زلزله آمد و رفت!

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 184 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


زلزله آمد و رفت؛ اما فکر زلزله نخواهد رفت. مرگ این اهریمن ترسناک همیشه با ماست اما تفکر چنین مردنی، در این تعداد بالا و در این چند لحظه، شاید یک آن، گزنده و تلخ است.

 

در مبارزه با این خشم طبیعت، همه نگاه‌ها به مهندسان عمران است. چرا که نه؟ مگر نه اینکه حفظ ساختمان در مقابل چنین لرزشی در دانش سازه است؟ همین تفکر است که نقش این همکاران ما سخت‌تر می‌شود؛ اما این تمام ماجرا نیست.

 

آنچه اکنون مغفول مانده است و از قضا اثراتی به‌مراتب سخت‌تر و فاجعه‌بارتر از زلزله دارد، پدیده‌هایی است که پس از زلزله در خود ساختمان‌ها و نیز در بیرون آن‌ها رخ می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد در شهرهای بزرگ، آتش‌سوزی پس از زلزله اثراتی مرگ‌بارتر از خود زلزله دارد.


وجود گاز طبیعی در ساختمان‌های تهران برای گرمایش چنان فراگیراست که کمتر ساختمانی را می‌یابید که از این سوخت طبیعی استفاده نکند. اگر اجاق گازی روشن باشد، اگر پکیج و یا مشعل موتورخانه‌ای در حال کار باشد و زلزله رخ دهد نتایج حاصل از آن را چگونه می‌توان انکار کرد؟

 

یافتن انسان‌های مدفون در زیر آوارها به‌شرط زنده ماندن پس از وقوع زلزله چندان غیرممکن نیست؛ اما در شرایط سخت پس از زلزله با انفجارات مداوم گاز و آتش‌سوزی‌های ناشی ازآنچه باید کرد؟

 

مشکلات دیگری نیز در ارتباط بین تاسیسات و زلزله وجود دارد. مهار برج‌های خنک‌کن مستقر در بام‌ها چقدر مناسب و صحیح است؟ آیا مردمی که در خیابان تجمع می‌کنند با بمباران برج‌های خنک‌کن آسیب نمی‌بینند؟ و یا منابع انبساط و یا چیلرهای هواخنک!
اگر از آتش و بمب‌های تاسیساتی نجات یافته‌ایم با فوران آب چه می‌کنیم؟



صدها کیلومتر لوله آب در شهر و ساختمان نصب‌شده است که با شکست آن‌ها منابع آب شهری به‌راحتی تخلیه می‌شود و از قضا در میان آوارها و انسان‌های مدفون در آن‌ها. پس از ساعتی آب نایاب خواهد شد.

 

بسیاری از استخرهای بزرگ هنوز هم از کلر گازی استفاده می‌کنند. نشت گاز کلر پس از زلزله را هم نباید فراموش کرد.

 

و اما ساختمان‌های حساسی که پس از زلزله باید بمانند و کار کنند. اگر ساختمان‌های بیمارستان‌ها به کمک دانش مهندسان سازه پابرجا بمانند آیا دارای موتورخانه‌ای خواهند بود که از زلزله جان سالم بدر ببرند؟ کدام موتورخانه در مقابل زلزله ایمن است؟ کدام لوله‌ها و اتصالات و منابع آب گرم از هم نخواهد پاشید؟

 

اگر امروز شروع به بهسازی و مقاوم‌سازی تاسیسات کنیم بسیار دیر است و وای به حال فردای بسیار دور و بعید. فراموش نکنیم که برای مقاوم‌سازی تاسیسات حتی به طرح مسئله هم اقدام نکرده‌ایم!


تا بعد







انتهای خبر

تاسیساتزلزلهیادداشت
Comments (0)
Add Comment