شبح شیل در بازار نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، مسیر کاهشی قیمت نفت که همزمان با نشست اوپک آغاز شده بود، قصد باز ایستادن ندارد. به‌طوری‌که میزان افت قیمت‌ها از زمان نشست اوپک که در آن توافق کاهش تولید برای 9 دیگر تمدید شد، به بیش از 13 درصد رسیده است.





هفته گذشته نیز قیمت نفت مسیر کاهشی را طی کرد و پیش‌بینی می‌شود نفت با ثبت چهارمین افت متوالی هفتگی، طولانی‌ترین دوران مسیر کاهشی را از آگوست 2015 رقم بزند و در این میان سایه «شیل» بیش از هر عاملی بر بازار نفت سنگینی می‌کند.





افت قیمت نفت در هفته گذشته بیش از هر چیز از انتشار گزارش‌های ماهانه موسسات و سازمان‌های بین‌المللی ناشی می‌شد. این گزارش‌ها بیش از هر چیز متاثر از رشد سریع تولیدات آمریکا بود. از سویی انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا از حجم موجودی انبارهای نفتی و اعلام افزایش موجودی انبارهای بنزین آن هم در اوج تقاضای فصلی، شوک دیگری به قیمت‌ها وارد کرد.





این عوامل موجب شد بهای نفت روز پنج‌شنبه در بازار نیویورک به 46/ 44 دلار بر بشکه برسد که کمترین سطح ظرف 7 ماه گذشته است. نفت برنت نیز با رسیدن به قیمت 92/ 46 دلار بر بشکه همچنان در کمترین سطح از زمان توافق اوپک در 30 نوامبر 2016 معامله شد.




به گزارش دنیای اقتصاد، اما روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) بازار نفت با شناسایی کف از سوی معامله‌گران رشد محدودی را تجربه کرد. به‌طوری‌که قیمت نفت خام آمریکا با 25 سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت معامله شده روز پیش از آن به 71/ 44 دلار بر بشکه رسید و هر بشکه نفت برنت با 42 سنت رشد 34/ 47 دلار معامله شد.





با این حال کارشناسان بر این باورند که رفتار و گزارش‌های اخیر موسسات نشان می‌دهد بازار نفت فعلا قصد ندارد در مسیر افزایشی قرار گیرد.





کارشناس PVM در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، درخصوص رشد قیمت‌ها در روز گذشته با تاکید بر تصحیح قیمتی بازار بعد از افت‌های مداوم اخیر، می‌گوید: «این رشد قیمتی به هیچ وجه به معنای قرار گرفتن بازار نفت در مسیر صعودی نیست!» این برآوردها درحالی اعلام می‌شود که در زمان تنظیم این گزارش هنوز تعداد دکل‌های فعال در آمریکا منتشر نشده و احتمال می‌رود با انتشار این آمار که در ماه‌های اخیر مدام افزایش یافته، نفت روز جمعه را نیز با افت قیمت‌ به پایان ببرد.





به گزارش مارکت واچ، تایلر ریچی، کارشناس بازار نفت گفته است: «چشم‌انداز بازار نفت قطعا همچنان نزولی خواهد بود.» وی بر این باور است که شرایط کشورهایی که در توافق برای کاهش تولید نفت مشارکت داشته‌اند بسیار شکننده است و رشد تولید نفت شیل که کاهش تولید آنها را خنثی می‌کند، احتمال تخلف و عدم پایبندی به توافق را بیشتر کرده است.





فین ژیبل، کارشناس بازار نفت در بانک استرالیا نیز می‌گوید: «به اعتقاد من (رشد تولید نفت شیل) بزرگترین زنگ خطر است. هیچ نشانه‌ای از عقبگرد شیل حتی در صورتی که قیمت‌ها افت کنند، وجود ندارد.» اولیور جاکوب نیز گفته است، بازار نفت به سختی در مسیر رشد قرار خواهد گرفت، مگر اینکه اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ دهد.







انتهای خبر

بازار جهانیتاسیساتنفت
Comments (0)
Add Comment