زنگ خطر به صدا درآمد؛ آغاز مهاجرت

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از هشدارهای جدی در باب بحران آب، زنگ خشکسالی و مهاجرت به صدا درآمده است و یکی از روستاهای کشور این خطر را بیش از پیش حس میکند.



یکی از مشکلات موجود در شهرستان نهبندان بی آبی شدید در روستاها و کمبود امکانات و محرومیت‌ها است که منجر به مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرهای بزرگتر شده است و پیش بینی می‌شود با ادامه خشکسالی و عدم بارندگی در سال جاری موج جدیدی از خالی شدن روستاها از سکنه و حضور روستائیان در شهرها در راه باشد.



مهاجرت روستائیان به کلان شهر نه تنها در شهرستان نهبندان بلکه در سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز دیده می‌شود چرا که یکی از اصلی‌ترین علل تخلیه روستاها در مناطق مرکزی ایران، کمبود آب است.



وضعیت آب در روستاهای نهبندان بحرانی است


علیرضا صادقی مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان گفت: عمق فاجعه خشکسالی جایی است که باید بدانیم در حال حاضر 90 روستای نهبندان با تانکر آبرسانی می‌شود و پراکندگی روستاها این کار را سخت کرده است.



وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 784 خانوار تحت پوشش آبرسانی به صورت سیار هستند، بیان کرد: این آمار بیشترین آمار در سطح استان است و این در حالی است که به لحاظ اختصاص اعتبار نهبندان در استان در رده چهارم قرار دارد.



مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان با بیان اینکه 630 کیلومتر خط انتقال آب در شهرستان نهبندان است، افزود: رقم فرسودگی این شبکه انتقال و آبرسانی بسیار زیاد است.



صادقی تصریح کرد: 22 چشمه آب تحت پوشش بوده است که آب از آن برداشت می‌شده است که به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله در حال حاضر یک چشمه آب دارد و از 27 قنات آبی که در نهبندان است هم اکنون 3 قنات آب دارد که میزان آب آنها نیز بسیار کم است.



کارگروهی در خصوص نگهداشت مردم در روستاها تشکیل شود


حجت الاسلام محمدعلی مومن زاده، امام جمعه موقت نهبندان هم گفت: مهاجرت از روستاها به شهر نگران کننده و هشدار دهنده است و وجود نیروی انسانی به خصوص در مناطق مرزی امنیت آور است و مسئولان باید در این خصوص فکر اساسی کنند.



وی تصریح کرد: اگر مناطق مرزی خالی از جمعیت شود امنیت جامعه به خطر می‌افتد که نیاز است



تنها منبع درآمد روستائیان یارانه است


نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نبود اشتغال پایدار، کم آبی و کاهش درآمد از مهمترین مشکلات بیشتر جمعیت روستایی استان است.



مراد هاشم‌زهی تأکید کرد: به دلیل کم آبی و ادامه خشکسالی، مهاجرت از روستاها به کلان شهرها در حال افزایش است و بسیاری از روستاهای حوزه انتخابیه بنده خالی از جمعیت شده است.



وی تصریح کرد: تعدادی از روستائیان دیگر امیدی به ماندگاری ندارند و تنها راه نجات را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند و این روند در سال‌های اخیر افزایش یافته و پیامد آن گسترش حاشیه نشینی در کلان شهرها است و ر صورت ادامه شرایط موجود و ادامه خشکسالی موج دیگری از مهاجرت روستائیان به شهرها در راه است.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در تعدادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم به راه تانکرهای سیار آبرسانی هستند و تانکرهای آبرسانی آب شرب مردم را تامین می‌کنند،کشاورزی در روستاها در معرض خطر قرار گرفته است.



هاشم‌زهی با بیان اینکه در تعدادی روستاهای نهبندان و سربیشه فعالیت کشاورزان دیده نمی‌شود، افزود: دولت در خصوص اشتغال روستاییان با راه اندازی مشاغل کم آبخواه چاره اندیشی کند.



نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس خواهان توجه ویژه دولت به ماندگاری جمعیت در روستاهای خراسان جنوبی شد و تصریح کرد: در حال حاضر تنها منبع درآمد تعدادی از روستاییان استان 45 هزار تومان یارانه دولت است.



بنابراین گزارش و به دلیل کمبود شدید آب در روستا‌های شهرستان نهبندان دولت باید هرچه زودتر طرح‌های آبرسانی به روستاهای دارای اولویت در این شهرستان را اجرا کند و باید صنایع دستی در روستا‌های نهبندان احیاء شود و حمایت و پشتیبانی ویژه دولت از تولید کنندگان این صنعت نیز انجام شود تا بتوان با درآمدزایی برای روستائیان روند مهاجرت را در روستاهای شهرستان تثبت کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آببحرانتاسیساتخشکسالی
Comments (0)
Add Comment