سهم نظام مهندسی در تخریب دیوار مدرسه علی آباد کتول

عضو هیئت مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان: استفاده از مهندسان ناظر راهکار پیشگیری از حوادث ساختمانی است.
به گزارش تاسیسات نیوز، عضو هیئت مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان بر بهره‌گیری از توان، دانش و تجربه مهندسان ناظر در احداث پروژه‌های عمرانی برای پیشگیری از حوادث تاکید کرد.
در پی بروز حادثه تخریب  دیوار مدرسه‌ای در علی‌آباد کتول طی روزهای گذشته، دایان ایگدری  اظهار کرد:  مالک ساختمان بدون داشتن مجوز از شهرداری، اقدام به گودبرداری کرده که این امر منجر به تخریب بخشی از ساختمان مدرسه و آسیب دیدن تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان شده است.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری موارد دیده می‌شود که ساختمان‌های قدیمی بدون در نظر گرفتن ضوابط اصولی تغییر کاربری داده شده و به عنوان مدرسه (در اکثر موارد مدارس غیرانتفاعی) استفاده می‌شوند، افزود: روال کلی دریافت مجوز برای تغییر کاربری ساختمان و تبدیل مسکونی به مدرسه به این شکل بود که متقاضی از سوی آموزش و پرورش به سازمان نظام مهندسی هدایت شده و از سوی سازمان، مهندس ناظر برای نظارت بر وضعیت ساختمان معرفی می‌شد تا استحکام بنا و معماری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان، ادامه داد: از این رویه به دلیل نقایصی که داشت در دوره هفتم توسط هیئت مدیره جلوگیری به عمل آمد؛ زیرا در بسیاری از موارد به دلایل مختلف مانند قرار گرفتن در معذوریت توسط ناظران بدون اینکه ساختمان مورد نظر قابلیت‌ها و استحکام لازم برای تبدیل شدن به مدرسه را داشته باشد، تایید می‌شد.
ایگدری ادامه داد: با تمامی فشارهایی که به هیئت مدیره در دوره هفتم وارد شد، هیئت مدیره زیربار پذیرش این فرآیند نرفت؛ به همین دلیل آن‌ها (سازمان نوسازی مدارس) مسیر میان‌بری را انتخاب کرد.
وی به انتخاب مشاور از سوی سازمان نوسازی مدارس برای تایید ساختمان‌های مورد نظر و تغییر کاربری آن‌ها از مسکونی به مدرسه بدون داشتن ضابطه‌های استاندارد و قانونی اشاره و سپس تاکید کرد: پس از اینکه سازمان نظام مهندسی استان گلستان زیر بار درخواست‌های سازمان نوسازی نرفت، این سازمان در چنین مواردی تاییدیه را از مشاوری که خود انتخاب کرده بود، می‌گرفت و تغییر کاربری صورت می‌گرفت که نتیجه آن اتفاقاتی نظیر حادثه تخریب مدرسه در علی‌آباد است.
عضو علی‌البدل شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه به طور معمول این ساختمان‌ها برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: مدرسه در چارت‌بندی سازه‌ها از ساختمان‌هایی است که دارای درجه اهمیت بالایی است مانند بیمارستان، مخابرات و .. که در طراحی و اجرا دارای ضوابط سختگیرانه‌تری نسبت به ساختمان‌های مسکونی هستند و باید با کیفیت‌تر وبا استحکام بالاتری ساخته شوند.
وی با اظهار تاسف از ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های بی‌کیفیت در سال‌های اخیر، گفت: به جرأت می‌توان گفت ساختمان‌های مسکونی که در حال حاضر ساخته می‌شود، در ۹۰ درصد موارد از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. در بهترین حالت هم ساختمان‌های مسکونی ساخته شده استانداردهای لازم برای استفاده به عنوان مدرسه را ندارند.
ایگدری با بیان اینکه برای ساخت یک ساختمان و گودبرداری، روال طبیعی این است که تحت نظارت مهندس ناظر و با رعایت اصول ایمنی مانند ایجاد حائل برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌های همجوار این کار اتفاق بیفتد، اظهار کرد: مالک این ساختمان بدون انجام مراحل قانونی و دریافت پروانه، مجوز و استفاده از مهندس ناظر اقدام به عملیات ساخت و گودبرداری در کنار یک ساختمان فرسوده کرده که در این خصوص باید پاسخگو باشد.
وی با اشاره به اینکه در این خصوص سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش به عنوان متولی باید ورود کنند، افزود: پرونده این حادثه ناگوار در جریان است و با توجه به توضیحاتی که از سوی سازمان نظام مهندسی به مسئولان قضائی ارائه شده در این پرونده، مالک ساختمان در حال ساخت، مالک ساختمان تخریب شده مدرسه که ساختمانی فرسوده است و کسانی که در تغییر کاربری این ساختمان به عنوان مدرسه دخیل بوده‌اند (سازمان نوسازی مدارس، مشاور این سازمان) باید پاسخگو باشند.
تخریب دیوارساختمانشهرداریمدرسهمدرسه علی آباد کتولنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment