ساخت نیروگاه برق آبی با کمک فرانسه و سوئد

به گزارش تاسیسات نیوز، در کشورمان نیز چند سالی است توجه به انرژی های تجدیدپذیر بیش از قبل شده است و نیروگاه های برق آبی در کشور احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته و در راستای توسعه آنها پیشنهاد نیروگاه‌سازی به فرانسه و سوئد نیز داده شده است.





نیروی برق‌آبی یا هیدروالکتریسیته اصطلاحی است که به انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب اطلاق می‌شود. در سال ۲۰۰۳ هیدروالکتریسیته چیزی در حدود ۷۱۵۰۰۰ مگاوات یا ۱۹ درصد (۱۶ درصد در سال ۲۰۰۳) از کل انرژی الکتریکی تولیدی جهان را پوشش می‌داده که این نسبت به سرعت در حال گسترش است. نیروی برق‌آبی همچنین ۶۳ درصد از انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را نیز شامل می‌شود. در سال میلادی ۲۰۱۰ کل انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر ۳٫۴۲۷٬۰۰۰ مگاوات بوده است. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی سالیانه به طور متوسط ۳٫۱ درصد به تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر افزوده شود.

 

 

 

 

بیشترین مزیت استفاده از نیروگاه‌های آبی عدم نیاز به استفاده از سوخت‌ها و در نتیجه حذف هزینه‌های مربوط به تامین سوخت است.





درواقع هزینه انرژی الکتریکی تولیدی در یک نیروگاه آبی تقریباً از تغییرات قیمت سوخت‌های فسیلی نظیر نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ مصون است. همچنین عمر متوسط نیروگاه‌های آبی در مقایسه با نیروگاه‌های گرمایی بیشتر است، به طوری که عمر برخی از نیروگاه‌های آبی که هم‌اکنون در حال استفاده هستند به ۵۰ تا ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.





هزینه کار این نیروگاه‌ها در حالی که به صورت خودکار کار کنند کم است و بجز در موارد اضطراری به پرسنل زیادی در نیروگاه نیاز نخواهد بود.

 

 

 

در موقعیت‌هایی که استفاده از سد چندین هدف را پوشش می‌دهد، ساخت یک نیروگاه آبی هزینه نسبتاً کمی را به هزینه‌های ساخت سد اضافه می‌کند. ایجاد یک نیروگاه همچنین می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت سد را جبران کند. در صورتی که سوختی در نیروگاه سوخته نشود، دی اکسید کربن (که یک گاز کلخانه‌ای است) نیز در نیروگاه تولید نخواهد شد.





البته در مراحل احداث نیروگاه مقدار ناچیزی گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌شود که در مقابل میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در نیروگاه‌های گرمایی که از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی گرمایی استفاده می‌کنند بسیار ناچیز است. البته در این نیروگاه‌ها بر اثر اجتماع آب پشت سد گازهایی متصاعد می‌شود که در پایین به آنها اشاره شده‌است.

 

 

 

در کشورمان نیز چند سالی است توجه به انرژی های تجدیدپذیر بیش از قبل شده است و در همین راستا نیروگاه های برق آبی در کشور احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است و در راستای توسعه آنها پیشنهاد نیروگاه‌سازی به فرانسه و سوئد نیز داده شده است.





ظرفیت‌های متنوعی در کشور برای همکاری ایران و فرانسه وجود دارد و در مجموع ایران خود را متعهد به اجرای تعهداتمان در کنفرانس پاریس (COP ۲۱) در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌داند.





در همین راستا برنامه‌ریزی شده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث شود که از این میزان قرار است ۵ هزار مگاوات تا ۵ سال آینده احداث شود و همین امر می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری میان ایران و فرانسه باشد.

 

 

 

هم اکنون اولین قرارداد احداث نیروگاه زمین گرمایی با ظرفیت ۵ مگاوات را منعقد کرده‌ایم و آمادگی همکاری با فرانسه را نیز در این زمینه داریم، ایران آمادگی دارد به صورت سرمایه‌گذاری یا استفاده از سیستم‌های نوین تولید با فرانسوی‌ها همکاری داشته باشد. در مورد مدیریت مصرف آب میان شرکت آب و فاضلاب تهران با کشورهای سوئد و فرانسه قراردادهای بسیاری خوبی منعقد شده است. ایران در زمینه اکتشاف آب‌های ژرف، احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه نمک‌زدایی و… آمادگی همکاری با شرکت‌های فرانسوی را دارد.”

 

 

 

 

ایران در زمینه برق دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی بوده به طوری که در حال حاضر دارای بیش از ۷۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است. از این میزان ظرفیت نصب شده، حدود ۱۲ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر، هزار مگاوات انرژی هسته‌ای و مابقی نیروگاه‌های حرارتی هستند.

 

 

 

منبع: شبستان

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آببرقتاسیساتنیروگاه
Comments (0)
Add Comment