روشی جدید برای تمیز کردن نشتی

به گزارش تاسیسات نیوز، وقتی یک نشتی نفتی روی یک بدنه آبی رخ می دهد، یک راه تمیزکردن نشتی، استفاده از مواد شناوری است که روی آب قرار می گیرند. با این وجود این مواد بسیار موثر نیستند؛ با این وجود آنها هم آب را می خورند هم نفت را. به همین دلیل دانشمندان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان به طبیعت رو آورده اند و یک ماده جلبک مانند به نام نانوفور تولید کرده اند. 





دانشمندان با همکاری دانشمندان دانشگاه بون مطلع شدند که برگ های جلبک آبی سالوینیا هیدروفوبیک هستند و آب را نمی پذیرند. چون برگ ها در یک لایه موی ظریف به نام تریکوم پوشیده می شوند که آب نمی تواند به واسطه تنش سطحی آن نفوذ کند.

 

 

 

 

با این وجود در مطالعه جدید کشف شد که همان موهای نانوی پوشیده با واکس هیچ مشکلی در جذب نفت ندارند. این یعنی برگ های سالوینیا می تواند در مکان های نشتی روی سطح آب گسترده شود؛ در نتیجه نفت را جذب می کند نه آب را سپس آن را هضم کرده و دفع می کند. برگ ها در کمتر از 30 ثانیه با نفت اشباع می شوند.

 

 

 

 

محققان به جای تکیه بر یک منبع طبیعی برگ ها، یک نسخه پلی کربناتی از آنها به نام نانوفور ابداع کرده اند. که به طور خاص بعد از گونه های سالوینیا مولستا مدل سازی می شود؛ تریکوزوم آنها انتهاهایی دارد که ساختار آن به طور خاص در دفع آب ماهرند اما نفت را جذب می کنند.







انتهای خبر

آبتاسیساتنشتنفت
Comments (0)
Add Comment