سهم هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: هوش مصنوعی در توسعه اقتصادی ایران نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. با اِعمال فناوری‌های هوش مصنوعی در صنایع مختلف مانند تولید، بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات امکان‌پذیر است. همچنین، توسعه الگوریتم‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های مالی، بازارهای مالی، و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به بهبود مدیریت منابع و افزایش بهره‌وری کمک کند. استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی زنجیره تأمین و ایجاد خدمات نوآورانه نیز می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. اما کارشناسان معتقدند؛ فقدان زیرساخت های فناورانه، تحریم ها وکمبود منابع انسانی متخصص و تجهیزات مناسب، نبود حریم خصوصی و امنیت داده ها، سرمایه گذاری ناکافی و … از جمله چالش هایی به شمار می آید که باعث شده تا ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و حتی منطقه در جایگاهی پایین تر قرار گیرد.
کاهش هزینه و ممانعت از هدررفت انرژی
بنقش هوش مصنوعی در رشد و توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف در همه کشورها ثابت شده و قابل انکار نیست. با ورود هوش مصنوعی به کسب و کارهای مختلف، ارتباط و تعامل میان اقتصاد و کسب و کارهای مختلف نیز با تغییراتی همراه شد. تاثیر مهم آن در توسعه صنعتی و پیش بینی نیازها و راهکارهای رشد اقتصای  بخش صنعت در بسیاری از کشورها مانند چین، ژاپن و… قابل مشاهده است. بر اساس این گزارش، هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های تولید و بهینه‌سازی فرآیندها، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع می‌شود و با اِشراف تام نسبت به تجهیزات و سخت افزارهای مورد نیاز در خطوط تولید می تواند با استفاده از الگوریتم‌های موجود در هوش مصنوعی، به‌طور دقیق‌تر تعمیرات و نگهداری تجهیزات را پیش‌بینی کرد، که کاهش هزینه ها و کاربرد بهینه از دستگاه ها و تجهیزات را به دنبال خواهد داشت و به این ترتیب در اجرای فرآیندهای کنترل کیفیت به صورت خودکار و دقیق نقش مهمی ایفاء می کند.
بهبود زنجیره تولید وپیش بینی خطاها
این گزارش می افزاید؛ با توجه به رشد و توسعه صنایع مختلف در فضای مجازی، هوش مصنوعی با طراحی های اولیه در فضای مجازی امکان بهبود عملکرد زنجیره تولید در فضای مجازی را مهیا می سازد و همچنین با شناسایی به موقع خطاها و حوادث میزان ایمنی در فضای کار مصرف بهینه از تجهیزات و انرژی را مهیا می سازد، اما در عین حال محدودیت‌ها در دسترسی به منابع مالی جهت تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی ممکن است توسعه را کاهش دهد. تغییراتی که هوش مصنوعی در اقتصاد ایجاد کرده است، به صورتی است که بدون آنها رشد اقتصادی به‌هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. رشد اقتصادی در پیشرفت فعالیت‌ها و کسب و کارهای کوچک نیز موثر خواهد بود. اتوماسیون‌ها با خودکارسازی فرآیندهای مختلف مانند بازاریابی، فروش، خدمات به مشتری و … باعث رونق بیشتر و کاهش هزینه‌ها مخصوصا در مشاغل کوچک می‌شوند. در نهایت هوش مصنوعی باعث ایجاد تحول در استاندارد کارایی و بهره وری در فعالیت‌های مختلف شده است.
چالش های رشد هوش مصنوعی در ایران
کارشناسان معتقدند؛ اصلی ترین مشکل هوش مصنوعی در ایران فقدان قوانین جامع و کافی است که از پشتوانه اجرایی مناسب نیز برخوردار نیست و به این ترتیب نرخ ریسک حضور در بخش هایی که توسعه در آن با به کارگیری از خدمات هوش مصنوعی ممکن می شود، کاهش می یابد. به گفته کارشناسان تغییر فرهنگ جامعه برای استفاده از فناوری وهوش مصنوعی از ارکان مهمی به شمار می آید که باید با تعدیل و همه جانبه نگری در این بخش بستر مناسب برای توسعه اقتصادی و درآمد در بخش های مختلف را فراهم کند. به عبارتی، نقص در اجرای قوانین ممکن است منجر به وجود نظام قضائی کارآمدی نشود و در دعاوی مرتبط با هوش مصنوعی مشکل‌ ایجاد کند.
قوانین بازدارنده در رشد و توسعه هوش مصنوعی در ایران
این گزارش اضافه می کند؛ وجود قوانین بازدارنده و محدودکننده در خصوص رویکردها و تکنولوژی ها نوین از جمله شاخص هایی به شمار می آید که باعث کندی حرکت و بهره برداری از نتایج آن در کشور می شود، به عنوان مثال؛ محدودیت‌ها در حقوق بهره‌برداری از داده‌ها ممکن است به رشد هوش مصنوعی اجازه فعالیت آزادانه را ندهد، علاوه بر این قوانین پیچیده مالکیت فکری ممکن است محدودیت‌هایی در اشتراک دانش و نوآوری هوش مصنوعی ایجاد کند. همچنین ایجاد مقررات سنگین در زمینه امنیت و حریم خصوصی ممکن است روند توسعه هوش مصنوعی را کند سازد. مشکلات فوق برای ایران که در شرایط تحریم ها و محدودیت های ارتباطات بین المللی نیز قرار دارد، دسترس به دانش و فناوری جهانی را مشکل می کند، این در حالی است که به روزرسانی هوش مصنوعی و دسترسی به قوانین و قواعد آن در سطح بین المللی باعث ایجاد اختلال در واحدهای تولیدی در بخش های مختلف یا حتی تعطیلی آن شود.
جلوگیری از فساد اقتصادی
جلوگیری از فساد اقتصادی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی است. برخی از الگوهای بسیار پیچیده ارائه شده توسط هوش مصنوعی برای ذهن انسان قابل درک نیستند. پیچیدگی این الگوریتم‌ها باعث شده تا رابطه‌ای که میان عوامل اقتصادی و موارد فساد مالی وجود دارد، شناسایی شده و قبل از بروز فساد از آن‌ها جلوگیری شود.
اهمیت هوش مصنوعی در کشف قیمت
در بازارهای مالی معاملات بی شماری انجام می‌شود، به همین دلیل تعیین قیمت در این بازارها به راحتی نیست و می‌توان از هوش مصنوعی در این زمینه کمک گرفت. تفاوتی ندارد که فرآیند تعینی قیمت برای چه محصول یا خدماتی باشد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی با دقت و سرعت بالا تمام قیمت‌های موجود را تعیین و پیشنهادات مزایده را بررسی می‌کنند.
توسعه اقتصادیرشد ساختمان و هوش مصنوعیهوش مصنوعی
Comments (0)
Add Comment