شبکه‎های نانوسیمی سیلیکونی

به گزارش تاسیسات نیوز، هم اکنون یک گروه بین المللی محققان هندی و ایرلندی رویکرد جدیدی بر شبکه های نانوسیم سیلیکونی ابداع کرده اند که می تواند در نهایت جایگاه ITO را بگیرد.


از «صنعت و بازار»، آشکارسازهای نوری ترانما، قلب تپنده عملکرد نمایشگرهای لمسی امروزی می‎باشند. ماده اکسید ایندیوم قلع ITO ، این قلب تپنده را به عنوان رسانای ترانسپارنت برای کنترل پیکسل‎های نمایشگر در طی آن سال‎ها نگه داشته است. این در حالی است که نانوموادی مانند نانوتیوب‎های کربنی و گرافن به عنوان جایگزین‎های بالقوه ITO جای خود را باز نموده‎اند. هم اکنون یک گروه بین المللی محققان هندی و ایرلندی رویکرد جدیدی بر شبکه های نانوسیم سیلیکونی ابداع کرده اند که می تواند در نهایت جایگاه ITO را بگیرد.


در تحقیقات صورت گرفته در ژورنال NanoACS ، محققین موسسه علوم هند، IACS و محققان مرکز نانوساختارهای تطبیقی و دستگاههای مقیاس نانو CRANN در ایرلند شبکه های نانوسیمی سیلیکونی با اتصالات بدون درز را تهیه نموده اند. نکته مهم تنها ساخت شبکه نانو سیم با اتصالات بدون درز نیست، بلکه انتقال آن شبکه به یک سوبسترای پلیمری قابل انعطاف می‎باشد.


از آن جایی که این فرآیند ساخت تاثیر گسترده ای در دراز مدت دارد، اتصالات بدون درز میان بخش‎ها مشکل بزرگ مقاومت بین قطعات در محل اتصال را در این دستگاه‎ها حل نموده و پتانسیل کاربردهای سرعت بالا را ایجاد می‎نماید.


رائو می گوید: راه حل های کنونی شامل استفاده از شبکه مواد نانوساختار یا مواد دو بعدی است . این راهکارها با مشکلاتی چون ایجاد مقاومت در اتصالات همراه است که منجر به کاهش سرعت و افت بازدهی دستگاه می‎شود. رائو و همکارانش ادعا می‎کنند که برای اولین بار قادر به دست‎یابی به ترانمایی بالا و پاسخ نوری بسیار عالی به طور همزمان در یک دستگاه بدون کاهش هرکدام از آن ها به تنهایی شده اند و شبکه سیم‎های نانوساختار تارنمایی بالایی (۹۲% در ۵۵۰ نانومتر)، آشکارسازی نوری با پهنای باند گسترده (۳۵۰-۹۵۰ نانومتر ) و پاسخ عالی (۲۵۰amps/watt) ، زمان پاسخ سریع (۱۵میکروثانیه ) و انعطاف مکانیکی بالا (۱۰۰۰چرخه) می باشند. این عملکرد با توجه به هزینه‎های کم و قابلیت تعمیم به مواد دیگری غیر از سیلیکون در حال حاضر برترین و بی‎رقیب‎ترین است.


در حالی که جایگزینی ITO خبر از یک بازار عظیم می دهد، این تحقیق مژده “تکنولوژی صفحات هوشمند” را نیز داد. این ادعا بر پایه این است که این دستگاه قابلیت تولید دوربین‎های ترانما و آشکارسازهای نوری ترانما را نیز دارد.


در آینده محققین قصد دارند تا بر روی ساخت سلول های خورشیدی ترانما با این رویکرد کار کنند.


رائو افزود تلفیق سلول‎های خورشیدی ترانما با این صفحات نیز از بحث‎هایی است که می‎تواند جنبه‎های عظیمی از ساخت و تولید گسترده و استفاده از انرژی خورشیدی را به‎دست دهد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتشبکهصفحه نمایشنانو
Comments (0)
Add Comment