ساخت مسکن ارزان به کجا کشید؟

وزیر راه و شهرسازی گفت:در تفاهمنامه با بانک رسالت جریان ساخت و ساز، مدیریت منابع مردم و پشتیبانی بانک وجود دارد تا ساخت مسکن ارزان به نتیجه برسد
به گزارش تاسیسات نیوز؛ محمد اسلامی در مراسم امضای قرارداد تفاهم‌نامه وزارت راه با بانک رسالت افزود: امضای تفاهم‌نامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت با بانک قرض الحسنه رسالت از بی‌نظیرترین اقدامات در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی است.
وی تاکید کرد: در این طرح، جریان ساخت و ساز، مدیریت منابع مردم و پشتیبانی بانک رسالت وجود دارد تا ساخت مسکن ارزان قیمت در شهر‌های هدفی که تعریف شده با پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی از طریق تأمین زمین و پشتیبانی‌های لازم برای اخذ مجوز و سایر مواردی که در فرآیند اجرایی لازم است به منصه ظهور برسد.
وی گفت: خیرین مسکن ساز در ساخت مسکن اقدامات مطلوبی انجام دادند و در حال حاضر نیز در حال انجام هستند، البته به نقش ارزنده بنیاد مسکن در زمینه ساخت مسکن از محل حساب ۱۰۰ امام بعد از پیروزی انقلاب نیز باید اشاره کرد، همچنین کمیته امداد و سایر نهاد‌ها نیز در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دادند.
اسلامی تصریح کرد: وجه تمایز تفاهم‌نامه امروز با اقدامات قبلی این است که زمینه برای مردم در سازندگی و تولید مسکن برای جامعه هدف و در قالب یک ساختار قرض الحسنه فراهم شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به این که سقف وام قرض الحسنه رسالت به متقاضیان ۱۵۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۶۰ ماهه است، افزود: کارمزد این وام ۴ درصد خواهد بود و شامل دهک‌های یک تا سه می‌شود و اولویت با جوانان تازه ازدواج کرده است.
سلامی گفت: براساس زمین‌های پیش‌بینی شده در شهرها، طرح با مشارکت بانک رسالت و مؤسسات و ظرفیت‌های اجتماعی وابسته به بانک اجرا خواهد شد.
وی در زمینه مصوبه دیروز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون حرم امام رضا (ع) نیز افزود: بعد از سال‌ها توانستیم در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح پیرامون حرم امام رضا (ع) را تصویب کنیم، این طرح تفصیلی پلاک به پلاک تعریف شده است و سه مشخصه دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اجتناب از مجاور زدایی، حداقل تخریب برای بازگشایی مسیرها، اجتناب از سرمایه‌گذاری و واگذاری که محور زیارت و تشرف به حرم امام رضا (ع) را تحت شعاع قرار می‌دهند از مشخصه‌های این مصوبه است.
اسلامی با اشاره به این که حرم امام رضا (ع) کانون توجه مسلمانان است، افزود: ما اجازه نداریم کاربری‌هایی پیرامون حرم ایجاد کنیم که موجب تغییر وضعیت اجتماعی و فرهنگی محیط می‌گردد.
وی گفت: این طرح به زودی ابلاغ می‌شود و در یک تعامل یکپارچه بین مسئولان شهری و استانی و شورای عالی شهرسازی اجرا خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تخلفات گذشته در اطراف حرم را بررسی کردیم و برای پیشبرد برنامه پیرامون حرم زمانبندی فشرده‌ای داریم تا پیرامون حرم امام رضا (ع) از وضع کنونی خارج شود.
وام ارزان برای ۵۰ هزار واحد مسکونی
مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت نیز در جمع خبرنگاران گفت: سقف وام برای ساخت مسکن ارزان قیمت دهک‌های کم درامد ۱۵۰ میلیون تومان، کارمزد آن ۴ درصد و برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.
محمدحسین حسین پور افزود: اقساط این وام ۶۰ ماه در نظر گرفته شده است.
اولویت پرداخت وام به دهک‌های اول تا سوم است
معاون مسکن و اقتصاد وزیر راه و شهرسازی نیز در جمع خبرنگاران افزود: اولویت پرداخت وام به دهک‌های اول تا سوم است و از آنجایی که در طرح اقدام ملی مسکن یکی از دغدغه‌ها بازپرداخت اقساط این دهک‌ها بود با توافق انجام شده وام ۱۵۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد تعیین شده است.
آقای محمودزاده افزود: متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کردند در اولویت هستند و اگر ظرفیت باقی مانده‌ای وجود داشته باشد زوج‌های جوان و کسانی که بیش از سه فرزند دارند نیز می‌توانند از این وام استفاده کنند.
وی درباره وام ودیعه مسکن گفت: آخرین زمان برای پرداخت وام ودیعه مسکن ۳۰ بهمن بود,، اما کسانی که تشکیل پرونده دادند و وام خود را دریافت نکردند از طرف بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد تا پایان سال این متقاضیان بتوانند وام خود را دریافت کنند.
ارزاناسلامیبانکبانک رسالتتسهیلاتساخت و سازمسکنمسکن ارزانوزیر راه و شهرسازی
Comments (0)
Add Comment