سیستم انتقال برق بی سیم

به گزارش تاسیسات نیوز، در حال حاضر انتقال برق بی سیم تجاری اساسا محدود به شارژکردن پدها برای تلفن ها می شود: به جای زدن مستقیم تلفن خود به دیوار، آن را بالای یک پد شارژ بی سیم بگذارید.




در آینده همین مفهوم را می توان به فواصل بسیار بیشتر و راندمان های انتقال بالاتر گسترش داد و از کل اتاق و حتی ساختمان به عنوان نواحی شارژ بی سیم برای تلفن ها، کامپیوترها و سایر وسایل الکترونیکی استفاده کرد.

 

 

 

اگرچه انتقال برق بی سیم اولین بار در اوایل قرن بیستم توسط تسلا ابداع شد، اما این کار تا سال 2007 که یک تیم از دانشمندان MIT با روشن کردن یک حباب 60 واتی از یک فاصله دو متری را راندمان 45% امکان این کار را نشان دادند عملی نشد.

 

 

حال یک تیم از محققان در دانشگاه ITMO و موسسه تحقیقاتی گیریکاند هر دو در سن پترزبورگ روسیه یک سیستم انتقال برق بی سیم جدید ارایه کردند. طبق شبیه سازی های عددی، سیستم آنها می تواند یک راندمان انتقال 80% در فاصله 20 سانتی متری داشته باشد.

 

 

 

مثل همه طرح های قبلی، طرح جدید متکی بر اتصال رزونانس است. همانند انتقال صدای قوی یک خواننده اپرا به یک شیشه که فرکانس رزونانس مشابه دارد و سبب ترک خوردن شیشه می شود، یک کویل مسی مرتعش هم در صورت داشتن فرکانس مشابه می تواند انرژی را به یک کویل دیگر منتقل کند.




در سیستم های انتقال برق بی سیم، فرکانس های ارتعاش دو کویل اغلب با استفاده از میدان های مغناطیسی جفت می شوند تا تعاملات ناخواسته را کاهش دهند چون میدان های مغناطیسی بسیار ضعیف با اشیای دیگر از جمله بدن انسان در فعل و انفعال است.

 

 

 

ایده اصلی کار، نشان دادن انتقال برق بی سیم رزونانس مغناطیسی نزدیک میدان بر اساس رزوناتورهای دی الکتریک با شاخص انعکاس بالاست. بر خلاف کویل های مسی مرسوم، رزوناتورهای دی الکتریک با شاخص انکسار بالا از حالات منظم تر حمایت می کند. پس ما به جای حالت دی قطبی مغناطیسی با حالت چهارقطبی مغناطیسی کار می کنیم. این سبب راندمان انتقال بالتر به دلیل کاهش اتلاف های تابشی اهمیک می شود.

 

 

 

در آینده محققان با طراحی گیرنده ای با مقاومت بهتر به جهت گیری رندوم در همه زوایا برای بهبود بیشتر سیستم انتقال برق بی سیم تلاش می کنند. آنها سعی می کنند اندازه رزوناتورها را برای مصارف عملی کاهش دهند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

انرژیبرقتاسیساتفرکانس
Comments (0)
Add Comment