زنجیره ناقص

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۵5میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت


چندی پیش در یکی از همین نوشته‌های خود اشاره کردم که بازرسی آبفا می‌تواند انقلابی در ساخت‌وساز ایجاد کند. نقشی که بازرسی گاز نمی‌تواند ایفا کند؛ زیرا در گاز عامه مردم متوجه نقش مهندسی تاسیسات نمی‌شوند؛ اما در آب و فاضلاب به‌خوبی متوجه می‌شوند که چنین تخصصی نیز وجود دارد؛ اما همان موقع نیز نوشتم که اگر به آموزش تکنیسین‌ها بها داده نشود به هدف خود نخواهیم رسید و حتی ممکن است دچار مقاومت‌های بد اجتماعی شویم. به‌عنوان‌مثال در یکی از بازرسی‌های خود من در چند هفته گذشته وقتی نوبت به تست رسید در ابتدا مجبور شدم مدت‌ها برای کارفرما توضیح دهم که تست درست چیست و چرا این اعداد مدنظر ماست.





وقتی اولین خط آب باران را پر کردیم فوران آب نشان داد که لوله از جایی بریده‌شده است. گویی سنگی روی آن افتاده بود. دستورات لازم را دادم و محل را ترک کردم. در بازدید بعدی متوجه شدم که پیمانکار پروژه را رها کرده است. در تست دو خط فاضلاب برای چهار طبقه با سیزده مورد نشت روبرو شدیم. چندین بار کارفرما مرا دعا کرد که سختگیری من به‌جا بوده است.

 

 

 

 

حال جای این سؤال است که چرا قبل از آن‌که چاله را کنده‌ایم منار را می‌دزدیم؟ چرا برای تکنیسین‌ها کلاس‌های مرتبط برگزار نمی‌شود و به افراد توانمند مجوز داده نمی‌شود؟ آیا نگران گران شدن هزینه اجرا هستیم؟ این نگرانی با آموزش تعداد زیادی از افراد حل می‌شود و بازار خود قیمت مناسب را تعیین می‌کند.





چرا از نقش ارزنده کانون کاردان‌های فنی استفاده نمی‌کنیم؟ این منبع سرشار و فوق‌العاده اساتید فن را فراموش کرده‌ایم و مهندس بیچاره را به جنگ با پیمانکار بعضاً نابلد و کارفرمای بدون اطلاع می‌فرستیم. انتظار هم داریم کار به‌خوبی انجام شود. در این شکل ناکارآمد، متأسفانه نه‌تنها پروژه به‌درستی به انجام نمی‌رسد که فساد نیز ایجاد خواهد کرد. چه کسی می‌تواند به کارفرما اطمینان دهد که قصد مهندس ناظر از این تست‌های ساده ولی به نظر آن‌ها سخت و بیهوده، رشوه گرفتن نیست؟ و چه کسی می‌تواند اطمینان دهد که همکار ناظر ما به‌سلامت پروژه را به اتمام رسانده است؟

 

 

 

 

به نظر می‌رسد این قانون مترقی و عالی به دلایل بسیار ساده دچار رخوت خواهد شد و به‌زودی نه‌تنها به دلایل واهی جلوی آن را خواهند گرفت که برای کل سازمان نظام‌مهندسی نیز مشکلات عدیده ایجاد می‌شود. درحالی‌که حل این مشکل بسیار ساده است: یک کلاس کوتاه و ساده مبحث شانزدهم برای پیمانکاران و اعطای یک مدرک که نشان‌دهنده چنین دانشی است. دیگر این کارفرماست که می‌تواند از پیمانکاری با سواد استفاده کند و یا به سراغ کسانی برود که هزینه‌اش را چند برابر می‌کنند.

 

 

 

 

مشخص است که از تفاهم‌نامه‌های قدیمی بین سازمان نظام‌مهندسی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد پرورش کاردان‌های ساختمان و لزوم استفاده از آن‌ها نیز می‌توان بهره برد. البته اگر گوشی شنوا باشد کـــه ان شاءالله هست!







انتهای خبر

بازرسیتاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment