سایه سنگین نفت بر سر جنگ غزه

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: «نفت» تا کنون باعث ایجاد جنگ های فراوانی در نقاط مهم جهان به ویژه مرکز اصلی آن یعنی «خاورمیانه» شده است که به دنبال اِعمال سیاست های پنهان و آشکار رخ داده است.
جنگ بین اسرائیل و غزه نیز از این قاعده استثناء نیست، هر چند ظلم و ستمی که سالیان طولانی از سوی اسرائیل علیه فلسطین و مردم غزه اِعمال شده است و ایجاد حس خفقان مردم  در ایجاد درگیری هایی که تا کنون همراه با کشتار مردم فلسطین شده اسست در ایجاد جنگ اخیر بی تاثیر نبوده است، اما با توجه به تحولات سیاسی – اجتماعی- اقتصادی منطقه بیانگر این است که این بار نیز «منابع انرژی نفت و گاز» و میادین کشف شده و نشده در این منطقه و سلطه طلبی اسرائیل در این زمینه از دلایل اصلی تنش های ادامه دار و کشتار مردم در جنگ غزه است.
در سال ۲۰۱۰ پس از یک پایش زمین شناسی، میدان گازی عظیمی در خاورمیانه کشف شد بنام “لوایاتان” که در دریای مدیترانه و در حوضه “لوانت” قرار دارد. به عبارتی، درست در سواحل فلسطین، لبنان و سوریه در جوار مدیترانه. بنا بر اسناد و مدارک منتشر شده غزه نیز میدان گازی کشف نشده خود را دارد. در ضمن غزه یک اردوگاه کار اجباری است که توسط اسرائیلی ها اداره می شود و از سال ۲۰۰۷ توسط مصر و اسرائیل تحت محاصره دریایی است.
و بنادر مهم نفتی و ….به دنبال وقوع درگیری و جنگ های مختلف از کار افتاده اند و تنها بندر فعال در سواحل مدیترانه، بندر حیفاست که می تواند به خوبی نقش یا کریدور اقتصادی در این حوزه را ایفاء کند. به گمان کارشناسان این رویکرد یک توافق نانوشته بین آمریکا و اسرائیل برای تحت کنترل درآوردن این منطقه و استفاده از این ظرفیت به عنوان یک اهرم فشار در منطقه و جهان است .
اسرائیل و آمریکا می دانند که برای اجرای نقشه های خود نیاز به حذف فلسطین است و تسلط کامل بر ساحل دریای مدیترانه و نابودی کامل غزه است و از این رو همچنان تاکید به مهاجرت مردم غزه به جنوب و صحرای سینا دارند، در حقیقت کشتار مردم غزه نیز در راستای اجرای اهداف اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی با بهره گیری از ابزار جنگی و سیاست های ژئوپلیتیکی است. بی تردید افشای نقشه های گروه های منتفع در این پروسه که منجر به ابراز تمایل برخی از کشورهای عربی به برقراری روابط با اسرائیل نیز بوند را در جایگاه مطالبه گری قرار داد.
جنگ غزه و اسرائیلغزهنفت و جنگ غزه
Comments (0)
Add Comment