سهم بانک مرکزی در تعادل بخشی بازار مسکن

به گزارش تاسیسات نیوز؛ مسئله مسکن اولین و مهم‌ترین دغدغه هر فرد در شرایط تورمی برای تشکیل خانواده و همچنین تداوم زندگی متأهلی است، از همین رو بسترسازی برای خانه‌دار‌شدن مردم بسیار مهم است؛ دغدغه‌ای که شهید جمهور نیز به آن واقف بود و به طور کامل آن را پیگیری می‌کرد.
مهم‌ترین دغدغه شهید رئیسی مسئله ساخت مسکن برای مردم بود، از همین رو با توجه به اهمیت فوق‌العاده موضوع در زمینه تشکیل خانواده، ازدواج و حتی فرزندآوری در کنار لزوم ورود دولت در این بازار، باید نامزد‌های انتخاباتی به طور مشخص در زمینه برنامه مسکن و حل معضل مردم در این زمینه ورود و به صراحت اعلام کنند با ساخت مسکن و به چه میزان در سال موافق هستند. بر اساس قانون اساسی، دولت موظف است مسکن مناسب را برای همگان تأمین کند. متأسفانه طی سال‌های اخیر خانوار‌ها در حوزه مسکن با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند، به طوری که برخی حتی نمی‌توانند از عهده اجاره‌بها برآیند. با توجه به اینکه مسکن به مشکلی جدی برای خانوار‌ها تبدیل شده است، رئیس‌جمهور شهید در این زمینه دغدغه اساسی داشت و تلاشش را برای حل این موضوع به کار گرفت. مشکلاتی از قبیل عدم‌همکاری بانک‌ها و دردسترس‌نبودن زمین مورد نیاز برای ساخت انبوه مسکن از جمله چالش‌های پیش رو بود.
بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین رگولاتور شبکه بانکی می‌تواند با ایجاد و تخصیص پول به سمت فعالیت‌های تولیدی، بدون افزایش پایه پولی، نقش توسعه‌ای ایفا کند که در زمینه هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن، سیاست تنبیهی کاهش قدرت تسهیلات‌دهی، مهم‌ترین خط اقدامات اصلاحی و رگولاتوری بانک مرکزی جهت ساخت مسکن خواهد بود. موفقیت بانک مرکزی در این نقش به توانایی آن در تمرکز بر توسعه بلندمدت اقتصادی با نگاه به اهمیت و جایگاه ساخت مسکن در اقتصاد و همچنین رفع نیاز‌های مردم بستگی دارد. بانک مرکزی با رویکرد استراتژیک برای خلق پول، می‌تواند از قدرت مالی برای پیشبرد رشد و توسعه پایدار برای کشور استفاده کند و مردم نیز خانه‌دار شوند. این موضوع رویکردی بود که دولت شهید رئیسی در برنامه هفتم توسعه نیز به عنوان قانون بالادستی توسعه‌ای کشور برای پنج سال آتی در نظر گرفته بود ولی شوق خدمت و شهادت مهلت این امر را نداد. دولت بعدی باید به طور ویژه بر این مسئله تمرکز کند و اگر کسی از نامزد‌های انتخاباتی با این موضوع مخالفت کرد یا علیه این مسیر قدم برداشت، قطعاً به دنبال تداوم مسیری است که در آن با بی‌عملی تمام دولت، به مسیر افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن مردم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ختم شد و خانه‌دار‌شدن مردم را به آرزو تبدیل کرد
بانک مرکزی و مسکنوام مسکن
Comments (0)
Add Comment