سیاره‌ای که بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد

به گزارش تاسیسات نیوز، نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این جسم آسمانی به نام HD ۱۸۹۷۳۳b یک سیاره بسیار بزرگ و داغ است زیرا فاصله آن تا ستاره اش، ۱۳ بار نزدیک تر از مسافت عطارد تا خورشید است. دمای آن حدود ۲هزار درجه فارنهایت است و بادهای شدیدی با سرعت بیش از ۵ هزار مایل برساعت در آن می وزند.
اما با توجه به تلسکوپ قدرتمند وب، ستاره شناسان یک ویژگی جدید درباره این سیاره کشف کرده اند. HD ۱۸۹۷۳۳bبسیار بدبو است! تلسکوپ فضایی جیمز وب نشانه هایی از گاز سولفید هیدروژن را ردیابی کرده که همان بوی نامطبوع تخم مرغ گندیده را دارد.
گوانگوی فو مولف ارشد تحقیق و فیزیک اخترشناس دانشگاه جان هاپکینز در این باره می گوید: سولفید هیدروژن یک مولکول اصلی است که نمی دانستیم در آنجا وجود دارد. البته ما می دانیم این مولکول در مشتری وجود دارد اما آن را خارج از منظومه شمسی ردیابی نکرده بودیم.
سیاره های خارج از منظومه شمسی بسیار عجیب هستند. در سال ۲۰۰۵ میلادی این سیاره به رنگ آبی کبالت که مشابه زمین است، رصد شد.
با این وجود تحلیل های بیشتر واقعیت های دیگری را نیز عیان کرد. بادهای بسیار داغ با ۷برابر سرعت صوت باران های شیشه سیلیکات مایع را به طرفین می رانند.
سیاره مذکور فقط ۶۴ سال نوری با زمین فاصله دارد. چنین نزدیکی سبب می شود این سیاره یک کاندیدای مناسب برای مطالعه اتمسفر سیاره خارج از منظومه شمسی است. مدت زمان مدار زدن HD ۱۸۹۷۳۳b دور ستاره اش کمتر از ۲ روز زمین است.
ابزارهای پیشرفته وب روشی نوین در اختیار محققان قرار می دهند تا اتمسفر سیاره خارج از منظومه شمسی را تحلیل کند. تحقیق همچنین وجوه دیگر HD ۱۸۹۷۳۳b را نیز نشان داد. تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از فلزات سنگین ردیابی کرده که به سیاره شناسان کمک می کند رابطه بیان توده و ترکیبات سیاره را بهتر درک کنند.
HD ۱۸۹۷۳۳bتخم مرغ گندیدهسیاه
Comments (0)
Add Comment