سامانه جدید اشتغال راه اندازی می شود

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از رونمایی سامانه جدید اشتغال خبر داد و گفت: اطلاعات دقیق کارجویان در این سامانه ثبت می‌شود و صحت اطلاعات شغلی در آن به راحتی قابل بررسی است.
به گزارش تاسیسات نیوز، ایجاد سامانه جامع بازار کار وعده‌ای بود که معاون اشتغال وزیر کار خردادماه امسال خبر داد. این سامانه سبب می‌شود برنامه‌ریزی دقیقی در جهت کاهش نرخ بیکاری صورت گیرد و تمام مشاغل دارای شناسنامه شغلی و اطلاعات جمع‌آوری شده شوند.
در همین راستا، سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از رونمایی سامانه جدید اشتغال خبر داده و گفته است:این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کارجویان است و به راحتی می‌توان صحت اطلاعات شغلی را در آن بررسی کرد.
پیش از این محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تجزیه و تحلیل شغلی ایرانیان از طریق این سامانه را امکانپذیر دانسته و گفته بود: یکی از دغدغه‌های همیشگی بازار کار دستیابی به اطلاعات این حوزه و بحث هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش است که به وسیله این سامانه انجام می‌گیرد.
به گفته وی هدف از راه اندازی سامانه جامع بازار کار ثبتی مبنا کردن تمام اطلاعات بازار ار است و پس از راه اندازی سامانه، تمام مردم با داشتن کدملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود و نتایج اطلاعات به دست آمده از این طریق به منظور سیاستگذاری بهتر و دقیق‌تر در مسیر اشتغالزایی استفاده خواهد شد.
در حال حاضر یکی از دغدغه‌های بازارکار دستیابی به اطلاعات در این حوزه و موضوع هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش است که با راه‌اندازی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار محقق می‌شود.
مهرماه امسال نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف به طراحی و استقرار «سامانه ملی اطلاعات بازار کار» مشتمل بر توصیف و تحلیل سالانه وضعیت بازار کار و برآورد وضعیت آتی بازار کار در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کردند.
طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در دهه ۹۰ بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود ولی در دو سال گذشته به کانال ۷ درصد رسیده است. مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۹ درصد اعلام شده که در مقایسه با سال‌های گذشته کمترین میزان نرخ بیکاری به شمار می‌رود.
همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۲ نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده که نشانگر بهبود نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم است. کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان در آمار تابستان ۱۴۰۲ نیز از رونق بازار کار حکایت دارد.
کارشناسان بر این باورند که راه‌اندازی نظام اطلاع‌رسانی بازار کار علاوه بر آنکه موجب شفافیت بیش‌تر در بازار کار می‌شود، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌ آموختگان و سایر افراد جویای کار را فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، با راه‌اندازی سامانه جدید در آینده‌ نزدیک همه نیروهای فاقد کار بر اساس مهارت‌های خود ساماندهی و طبق نیاز بازارکار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی و به کار گرفته می‌شوند.
اشتغالسامانه اشتغال
Comments (0)
Add Comment