سوء تدبیر دولت قبل صنعت برق را دچار مشکل کرده است

دبیر سندیکای صنعت برق با تشریح مشکلات موجود در این صنعت گفت: سوء تدبیر در دولت گذشته موجب بروز مشکلات عدیده برای صنعت برق شده است.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  حمیدرضا صالحی در گفت و گو با خبرنگار تدبیر اظهار داشت: به گفته وزیر نیرو، تولید برق باید برای سال آینده 6800 مگاوات افزایش یابد اما تنها برای تولید 3800 مگاوات با مپنا قرارداد امضا شده که شنیده ها حاکی است که 2000 مگاوات آن برای سال آینده عملی می شود و بنابراین 4800 مگاوات کمبود خواهیم داشت.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: همچنین با روی کار آمدن افراد قوی در وزارت صنعت و پیش بینی رشد صنعت و نیاز بیشتر این بخش به برق نگرانی ها را دوچندان کرده است.

 

صالحی با ارائه عملکردی از آمار دولت های گذشته در حوزه تولید برق گفت: در پایان دولت هشتم 40 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده برق کشور بود و 17 هزار مگاوات قرارداد بسته شده بود، یعنی در حدود 45 درصد ظرفیت تولید برای سال آینده قرارداد بسته شده بود که این 17 هزار مگاوات در دولت نهم به بهره برداری رسید.

 

وی ادامه داد: اما در حال حاضر که ظرفیت نصب شده تولید برق به گفته مسئولان دولت دهم 70 هزار مگاوات است تنها حدود 4000 هزار مگاوات با مپنا قرارداد بسته شده است، یعنی در حدود پنج درصد و این نگران کننده است.

 

واگذاری نیروگاه ها به عنوان رد دیون دولت نه وزارت نیرو

 

صالحی با اشاره به چالش دیگر پیش روی صنعت برق اظهار داشت: در چند سال گذشته به بهانه خصوصی سازی نیروگاه ها را به بخش های غیر دولتی واگذار کردند که این واگذاری ها به عنوان رد دیون دولت انجام شد، نه رد دیون وزارت نیرو که موجب شد این نیروگاه ها از اموال وزارت نیرو کم شود.

 

دبیر سندیکای برق با بیان اینکه هزینه تعمیرات و پرسنل با وجود واگذاری هنوز بر عهده وزارت نیرو است، گفت: نیروگاهی که وزارت نیرو در گذشته 10 میلیارد سالیانه برای آن هزینه می کرد، اکنون این هزینه چند برابر شده است و پیمانکاران گاه تا 100 میلیارد هم طلب می کنند.

 

وی با بیان اینکه افزایش هزینه ها و فشار پیمانکاران از یک طرف و واگذاری دارایی به بهانه خصوصی سازی به عنوان رد دیون دولت به شهرداری و وزارت دفاع از طرف دیگر مشکلاتی را برای صنعت برق به وجود آورده است، تصریح کرد: برای هرکیلووات برق 25 تومان به وزارت نیرو داده می شود و این در حالی است که تولید هر کیلووات برق 67 تا 70 تومان برای وزارت نیرو هزینه دارد که در صورت عدم افزایش قیمت برق مشکلات زیادی برای وزارت نیرو به وجود می آورد.

 

اختلاس های میلیاردی در وزارت نیرو

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اختلاس های انجام شده در وزارت نیرو گفت: اختلاس 12 هزار میلیاردی که اخیرا اعلام شده و همچنین پرونده اختلاس ایران ترانسفو که در جریان است و چندین اختلاس دیگر هم مشکلات زیادی را برای این این وزارت خانه به وجود آورده است.

 پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment