شارژ برقی قاره سبز از سوی ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، به رغم وجود اختلاف قدیمی دو وزارتخانه نیرو و نفت بر سر تولید و صادرات برق به دیگر کشورها و چالش هزینه تولید و بدهی‌های وزارت نیرو، بررسی‌ها نشان می‌دهد، تراز تجارت برق ایران مثبت شده و کشور درکنار افزایش تولید نفت وتوسعه بازارهای صادراتی خود، به افزایش عمق گستره بازار برق خود درکشورهای همسایه و دورترها تا قاره سبز را دردستور کار دارد.



البته با ورود بخش خصوصی به صنعت برق و چرخه تولید برق، این امید در میان فعالان اقتصادی تقویت شده که بازار برق و صنعت آن درچند سال آینده دارای توجیه اقتصادی وبسیار داغ تر از دیگر بازارها بویژه بازارنفتی خواهد بود که همواره به دلیل برخی جهت گیری‌های سیاسی و قیمت شکنی برخی از کشورهای تولیدکننده قیمت آن همچنان در حال تنزل است.

 

 

 

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه در سال 1394 با رشد 6 درصدی نسبت به سال پیش از آن به بیش از 10 میلیارد کیلووات ساعت رسید که 5/2 برابر واردات برق در همین سال است. اما ظرفیت صنعت برق نشان می‌دهد، فراتر از صادرات برق می‌توان به درآمد صادرات صنعت برق تا 30 میلیارد دلار درسال خوشبین بود و شانه به شانه درآمدهای نفتی جایی هم برای این صنعت دربازارهای صادراتی بازکرد.

 

 

 

 

هم اکنون ایران با هفت کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می‌کند.

 

 

 

 

پاکستان نیز در سال گذشته 456 میلیون کیلووات ساعت برق از ایران وارد کرد و این کشور خواهان افزایش واردات تا سه هزار مگاوات ساعت افزون بر قراردادهای پیشین است. احتمال می‌رود، موافقتنامه‌ای در این زمینه در سفر اردیبهشت ماه حمید چیت چیان، وزیر نیرو به پاکستان امضا شود.

 

 

 

در همین راستا عمان نیز از مقاصد آینده صادرات برق ایران است و اتصال شبکه‌های برق دو کشور از زیر دریا در حد یک ایده مطرح است.

 

 

 

درمجموع ایران با صادرات سالیانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق 600 میلیون دلار درآمد ارزی دارد و تلاش می‌شود، این مقدار به 20 تا 25 میلیارد کیلو وات ساعت در سال افزایش یابد.

 

 

جبران چالش کاهش قیمت با صادرات

 

قیمت برق صادراتی ایران در سال گذشته هرچندکاهش یافت و وزارت نیرو را با چالش اساسی در بخش درآمد مواجه کرد، اما خبرهای رسیده حاکی از این است که این وزارتخانه برای جبران، میزان صادرات را به پاکستان افزایش می‌دهد.

 

 

 

با این حال وزیر نیرو درباره دستاوردهای سفر اخیر خود به پاکستان گفت: صادرات برق به پاکستان سابقه‌ای نزدیک به ۱۳ سال دارد و در سفر اخیر، با انجام مذاکرات با وزیر آب و برق پاکستان مقرر شد صادرات برق به این کشور به ۴۰ درصد میزان کنونی افزایش یابد.

 

 

 

چیت چیان سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی چینی‌ها در پاکستان را فرصتی بی بدیل برای فعالان عرصه آب و برق ایران برشمرد و یادآور شد: هم اینک بسیاری شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت سدها و همچنین تأمین و انتقال برق در این کشور فعالیت می‌کنند و از آمادگی لازم برای افزایش سطح فعالیت‌ها در پاکستان و حضور پر رنگ‌تر در بازار این کشور برخوردارند .این در حالی است که همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان توافق شده بود که صادرات برق ایران به پاکستان ٤٠ درصد افزایش یابد.

 

 

صادرات برق به اروپا

 

اما چشم انداز صادرات برق به کشورهای همسایه محدود نخواهد شد، در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد، صادرات برق به اروپا هم درحال برنامه ریزی است. در این باره و در واپسین روزهای اسفند ماه مدیر عامل توانیر از برنامه‌ریزی‌های ایران برای فراهم شدن صادرات به کشورهای اروپایی خبر داد.

 

 

 

آرش کردی با بیان اینکه صادرات برق تابع شرایط فنی است، به ایسنا افزود: با برخی کشورها که مرز مشترک نداریم، از طریق کشورهای واسطه صادرات برق را انجام می‌دهیم، به همین دلیل وضعیت کشورهای واسط برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: به‌طور مثال با روسیه از طریق کشور واسطه آذربایجان و یا گرجستان در حال انجام رایزنی‌هایی هستیم.

 

 

 

 

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا سال 2019 با روسیه 2000 مگاوات تبادل انرژی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشور روسیه آماده است تا از طریق گرجستان یا آذربایجان و یا ارمنستان 1000 مگاوات تبادل انرژی داشته باشیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه شرایط کشورهای واسط برای ما اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: اتصال برق با کشورهای اروپایی امکان‌دارد، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

 

 

 

مدیر عامل توانیر در خصوص میزان صادرات به کشورهای همسایه نیز گفت: اولویت ما در ابتدا تأمین برق داخل است و پس از آن به فکر صادرات برق به کشورهای همسایه هستیم و تاکنون در این زمینه توانمندی‌های خوبی به دست آورده‌ایم.
صادرات برق ایران به دیگر کشورها هر چند از رقم معناداری برخوردار نیست، اما حمایت دولت از صنعت برق می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

در این زمینه رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: صنعت برق با حمایت منطقی از سوی دولت ظرفیت سالانه ١٠ میلیارد دلار صادرات را در کوتاه مدت دارد و امکان رسیدن تا سطح ٣٠ میلیارد دلار نیز پیش بینی می‌شود.

 

علیرضا کلاهی گفت: صنعت برق یکی از صنایع مولد اقتصاد کشور است که اکنون در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، سهم ٨٠ درصدی دارد.

 

وی افزود: صنعت برق ظرفیت اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد، اما باید این واقعیت را پذیرفت که دوران فروش سرمایه‌های طبیعی کشور سپری شده است.

 

 

کلاهی خواستار تسریع سرمایه گذاری ١٥٠ هزار میلیارد ریالی در این بخش شد و لزوم پرداخت بدهی ٣٠٠ هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو را که از دولت گذشته به ارث رسیده، مورد تأکید قرار داد.


منبع: ایرنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بازاربرقتاسیساتصادراتوزارت نفت
Comments (0)
Add Comment