رکورد دانشمندان در جداسازی اجزای آب با استفاده از انرژی خورشیدی

 

دانشمندان سوئدی به رکورد جدیدی در استفاده از انرژی خورشیدی برای جداسازی آب بدون استفاده از فلزات نایاب دست یافتند.

 



به گزارش تاسیسات نیوز محققان از انرژی خورشیدی برای جداکردن آب به اجزای سازنده‌اش استفاده می‌کنند و این موضوع امکان ذخیره‌شدن انرژی خورشیدی به عنوان سوخت هیدروژنی را فراهم می‌کند.

 

این عمل به یکی از این دو روش صورت می‌گیرد: استفاده از سلول‌های فتوالکتروشیمیایی برای جداسازی مستقیم آب یا استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید الکتریسیته و نیرودهی الکترولیزری که مولکول‌های آب را جدا می‌کند. با این حال، مشکل موجود درباره روش دوم این است که چنین شیوه‌ای به فلزهای کمیاب متکی است.

 

اکنون محققان علاوه بر استفاده از کاتالیزورهای آهن و نیکل در الکترولیزر خود، از جاذب‌های خورشیدی ساخته‌شده از پروسکایت (یک ماده فراوان دیگر) در تولید سلول‌های خورشیدی استفاده کردند.

 

مولفه پروسکایت طی چند سال اخیر به دلیل کاربردهای متعددش در تولید سلول‌های خورشیدی مورد توجه دانشمندان بوده است. این ماده جایگزینی ارزان برای سیلیکون است که معمولا در سلول‌های فتوولتائیکی به کار می‌رود.

 

تیم علمی در تحقیق جدید به رکورد کارآیی 12.3 درصد تبدیل انرژی خورشیدی به هیدروژن دست یافتند. این در حالی است که نرخ تبدیل بالای 10 درصد عالی به شمار می‌آید و محققان فقط یک بار و در سال 1998 به میزان تبدیل بالاتر (12.4 درصد) دست یافتند. با این حال در تولید سلول‌های خورشیدی به‌کاررفته در سال 1998 از مواد بسیار گران‌تری استفاده شد.

 

بر اساس اعلام دانشمندان، الکترودهای به کاررفته در تحقیق جدید درست به خوبی مدل‌های پلاتینوم‌محور گران در تحقیقات پیشین عمل کردند. همچنین این نخستین باری است که محققان توانسته‌اند فقط با استفاده از دو سلول پروسکایت، هیدروژن را مشتق کنند.

 

جزئیات این تحقیق در نشریه Science قابل‌مشاهده است.

 

پایان پیام /.

 

Comments (0)
Add Comment