سلب نعمت به دست انسان

به گزارش تاسیسات نیوز، وقتی در دشت آبی نباشد دیگر کشاورزی صورت نمیگیرد و اگر کشاورزی نباشد زندگی انسان تحریف میشود و اگر زندگی انسان به چالش کشیده شود بشریت نابود میشود.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان آب رودخانه‌ها در ایستگاه‌های اندازه گیری جریان آب بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: سالانه 5.7 میلیارد مترمکعب تراز منفی در منابع آب زیرزمینی داریم و میزان آبی که در طی سال از چاه‌ها و چشمه‌ها و قنات‌ها از مجموع سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود از آن میزان آبی که در اثر بارش وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، بسیار بیشتر است.

حمید چیت‌چیان تعداد دشت‌های کشور را 609 دشت اعلام کرد و گفت : 330 دشت دچار تراز منفی است و آن وضعی که برای دریاچه بختگان، هامون و ارومیه رخ داد برای سفره‌های آب زیرزمینی ما نیز رخ داده است.

وی افزود: با وجود این همه خشکی و خشکسالی و تغییرات اقلیمی اگر مصرف آب را، درست مدیریت کنیم بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در بخش کشاورزی راه‌های زیادی برای کاهش مصرف آب وجود دارد که از جمله می‌توان به جای کاشت هندوانه ، محصولات راهبردی مانند گندم کاشت تا مصرف آب بسیار کاهش یابد.

وی تبدیل شیوه‌های کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی یا کشت گلخانه ای را در کاهش مصرف آب بسیار اثرگذار خواند و افزود: چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی به موردی اشاره کرد که در نتیجه تبدیل کشاورزی سنتی به گلخانه ای 94 درصد مصرف آب کاهش یافته بود.

چیت چیان در پاسخ به اینکه چرا با توجه به بحران آب اینگونه اقدامات، جدی تر و سریع‌تر انجام نمی‌شود، گفت: یکی از این دلایل نبود اطلاعات کافی کشاورزان و همچنین مقاومت آن‌ها در تغییر روش‌های سنتی کشاورزی است.

چیت‌چیان اضافه کرد: تغییر روش‌های سنتی هزینه‌های زیادی برای کشاورزان دارد که دولت 85 درصد هزینه کشاورزانی را که روش‌های آبیاری سنتی غرقابی را به شیوه تحت فشار تبدیل کنند، به‌صورت تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی به هماهنگی‌ها و تفاهم ایجاد شده میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: امسال نمی‌توانیم همه دشت‌های کشور را تحت برنامه مورد نظرمان قرار دهیم، اما یکصد دشت را بطور آزمایشی انتخاب کردیم و بنا داریم چاه‌های غیرمجاز را در این بخش‌ها تعیین تکلیف کنیم.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر خشکی و خشکسالی با مشکل دیگری شامل برداشت‌های بی‌رویه، غیرمجاز و غیرقانونی از منابع آب مواجه هستیم و به همین جهت در دو سال اخیر حدود هشت هزار چاه غیرمجاز را مسدود کردیم.

وی ادامه داد: برخی چاه‌ها پروانه دارد، اما بیش از حد پروانه، آب برداشت می‌کند که در این موارد نیز مقرر شد همه چاه‌ها به کنتورهای هوشمند مجهز شود تا از این طریق بتوانیم آب برداشت شده از چاه را کنترل کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه آب خوان داری نیز از اقدامات دیگر ما به شمار می‌رود که بر اساس آن آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود ، گفت: در بخش مدیریت مصرف آب 15 طرح در دست اجرا داریم که 11 طرح در وزارت نیرو، سه طرح را در وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح  در سازمان زمین شناسی اجرایی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با این برنامه‌ها طی پنج سال آینده تراز منفی سفره‌های زیرزمینی را به صفر برسانیم.

وزیر نیرو گفت: در 15 سال بعد از این پنج سال هم، امیدواریم بتوانیم با کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی وضع سفره‌ها را به وضع ایست آبی 25 سال قبل برسانیم.

وی افزود: برای نخستین بار است که در مدیریت آب کشور میزان آب قابل برداشت از سفره‌های زیرزمینی 609 دشت کشور را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن سهم آب برداشتی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشخص شده است.

چیت‌چیان گفت: تابلوی روشنی از میزان آب موجود و میزان برداشت‌ها پیش روی ماست و امیدواریم بتوانیم تالاب‌های خشک شده را نیز در این بخش احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب باید با مشارکت چندین وزارتخانه و دستگاه صورت گیرد به فعالیت جلسات شورای عالی آب کشور اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته 13 جلسه این شورا برگزار شده در حالی که در طول سه دولت قبلی این شورا فقط هفت بار جلسه تشکیل داده است.

 

 

 

 

انتهای خبر

آببحرانتاسیساتکشاورزی
Comments (0)
Add Comment