رونمایی از پروژه ملی تصفیه پساب تهران

مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از برگزاری اجلاس بین المللی توسعه ظرفیت سازی آب سازمان ملل در تهران از فردا به مدت 3 روز خبر داد .

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  علی اصغر قانع امروز  از برگزاری اجلاس سه روزه توسعه ظرفیت سازی آب سازمان ملل در تهران با حضور 21 کشور خبر داد و گفت: نمایندگانی از کشورهای سنگال، مراکش، مصر، الجزایر، تونس، پاکستان، نپال، هند، سریلانکا، آفریقای جنوبی، موریس، غنا، مکزیک، پرو، اکوادور، بولیوی، فیلیپین، چین، ویتنام، اندونزی و ایران در این اجلاس بین المللی که با حمایت وزارت نیرو و هماهنگی سازمان ملل متحد برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

 

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا اظهار داشت: ایران جزو کشورهای کم آب محسوب می شود و هم اکنون 92 درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، 6.5 درصد شرب و یک و نیم درصد نیز در صنعت و محیط زیست استفاده می شود و این محدودیتها و نوسانات در بحث اقلیم، توزیع متوازنی را در کشور ایجاد کرده و در مواردی باعث ایجاد تنش هایی در بخش آب می شود.

 

قانع ادامه داد: بحث استفاده از آب های غیرمتعارف مانند پساب ها و آب های شور در ایران حائز اهمیت است. سالیانه 32 میلیارد متر مکعب در ایران فاضلاب تولید می شود که 5 میلیارد متر مکعب آن مربوط به پساب های شهری و 28 میلیارد متر مکعب نیز مربوط به زه آب کشاورزی است.

 

وی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته حدود 3.4 میلیون متر مکعب در شبانه روز ظرفیت جدید تصفیه خانه فاضلاب در کشور ایجاد شد، بیان داشت: هم اکنون 143 تصفیه خانه در کشور به بهره برداری رسیده و 45 هزار کیلومتر نیز شبکه های انتقال و جمع آوری ایجاد شده و حدود 4.5 میلیون فقره انشعاب فاضلاب در کشور واگذار شد و این میزان حدود 40 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار داده که بالغ بر 21 میلیون نفر خواهد بود.

 

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا گفت: برای استفاده از منابع آب های غیر متعارف باید تمهیداتی اتخاذ شود که بتوانیم چندین بار از آب استفاده کنیم و این روش در دنیا مرسوم است و بر روی آن سرمایه گذاری زیادی صورت می گیرد.

 

قانع افزود: در ایران برای استفاده از پساب ها مطالعات زیادی صورت گرفته و پروژه های بسیاری در دست انجام است. در وزارت نیرو نشستی از صاحبنظران کشاورزی و آب کشور در اردیبهشت ماه داشتیم و در آنجا نیز ملاحظات استفاده مجدد از آب مورد بررسی قرار گرفت.

 

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا اظهار داشت: سازمان ملل به دلیل حساسیت استفاده از فاضلاب و پساب ها یک پروژه ای را تعریف کرده و در قالب یک برنامه ده ساله توسعه ظرفیت سازی آب سازمان ملل مد نظر قرار گرفته است که مضامینی مانند استفاده ایمن از پساب در کشاورزی مورد توجه قرار دارد.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: تاکنون 5 نشست برای این منظور در کشورهای مختلف انجام شده و پروژه بر اساس نیازها و تجارب قاره های مختلف مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان یک برنامه روشنی را برای سازمان ملل تدوین کرد.

 

وی از برگزاری نشست اول در مراکش در سال 2012، نشست دوم در هند، نشست سوم در آفریقای جنوبی، چهارم در پرو و نشست پنجم در بالی اندونزی سخن گفت و تاکید کرد: در نشست تهران جمع بندی مستندات تهیه شده در 5 اجلاس قبلی بررسی می شود و ظرف مدت سه روز جمع بندی کل کار برای ارائه به سازمان ملل آماده خواهد شد.

 

قانع همچنین از حضور نمایندگانی از ملیت های آلمان، سریلانکا، پاکستان، نیوزیلند، اسپانیا و فرانسه به عنوان سازمان های بین المللی در این اجلاس خبر داد و با تاکید بر اینکه از فردا این نشست ها در دانشگاه صنعتی شریف آغاز می شود، تصریح کرد: در این نشست توانایی های علمی و فنی ایران در برگزاری برنامه های آموزشی نشان داده می شود.

 

مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا همچنین از معرفی پروژه ملی انتقال پساب تصفیه شده شهر تهران برای استفاده کشاورزی منطقه ورامین خبر داد و گفت: نمایشگاهی نیز با حضور 17 شرکت و انجمن ایرانی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment