سوء مدیریت بر استفاده درست از نزولات آسمانی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایسنا،منشا چالشهای کم آبی سوء مدیریت منابع آبی و بالاخص نزولات آسمانی است.کشور ما هم به لحاظ جغرافیایی خشک و کم آب است هم مدیریت خوبی بر منابع آبی وجود ندارد.اینگونه به نظر می رسد که هرچه تمدن ایرانی به جلو پیشرفت می کند دقت بر مساله آب به جای آنکه بیشتر شود کمتر می شود.نیاکان ما اولین مبدعان ساخت قنات بودند.اما ما چه می کنیم؟چرا نظارت دقیقی بر این چالش وجود ندارد؟

یک کازشناس آب، نبود مدیریت بارش در حوزه آبی کشور و تفکیک نبودن آب شرب از غیر شرب در مصارف مختلف را مهم‌ترین چالش در تشدید بحران آب دانست.
عرفانیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه میزان بارش در سطح کشور 400 میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود، گفت: بر اساس اقدامات کارشناسی این میزان پاسخگوی نیاز کشور است.
وی ادامه داد: موضوعی که در این زمینه موجب افزایش بحران شده است نبود مدیریت بارش است چرا که این مساله موجب از بین رفتن استفاده بهینه از منابع آبی می‌شود و با توجه به، به صدا درآمدن آژیر خطر بحران آب باید به مدیریت منابع آبی توجه جدی شود.
به گفته این کارشناس، این مساله از سال‌های پیش دامن‌گیر کشور بوده و معطوف به شرایط فعلی نمی‌شود اما آنچه که مبرهن است افت مدیریت آبی در سال‌های اخیر است که باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود.
معاون فضای سبز سازمان پارک‌های تهران با بیان اینکه بخش کشاورزی مهم‌ترین مصرف‌کننده آب در کشور است، گفت: بالا بردن راندمان در بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن توجه شود.
به گفته وی، اگر آبیاری سنتی را با آبیاری مکانیزه و تحت فشار جابجا کنیم می‌توانیم در از بین بردن بحران آبی کشور نقش موثری داشته باشیم.
وی یکی دیگر از راه‌های از بین رفتن بحران آبی در کشور را تفکیک کردن آب شرب از آب غیرشرب عنوان و اظهار کرد: این مساله در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته و نتایج مطلوبی به همراه داشته است لذا انتظار می‌رود که این موضوع نیز در تهران مورد توجه قرار گیرد.
عرفان‌نیا یکی دیگر از راه‌های رفع بحران آبی در کشور را استفاده از شیرآلات هوشمند در سراسر کشور چه مناطق عمومی و چه منازل مسکونی عنوان و اظهار کرد: این مساله تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب دارد.
به گفته معاون فضای سبز سازمان پارک‌های تهران، محدود کردن کشاورزان در تخصیص منابع آبی امری نامطلوب است چرا که باید مدیریت و روش استفاده از منابع آبی اصلاح شود.

 

پایان خبر/

آببارانعرفانیانمدیریت بحران آبنزولات اسمانی
Comments (0)
Add Comment