سقف های سبز؛ کلید کنترل تغییرات آب و هوا

به گزارش تاسیسات نیوز، محققین دریافته اند که برای جلوگیری از افزایش ۱.۵ تا ۶ درجه سانتی گرادی دمای هوا تا آخر قرن ۲۱، توسعه فضاهای سبز در سقف خانه یک راه بسیار موثر و مقرون به صرفه است.



محققان دانشگاه سویا اسپانیا طی تحقیقی که روی راه کارهای کنترل افزایش دما انجام دادند دریافتند که برای جلوگیری از افزایش دمای شهری مثل سویا در اسپانیا، ۱۱-۴۰ درصد بام خانه های این شهر باید پوشیده از فضای سبز شوند.



در این تحقیق که اخیرا در مجله «Building and Environment» به چاپ رسیده است، با استفاده از ماهواره های «۷ ETM+» و «Sentinel-2»، مقدار اختلاف نرمال بین اندیس پوشش گیاهی (NVDI) و دمای هوا را بدست آوردند.



با توجه به رابطه معکوس بین اندیس پوشش گیاهی و دمای هوا، محققین نتیجه گیری کرده اند که برای جلوگیری از افزایش دما برای شهری به وسعت سویا، فضاهای سبز به مراتب بیشتری باید در مدل های مختلف در این شهر توسعه یابد. با توجه به افزایش جمعیت و لزوم افزایش ساختمان های تجاری و مسکونی، محققین توسعه این میزان فضای سبز مورد نیاز را در قالب سقف های سبز پیشنهاد می کنند.

 

 

لوویز پرز، محقق دانشگاه سویا درباره این ایده می گوید:« برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوا، ما دو سناریو را می توانیم پیاده کنیم؛ یک اینکه به طور مستقیم به عوامل افزایش دما حمله کرده و از مبدا این موضوع را کنترل کنیم؛ مثل راهکارهای کاهش انتشار کازهای گلخانه ای و … . اما سناریو دوم توسعه استراتژی هاییست که اثرات مخرب تغییرات آب و هوا را کاهش دهد؛ مانند ایده توسعه فضای سبز در سقف خانه ها.»

 

 

توسعه سقف های مسقف علاوه بر کاهش اثرات مخرب زیست محیطی تغییرات آب و هوا، می توانند به مانند عایق حرارتی عمل کرده و عامل صرفه جویی در انرژی برای ساکنین ساختمان نیز محسوب می شوند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آب و هواتاسیساتسقف سبز
Comments (0)
Add Comment