سهم اندک صنعت خراسان رضوی از انرژی‌های پاک

به گزارش تاسیسات نیوز، برق از منابع اصلی تامین انرژی در جهان محسوب می شود که با توسعه فناوری مصرف آن رشد روزافزونی دارد. در این میان طبق شاخص شدت مصرف انرژی برق در ایران 3.9 برابر میانگین جهانی است.


این در حالی است که ادامه مصرف سوخت فسیلی به ویژه در حوزه صنعت آلودگی زیست محیطی را به شدت افزایش داده و زندگی را برای بشریت دشوار می کند اما در مقابل، استفاده از انرژیهای پاک به ویژه در حوزه صنایع ضمن کاهش هزینه ها، محیط زیست را سالم نگه می دارد.


خراسان رضوی پنج هزار و 616 واحد صنعتی فعال عمدتا کوچک و متوسط دارد که تعدادی از آنها در آلودگی هوا سهم دارند اما به نسبت آلودگی که ایجاد می کنند کمتر از انرژی پاک برای مدیریت هزینه ها و کاهش آلودگی استفاده کرده اند.


در این میان تاکنون تنها 2 واحد صنعتی در این استان اقدام به نصب نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی کرده و از انرژی پاک بهر می برند.

 

این در حالی است که ایجاد نیروگاههای کوچک خورشیدی و نصب توربینهای بادی در نقاط بادخیز می تواند ضمن تولید انرژی برای مصرف واحدهای صنعتی و کاهش استفاده از سوختهای فسیلی، بخشی از انرژی را نیز به شبکه اصلی برق ارسال کند.


سهم خراسان رضوی از انرژیهای پاک


معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از منابع انرژی پاک نظیر باد و خورشید که استفاده از آنان ضرری برای انسان ندارد امروزه یکی از اولویتهای بشر به منظور کاهش تبعات استفاده از سوختهای فسیلی نظیر تولید گازهای گلخانه ای و آلودگیهای زیست محیطی شده است.

 

حسین محمودی افزود: برنامه ریزی برای استفاده از انرژیهای نو در ایران عقبتر از کشورهای پیشرفته بوده و هنوز نتوانسته این نوع انرژی را به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهد اما موقعیت جغرافیایی و تبعات استفاده از انرژیهای فسیلی بر محیط زیست، برنامه ریزان و سیاستگذاران را وادار به انجام اقداماتی در زمینه استفاده از انرژیها نو در مصارف صنعتی و خانگی کرده است.

 

وی ادامه داد: مزیتهای انرژیهای پاک دسترسی آسان و نامحدود، رایگان بودن، قابلیت تجدیدپذیری و عدم آلودگی زیست محیطی است اما در کنار آن دارای معایبی نیز هستند که در مقابل مزیتهای آن ناچیز می باشد.

 

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: ایران از نظر ظرفیت در حوزه انرژیهای نو شامل انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، باد و امواج در خور توجه است و منطقه خراسان رضوی نیز در این بخش از ظرفیتهای فوق العاده و کم نظیر به ویژه در حوزه آفتاب و باد برخوردار می باشد.

 

وی افزود: بطور متوسط سالانه 350 روز آفتابی با حرارت متوسط در خراسان رضوی وجود دارد که تابش آفتاب آن مناسب مولدهای خورشیدی است. در خراسان رضوی درجه حرارت خورشید به میزان استانهای کویری مانند یزد نیست و چون افزایش حرارت بازده تولید نیروگاههای خورشیدی را کاهش می دهد، تولید انرژی خورشیدی در خراسان رضوی به مراتب بهتر از دیگر استانها است.


محمودی ادامه داد: در حوزه انرژی باد نیز 2 حوزه بادخیز در خراسان رضوی شامل مناطقی در شهرستانهای خواف و بینالود وجود دارد. کانال باد با وزش دائم و ظرفیت 52 درصد در منطقه نشتیفان خواف در دنیا کم نظیر است زیرا میانگین ضریب ظرفیت این کانالها در دنیا بین 20 تا 30 درصد می باشد.


وی گفت: برای بهره برداری از انرژی باد در خواف سه توربین بادی و در بینالود 45 توربین بادی نصب شده که در مجموع 37.23 مگاوات نیروگاه بادی را شامل می شود.


معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان به نیروگاههای انرژی خورشیدی استان اشاره و بیان کرد: از سال 1392 تاکنون یک مگاوات نیروگاه خورشیدی در حوزه مشترکان خانگی و دستگاههای اجرایی نصب شده است. نیروگاههای کوچک خورشیدی با ظرفیتهای پنج، 10 و 20 کیلووات بر پشت بام سازمانهای دولتی، غیردولتی و خانه ها نصب شده اند.


وی افزود: سیاست وزارت نیرو در توسعه انرژیها نو نصب پنج هزار تا 6 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور با کمک بخش خصوصی است. اکنون ظرفیت نیروگاهی نصب شده خراسان رضوی در صنعت برق حدود 10 درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور است.


محمودی ادامه داد: ظرفیت خراسان رضوی در انرژیهای نو برای بهره برداری نیاز به مشوقهای سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات با کارمزد اندک و تامین زیرساختهای لازم دارد. سرمایه گذاری در انرژیهای نو گرانتر از سرمایه گذاری در انرژیهای حرارتی است لذا اگر سرمایه گذاری در خصوص این انرژیها در جهان توسعه پیدا می کند به دلیل حمایت دولت از چنین طرحهایی است.


وی گفت: بطور معمول دولتها با هدف حمایت از محیط زیست، کاهش آلاینده ها و کاهش مصرف سوخت فسیلی وارد بخش استفاده از انرژیهای نو می شوند و از طرحهای مرتبط با آن حمایت می کنند.


وی افزود: اخیرا وزارت نیرو سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژیها نو را دنبال می کند و تعیین نرخهای جدید خرید تضمینی برق نیز در جهت حمایت از این نوع سرمایه گذاری است.


معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان ادامه داد: در مجموع باوجود ظرفیت مطلوب انرژیهای نو در این استان و سایر نقاط کشور هنوز موفق به بهره برداری مطلوب از آنها نشده ایم لذا باید مسئولان استانی در تسهیل صدور مجوزها، پرداخت تسهیلات ارزان و کمک به سرمایه گذاران وارد عمل شوند.


 نقش مهم انرژیهای تجدیدپذیر در کاهش آلودگی


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نیروگاههایی که از انرژی تجدیدپذیر مثل باد و خورشید استفاده می کنند، به دلیل اینکه خود انرژی مصرف نمی کنند از پاکترین صنایع به شمار می روند که به حفاظت محیط زیست کمک می کنند.


حمید صالحی افزود: یکی از مهمترین مزیتهای نیروگاه های بادی و خورشیدی کاهش ایجاد گازهای گلخانه ای است بطوری که بزرگترین نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی بخش خصوصی در شهرک صنعتی توس مشهد سالانه باعث کاهش خروج 140 تن دی اکسید کربن در جو می شود.


وی راه اندازی نیروگاههای خورشیدی و بادی را دارای نقشی مهم در کاهش آلودگی ذکر و بیان کرد: امروزه این نیروگاهها در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا گسترش یافته و لازم است با توجه به فراوانی این نوع انرژی در ایران و سهم قابل توجه صنایع در آلودگی محیط زیست ساخت و بهره برداری نیروگاههای مذکور در کشور به ویژه خراسان رضوی گسترش یابد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست یک نهاد حاکمیتی است که می تواند سیاستگذار یا ناظر بر سیاستهای زیست محیطی دولت باشد اما قادر نیست اعتباری برای حمایت از توسعه نیروگاههای بادی و خورشیدی اختصاص دهد و حامی مالی باشد.


وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به شدت از راه اندازی نیروگاههای بادی و خورشیدی در سطح کشور در مراجع تصمیم ساز حمایت و کمک می کند که تصمیم سازان بتوانند این پروژه ها را عمومی تر کنند و آنها را توسعه دهند.


صالحی افزود: شمار واحدهای آلاینده زیست محیطی در خراسان رضوی متغیر است و هر سه ماه یکبار واحدهای صنعتی پایش می شوند. ظرف در 6 ماه نخست امسال 420 مورد پایش در حوزه شناسایی و برخورد با واحدهای صوعتی آلاینده انجام و 200 واحد صنعتی و تولیدی مستعد ایجاد آلودگی شناخته شد که بیش از 80 درصد این واحدها در مشهد و حومه آن فعالیت دارند.


وی ادامه داد: از مجموع این واحدها 90 واحد به عنوان آلاینده هوا شناسایی و برای آنان اخطاریه صادر شد که تاکنون از این تعداد 60 واحد نسبت به رفع نقص و عامل آلاینده هوا در واحد خود اقدام کردند اما 30 واحد به فعالیت خارج از عرف و ضوابط خود ادامه دادند که با پایان مهلت داده شده با معرفی به واحد حقوقی و دستگاه قضایی هم اکنون دارای پرونده و پیگیری قضایی در رابطه با تخلف زیست محیطی هستند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 18 درصد پایشهای نظارتی انجام شده در خراسان رضوی در حوزه واحدها و صنایع مربوط به آلودگی هوا است. تلاشهای انجام شده و همراهی صاحبان صنایع استان باعث شده تعداد صنایع آلاینده طی سالهای گذشته کاهش یابد.


سهم صنایع از انرژی پاک


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در صنایع در قالب راه اندازی نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه بادی هزینه های مالی ناشی از پیک مصرف برق را در واحدهای تولیدی کاهش می دهد و در نهایت هزینه تولید را پایین می آورد.


راضیه علیرضایی افزود: زمانی که واحد تولیدی به پیک مصرف برق خود می رسد می تواند از برق تولیدی نیروگاهش استفاده کند و برق تولیدی خود را نیز به درون شبکه سراسری ارسال نماید لذا راه اندازی نیروگاه خورشیدی یا بادی برای بخش تولید همراه با مزیت و صرفه جویی در هزینه می باشد.


وی ادامه داد: تاکنون استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در قالب ایجاد نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی در شهرک صنعتی کمال الملک شهرستان فیروزه و نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی در شهرک صنعتی توس مشهد انجام شده است اما هنوز دیگر واحدهای صنعتی خراسن رضوی از این نیروگاه ها استفاده نکرده اند.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از اولویتهای جدی این سازمان ایجاد زیرساختهای بخش تولید، رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی هواست که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در بخش تولید می تواند این هدف را محقق کند.


وی افزود: از سوی دیگر راه اندازی نیروگاه انرژیهای تجدیدپذیر در شهرکهای صنعتی باعث کاهش میزان دی اکسید کربن در هوا می شود که این مهم در کاهش معضلات زیست محیطی بخش تولید موثر است.


علیرضایی ادامه داد: فناوری نیروگاه خورشیدی مربوط به آلمان و پنلهای آن ساخت چین است اما در کشور توانایی تولید این پنل وجود دارد ولی از آنجا که هنوز تحریک تقاضا برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش تولید خراسان انجام نشده و میزان اعتبار و برنامه توسعه آن مشخص نیست، تولید پنل هنوز برای صنعتگران خراسانی توجیه اقتصادی ندارد.


وی گفت: در صورتی که تقاضا برای ساخت پنلهای خورشیدی بالا باشد تولید آن برای صنعتگران توجیه اقتصادی خواهد داشت. امسال تولید تجهیزات مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در دستور کار قرار گرفته و باید سهم اعتباری این بخش از بودجه استان مشخص شود.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: با برنامه ریزی مناسب و منسجم می توان در بخش بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع یک فرصت استانی ایجاد کرد و میزان تولید و میزان هزینه سالانه آن را طبق برنامه مشخص و اجرا نمود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

استانانرژیتاسیساتصنعت
Comments (0)
Add Comment