رکورد تاریخی مصرف بنزین در ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف 104 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین در یک روز بار دیگر الزام «اصلاح قیمت سوخت» را در کشور مطرح کرد. ثابت بودن قیمت بنزین طی دو سال گذشته و عدم توازن میان تعطیلات رسمی کشور، دو مشکل اصلی در رابطه با رشد مصرف بنزین در ایران هستند.





رشد مصرف بنزین عواقبی مانند وابستگی به واردات و افزایش آلودگی‌ هوا را در پی دارد. بر همین اساس به کار گرفتن راهکارهای بازدارنده مانند اصلاح قیمت سوخت و اجرای رسمی تعطیلات دوروزه پیشنهاد جدی کارشناسان به دولت است.





ثبت رکورد مصرف ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در روز پنج‌شنبه (۱۶ شهریورماه) مهر تاییدی بر پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» از رکوردزنی مصرف بنزین در شهریور‌ ماه است. اوایل ماه جاری بود که «دنیای اقتصاد»‌ در گزارشی با عنوان «مصرف بنزین اوج می‌گیرد» با بررسی رفتار فصلی مصرف بنزین در ایران، این پیش‌بینی را مطرح کرد که مصرف بنزین در شهریورماه به روزانه بیش از 87 میلیون لیتر خواهد رسید.





حالا انتظار «دنیای اقتصاد» از اوج گرفتن مصرف بنزین در آخرین ماه از تابستان محقق شده و آن‌طور که مدیر تامین و توزیع سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روز گذشته اعلام کرده «میانگین مصرف شهریورماه امسال تا کنون 3/ 88 میلیون لیتر در روز بوده است.» به این ترتیب همانطور که انتظار می‌رفت، بیشترین متوسط ماهانه مصرف بنزین در کل تاریخ ایران در شهریور ماه امسال رقم زده شد تا شاید مسوولان مرتبط به راهکارهای کنترل مصرف سوخت، از جمله اصلاح قیمت توجه جدی‌تری داشته باشند.





هرچند الگوی رفتار فصلی متقاضیان بنزین در ایران نشان می‌دهد مصرف سوخت در تابستان و به خصوص شهریور ماه اوج می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد ثابت بودن قیمت بنزین در کشور و عقب ماندن آن از نرخ تورم به‌عنوان اصلی‌ترین علت مصرف لجام‌گسیخته بنزین، به افزایش مصرف این کالا در آخرین فصل از تابستان بیش از پیش دامن زده تا آنجا که در کنار رشد چشمگیر میانگین روزانه مصرف، شاهد رکورد بی‌سابقه روز 16 شهریور بودیم. چنانچه مصرف بنزین در سطح فعلی باقی بماند، دولت برای تامین نیاز داخلی به سوخت مجبور به واردات بنزین معادل یک چهارم از مصرف داخلی خواهد بود.





به گفته سید‌محمدرضا موسوی‌خواه «پیش از این، بیشترین میزان مصرف بنزین مربوط به روز ۱۲ فروردین 96 و با حجم 4/ 102 میلیون لیتر بوده و رکورد بیشترین مصرف در سال‌های گذشته نیز به ۱۲ فروردین ۹۵ با ثبت مصرف 9/ 105 میلیون لیتر مربوط می‌شود.» این مقام مسوول همچنین اعلام کرده است «مصرف بنزین امسال از ابتدا تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال 4/ 8 درصد افزایش یافته است؛ همچنین امسال تاکنون به‌طور میانگین روزانه 2/ 81 میلیون لیتر بنزین مصرف شده در حالی‌که این رقم پارسال 9/ 74 میلیون لیتر بوده است.»

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بنزینتاسیسات
Comments (0)
Add Comment