شرط اصلی ارائه پایان کار ساختمان‌ها

 رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران در خصوص رعایت استانداردهای محیط زیست در ساختمان‌ها گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده است ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی خواهد شد.

 



به گزارش تاسیسات نیوز، محمدعلی شاعری در نشست خبری هفته هوای پاک عنوان کرد: شهرداری تهران امسال با شعار «آسمان آبی حق من است» و در ادامه اقدامات مربوط به کمپین آسمان آبی زمین پاک برنامه‌هایی را با تمرکز بر آموزش شهروندان فرهنگسازی کرده و با مشارکت شهروندان برنامه ریزی کرده است که با همکاری معاونت‌های خدمات شهری، معاونت عمرانی، حمل و نقل و شهرسازی و معماری شهرداری تهران و تمامی سازمان‌هایی که مسئولیت فنی و اجرایی در حوزه آلودگی هوا دارند، انجام خواهد داد.

 

وی با بیان اینکه کیفیت هوای تهران امسال در مقایسه با سال گذشته 11 درصد بهبود یافته است گفت: امیدواریم تا پایان سال میزان روزهای سالم به مراتب بیشتر از سالهای گذشته باشد.

 

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران با اشاره به کاهش روزهای آلوده تهران بیان کرد: قطع ورود ریزگردها از کشور عراق، بهبود کیفیت سوخت و افزایش پایداری هوا، برخورد با خودروهای متخلف که توسط نیروی انتظامی و شهرداری در محدوده طرح ترافیک انجام شده است، همچنین بهبود رفتارهای شهروندی و برخورد با صنایع آلاینده همگی از عواملی بودند که باعث افزایش تعداد روزهای سالم و پاک در سال جاری شده است.

 

شاعری با تاکید بر اینکه در شش ماهه امسال حداقل میزان آلایندگی را شاهد بودیم گفت: در نیمسال اول آلودگی هوا تحت تاثیر طوفان‌های شدید در منطقه و خشکسالی‌های عراق بوده است و منشا طبیعی داشته ولی در نیمسال دوم آلودگی هوا به دلیل سوخت فعالیت خودروها، مصرف انرژی، توزیع خودروهای غیر استاندارد و کاهش ناپایداری‌ها افزایش یافته است که امیدواریم تا پایان امسال با افزایش تعداد روزهای سالم دیگر شاهد ریزگردها نباشیم و با اقدامات دولت و شهرداری به سطحی از استاندارد کیفیت هوا دست پیدا کنیم.

 

وی در ادامه از نحوه اندازه گیری و اعلام میزان آلودگی هوا در تهران انتقاد کرد و گفت: باید وزارت بهداشت و سازمان‌های بین المللی معتبر، آلوده ترین نقطه اندازه گیری را ملاک تصمیم گیری و انجام اقدامات خود مراقبتی، در نظر بگیرند؛ اما متاسفانه در کشور ما میانگین نقاط مختلف و در بازه زمانی 24 ساعته میزان آلودگی را اعلام و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. مثلا در شهرری ممکن است غلظت آلاینده‌ها بیش از 150 تا 200 PSI و به مرز اضطرار برسد اما در منطقه پنج غلظت آلاینده‌ها بسیار پایین و در وضعیت سالم باشد. در حالی که باید به نحوی تمهیدات لازم در این دو منطقه متفاوت باشند، فعالیت ورزشی و مدارس در شهرری تعطیل و در منطقه پنج به حالت عادی باشد. من به شرکت کنترل کیفیت و سازمان حفاظت محیط زیست توصیه کردم تا این روند را اصلاح کند.

 

شاعری با بیان اینکه شهرداری تهران برحسب وظیفه اجتماعی بهبود کیفیت زندگی مردم مهمترین اولویت خود را اجرای پروژه‌هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود قرار داده است، گفت: 60 درصد از اعتبارات شهرداری تهران صرف اجرای پروژه‌ها و انجام فعالیت‌هایی می‌شود که به بهبود و کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد.

 

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران با اشاره به سهم 56 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: بیشترین سرمایه گذاری شهرداری تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی صرف می‌شود. در حال حاضر پوشش 56 درصدی حمل و نقل عمومی داریم که تا پایان امسال به 60 درصد خواهد رسید.

 

همچنین در حوزه نوسازی حمل و نقل نیز برنامه‌های گسترده‌ای در خصوص اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در دست داریم که تا پایان پنج ساله دوم تمام اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها، موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌ها نوسازی شوند.

 

تا پایان سال سهم حمل و نقل برقی در تهران به 10 درصد می‌رسد

 

شاعری با اشاره به لزوم تغییر الگوی حمل و نقل شهری از سوخت فسیلی به سمت حمل و نقل برقی بیان کرد: برای گسترش حمل و نقل برقی اقداماتی را آغاز کردیم و تا پایان امسال سهم حمل و نقل برقی در شهر تهران به 10 درصد خواهد رسید.

 

لایحه‌ای برای گسترش استفاده از انرژی‌های نو

 

وی با اشاره به اهمیت توسعه انرژی‌های نو خاطر نشان کرد: لایحه‌ای برای گسترش استفاده از انرژی‌های نو را به امضای شهردار تهران رساندیم که به زودی در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهد شد و تا قبل از سال جدید به تصویب می‌رسد. بر این اساس سال آینده در بحث ساختمان، معابر، پارک‌ها و در سطح شهر تهران استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر عملیاتی خواهد شد. امسال شش پارک با هدف ترویج انرژی‌های نو به 250 آبگرمکن خورشیدی تجهیز شد که با احتساب آبگرمکن‌های خورشیدی سال گذشته این تجهیزات در پارک‌های تهران به 500 دستگاه رسید.

 

ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی

 

وی در خصوص رعایت استانداردهای محیط زیست در ساختمان‌ها اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده است ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی خواهد شد. بر اساس برنامه عملیاتی که با معاونت شهرسازی تدوین کردیم استانداردهای زیست محیطی ساختمان‌ها با پنج شاخص مدیریت مصرف انرژی، مدیریت مصرف آب، سیستم بازچرخانی و تصفیه فاضلاب، مقابله با آلودگی صوتی و ایجاد فضای سبز خواهد بود.

 

وی در این رابطه افزود: در حال حاضر شبکه فاضلاب در 60 درصد تهران فراهم شده است؛ اما تنها 25 درصد ساختمان‌هایی که در این مناطق وجود دارد حق انشعاب و اتصال به شبکه فاضلاب را خریداری کرده‌اند.

 

60 درصد از اعتبارات شهرداری تهران خرج آلودگی هوا می‌شود

 

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی وظیفه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را بر عهده دارد در این راستا 60 درصد از اعتبارات شهرداری تهران صرف اجرای پروژه‌های کاهنده آلودگی هوا می‌شود.

 

شاعری در خصوص سرانه فضای سبز تهران نیز گفت: سالانه حداقل نیم متر سرانه فضای سبز شهروندان افزایش دارد که تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران میزان سرانه فضای سبز به 18 متر خواهد رسید.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های معدنی که در اطراف محدوده شهر تهران انجام می‌شد گفت: اقداماتی برای جلوگیری از فعالیت معادن شن و ماسه در منطقه 18 انجام شده است. همچنین بنا داریم تا مرکز دفن خاک و نخاله در شرق تهران را نیز که خود منشاء گرد و غبار است را ساماندهی کنیم. انتظار ما از فرمانداری، استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط این است که به هیچ عنوان اجازه فعالیت به صنایع آلاینده را ندهند.

 

رئیس ستاد محیط زیست اقتصاد پایدار شهرداری تهران از فعالیت 40 واحد از صنایع آلاینده در شهر تهران و 320 واحد آلاینده در استان تهران خبر داد و گفت: ممکن است دستگاه‌های اجرایی ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را دلیل ادامه فعالیت این واحدها بدانند؛ اما بهداشت و سلامت مردم اولویت اصلی است که باید به آن توجه شود.

 

وی در خصوص عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی با شهرداری گفت: در خصوص تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو، سیمان و معادن شن و ماسه اگر همکاری جدی با ما صورت گیرد تا الان ساماندهی شده بود و ما در این حوزه نیازمند حمایت‌های شورای شهر و دستگاه‌های اجرایی مانند فرمانداری و استانداری هستیم.

 

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از شهرداری تهران بیان کرد: با استفاده از اعتبارات شهرداری تهران در یک برنامه پنج ساله می‌توانیم به پوشش 75 درصدی حمل و نقل عمومی در تهران برسیم؛ اما اگر حمایت دولت در خصوص تامین اعتبار وجود داشته باشد در یک دوره دو ساله می‌توانیم همین پوشش را در تهران داشته باشیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوای تهران پیش از آنکه به دلیل نقص فنی یا اعتباری باشد به دلیل عدم مدیریت واحد است. در حال حاضر 15 سازمان متولی بحث آلودگی هواست که باید یکپارچگی در این امر وجود داشته باشد.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر فعالیت آلاینده کارخانه آسفالت در منطقه 18 بیان کرد: این کارخانه در صورتی که وضعیت کیفیت هوا در شرایط هشدار و اضطرار باشد فعالیت خود را متوقف می‌کند.

 

تردد سه میلیون خودرو فاقد کاتالیست و استاندارد یورو2 در تهران

 

شاعری با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون خودرو فاقد کاتالیست و استاندارد یورو2 در تهران تردد می‌کنند، گفت: موتورسیکلت‌های فرسوده و کامیون‌هایی که شبانه تردد می‌کنند باعث آلودگی و غبار صبحگاهی در تهران می‌شوند.

 

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 90 مجلس شورای اسلامی موتورسیکلت‌هایی که عمر بالای هشت سال و خودروهای سواری که بالای 20 سال و مینی‌ بوس‌های بالای 10 سال از عمر آنها می‌گذرد، نباید اجازه تردد داشته باشند. اما در خصوص کامیون‌هایی که تردد شبانه دارند هیچگونه قانونی وجود ندارد و لازم است قوانین زیست محیطی برای تردد آنها وضع شود.

 

روزانه 50 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور می‌سوزد

 

شاعری در خصوص سوخت نیروگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر نیروگاه شهید منتظرالقائم روزانه 5 تا 6 میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند که عامل تولید 20 هزار PPM، گوگرد می‌شود. به طور کلی روزانه 50 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور می‌سوزد که سهم زیادی در آلودگی هوای کشور دارد.

 

در خواست قالیباف از مدیران شهرداری در روز هوای پاک

 

ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه در هفته هوای پاک

 

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران با اشاره به بخشنامه شهردار تهران در خصوص هفته هوای پاک عنوان کرد: بر اساس این بخشنامه تمامی مدیران و کارشناسان شهرداری در روز دوشنبه 29 دیماه بدون استفاده از خودروهای شخصی در روز هوای پاک به محل کار خود بیایند همچنین فروش طرح ترافیک روزانه در هفته هوای پاک از 29 دی ماه تا پنج بهمن ماه ممنوع خواهد بود.

 

وی ادامه داد: معاینه فنی خودروهای در خدمت شهرداری تهران در همه سازمان‌ها، بخشهای زیر مجموعه شهرداری تهران از جمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، خودروهای آتش نشانی، خودروهای اداری و گشت‌های بخش‌های مختلف شهرداری تهران در کلیه مراکز معاینه فنی باید انجام شود. علاوه بر آن تدابیر لازم جهت منع کامل تردد خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک و سطح شهر تهران باید به طور کامل ممنوع باشد.

 

شاعری در ادامه از بازدید تاسیسات و معاینه فنی ساختمان‌های شهرداری تهران در این نقشه خبر داد و گفت: این اقدام با هدف کنترل آلایندگی موتورخانه‌ها و وسایل گرمایشی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی انجام خواهد شد.

 

وی به اطلاع رسانی در خصوص توزیع کاشت نهال در منازل شهروندان تهرانی در هفته هوای پاک اشاره کرد و گفت: آگاه سازی و اطلاع رسانی به شهروندان با استفاده از کلیه ظرفیت‌های شهرداری تهران، پخش تیزرهای مربوط از تلویزیون‌های شهری و سایر ظرفیت‌های تبلیغات شهری در این هفته انجام خواهد شد. همچنین کارگاه‌های آموزشی ویژه شهروندان، آموزش صاحبان صنایع آلاینده و آموزش رانندگان حوزه شهرداری تهران و همچنین اجرای برنامه‌های نمادین مانند همایش‌های دوچرخه سواری و پیاده روی در سطح مناطق 22 گانه از جمله اقدامات دیگر شهرداری تهران در هفته هوای پاک است.

پایان پیام /.



Comments (0)
Add Comment