ساخت کمیاب ترین آویزه آستری چاه های نفت و گاز با مشارکت ملی حفاری و سازندگان داخلی

رئیس اداره نصب آویزه شرکت ملی حفاری ایران از ساخت آویزه آستری هیدرولیکی چاه های نفت و گاز برای نخستین بار در کشور خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  محمود ارشدی از ساخت آویزه 11 و سه چهارم اینچ هیدرولیکی با مشارکت بخش خصوصی در خوزستان خبر داد و گفت: سازندگان و تولیدکنندگان داخلی حدود چهار سال است که به دانش فنی ساخت آویزه های آستری 3 و یک دوم، 5 و 7 اینچ در کشور دست یافته اند و تاکنون شرکت ملی حفاری 470 حلقه چاه نفت و گاز را در مناطق مختلف نفت خیز کشور تکمیل و در مدار تولید قرار داده است.ساخت کمیاب ترین آویزه آستری چاه های نفت و گاز با مشارکت ملی حفاری و سازندگان داخلی

وی افزود : با توجه به نیاز شرکت های متقاضی برای نخستین بار در منطقه، طراحی و ساخت آویزه هیدرولیکی (11 و سه چهارم اینچ) به منظور استفاده در جداری (13 و سه هشتم اینچ) در دستور کار قرار گرفت که پس از 18 ماه کار و تلاش بی وقفه این پروژه با همت و تلاش متخصصان ملی حفاری و سازندگان خوزستانی بدون هیچگونه نمونه قبلی طراحی و ساخته شد که این تجهیز پس از آزمایش های موفقیت آمیز کارگاهی برای استفاده به منطقه عملیاتی ارسال شد.

ارشدی ادامه داد: هزینه هر ست آویزه استری با این سایز حدود 75 میلیون تومان برآورد می شود که هزینه خرید مشابه آن افزون بر 350 هزار دلار است و بدین ترتیب علاوه بر بومی شدن دانش فنی و بی نیازی صنعت نفت کشور، از خروج مبالغ قابل توجه ارز از کشور جلوگیری شد.

رئیس اداره نصب آویزه به مزیت و ضرورت های استفاده از آویزه های آستری در چاه های نفت و گاز اشاره و بیان کرد: لوله آستری (liner) رشته جداری کوتاه شده ای است که تمام خواص لوله جداری ( Casing) را داراست و معمولا در آخرین رشته جداری توسط ابزاری به نام آویزه (Hanger) در درون چاه های نفت و گاز نصب می شود.

وی مزیت های استفاده از این تکنیک را راندن تعداد کمتری جداری، کاهش عملیات سیمانکاری، امکان حفاری در عمق بیشتر، سرعت در عملیات حفاری، کاهش زمان تکمیل چاه، ایمن سازی و کاهش هزینه برشمرد.

ارشدی، از شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین متولی راندن آویزه های آستری در کشور نام برد و گفت: بیش از سه دهه است که متخصصان و کارشناسان ملی حفاری، 3500 حلقه چاه نفت و گاز را در خشکی و دریا برای شرکت های مناطق نفت خیزجنوب، نفت مرکزی، نفت و گاز پارس، فلات قاره، مدیریت اکتشاف و سایر شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران حفاری کرده اند.

وی افزود: از نظر آماری در سال گذشته 232 مورد و در سال جاری نیز بیش از 40 عملیات نصب آویزه از سوی شرکت ملی حفاری ایران با موفقیت انجام شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون امکان سرویس به 8 دستگاه حفاری به طور همزمان فراهم شده است و برنامه ریزی برای تولید انبوه آویزه های آستری مورد نیاز شرکت های متقاضی و افزایش تیم های عملیاتی در دست اجراست.

ارشدی، تجربه، دانش فنی و تخصص را اولویت جذب نیروی انسانی مورد نیاز عنوان کرد و افزود: متخصصان این واحد از فارغ التحصیلان رشته های حفاری و یا مکانیک با سابقه کار مفید در عملیات بوده که پس از گذراندن دوره های مختلف برای انجام کار در این واحد انتخاب می شوند.

 

 

وی افزود: کارشناسان این شرکت باید افزون برتخصص نصب آویزه، از آشنایی کامل با عملیات حفاری، سیال و سیمان نیز بهره مند باشند تا بتوانند عملیات را با موفقیت به انجام رسانند، بر همین اساس در سال جاری نیز 600 ساعت برنامه آموزشی برای متخصصان این واحد پیش بینی شده که به اجرا در می آید.

 

منبع: روابط عمومی شرکت ملی حفاری

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment