روز زمین گرامی باد

در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با 2 اردیبهشت روز زمین است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با 2 اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیتهای زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

 

روز جهانی زمین پاک (22 آوریل برابر با 2 اردیبهشت) روزی است که در آن بسیاری از مردم جهان به پاکسازی محیط زیست می‌پردازند و به حفظ آن کمک می‌کنند. امروزه افزایش رشد جمعیت باعث شده که  به هر جای این کره خاکی که نگاه کنیم اثری از انسان بر جای مانده باشد.  به هر طرف که نظر بیافکنیم انواعی از پسماندهای انسانی را که بدون مدیریت رها شده ­اند مشاهده خواهیم کرد.

 

در کشور ما ایران این وضعیت کاملاً محسوس است به طوری که برای دیدن حجم عظیمی از زباله، نیازی نیست به محل های دفع زباله های شهری برویم بلکه اگر در مسیر حرکتمان به محل کار و یا حین سفر، به اطراف خیابان­ها، جاده­ها، بزرگراهها و خطوط آهن، نگاه کوتاهی بیاندازیم به عمق فاجعه پی خواهیم برد. با توجه به سفرهایی که در سالهای اخیر به نقاط مختلف کشور داشته­ ام مشاهده کردم که از سواحل خلیج فارس در جنوب تا دریای مازندران در شمال و همچنین شرق و غرب کشور وضعیت مدیریت مواد زائد بسیار نامناسب است.

 

آری این کشور ماست که خیابان­ها و جدول­ها پر از زباله و سطل­های زباله خالی است! و اگر بیرون شهرها به محل دفع زباله ها برویم کوه­هایی را مشاهده می­کنیم که  از مواد زائد تشکیل شده ­اند. وقتی به علت شناسی این مشکل می­پردازیم متوجه میشویم که دلیل آن سوء مدریت مواد زائد و عدم فرهنگ سازی در این زمینه می باشد. بشر از اوایل قرن بیستم میلادی متوجه شد که دیگر نمی­توان همچون گذشته به مواد زائد به عنوان دور ریز محض نگاه کرد بلکه یک مدیریت جامع و علمی در این زمینه لازم است. بنایراین اصولی را برای این مهم تعیین کرده اند. یک اصل مهم و کاربردی در مدیریت مواد زائد اصل 3R (تری آر) است که از سه کلمه کاهش (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) گرفته شده است.

 

رعایت هر کدام از آن­ها برای تک تک شهروندان در جهان قابل اجرا می­باشد و می­تواند کمک زیادی به مدیریت مواد زائد نماید.

 

در واقع اولین و مهمترین کاری که ما می­توانیم انجام دهیم کاهش تولید زباله می­باشد این کار را هر شخص یا خانواده می­تواند با برنامه ریزی انجام دهد. برای مثال اعمال زیر سبب کاهش تولید پسماند می­شود:

 

1-     کاهش پسماند تر:  در کشور ما مصرف مواد غذایی به شکلی غیر اصولی می­باشد که تولید حجم عظیم پسماند تر را به دنبال دارد. به عنوان مثال بهتر است هنگام صرف غذا، میوه یا هر خوراکی دیگر به مقداری که نیاز داریم برداریم. که متأسفانه این نکته مخصوصاً در رستورانها و سالن­های غذاخوری عمومی رعایت نمی­شود.

 

2-     برخی از افراد بر حسب عادت، اطراف نان را جدا کرده و فقط بخش میانی آن را استفاده می­نمایند که باعث تبدیل حدود 50 درصد نان به دور ریز می­شود بنابراین به این مسئله توجه کنیم و در این زمینه توضیحات لازم را به فرزندانمان بدهیم.

 

3-     در کارهای روزمره تا جایی که ممکن است از کاغذ کمتر استفاده نماییم مثلاً  خرید اینترنتی و پرداخت الکترونیکی قبوض و…

 

4-     صرفه جویی در مصرف آب که موجب کاهش حجم فاضلاب می­شود.

استفاده مجدد از موادی که قبلاً استفاده کرده­ایم برای منظوری دیگر نیز یکی از اصول مدیریت مواد زائد است مثلاً:

 

1-     از پلاستیک هایی که مواد و کالاهای خشک را در آن­ها خریداری کرده­ایم میتوانیم چند بار استفاده نماییم البته در صورتی که آن­ها را تمیز نگه داریم. همچنین برخی کالاها خود دارای بسته بندی کامل بوده و حمل آن­ها را حت است ینابراین نیازی به گذاشتن آن­ها در پلاستیک نیست.

 

2-     استفاده از کاغذهای یک رو سفید برای یادداشت برداری و پرینت­ مطالب غیره رسمی.

 

3-     لازم به ذکر است که  استفاده مجدد از مواد دور ریز بستگی به خلاقیت و نوآوری هر شخص دارد و محدودیت ندارد برای مثال برخی روستاییان از بسته­ بندی بیسکوییت، پفک، بستنی و.. در تهیه گل­های مصنوعی برای زینت دادن به خانه هایشان استفاده می­کنند (شکل 1).

 

در بازیافت مواد نقش اصلی هر یک از ما شهروندان تفکیک از مبدأ مواد زائد است برای مثال جداسازی پسماندهای غذایی، شیشه، کاغذ، فلز، پلاستیک از یکدیگر است. چند نمونه از بازیافت شامل:

 

1-     تولید کمپوست (کود آلی) از پسماندهای غذایی و سایر مواد زائد آلی

 

2-     بازیافت فلزات از قبیل آهن و آلومینیوم که از نظر هزینه اقتصادی و اثرات زیست محیطی به صرفه تر از تولید این فلزات از معادن است.

 

3-     بازیافت شیشه

 

4-     بازیافت پلاستیک

 

5- بازیافت کاغذ که موجب جلوگیری از قطع بی رویه درختان می­شود.

 

به امید وقتی که 365 روزه از  سال به عنوان روز زمین پاک تلقی شود!

 

منبع: عبدلی 1387، بازیافت مواد زائد  جامد شهری/ با سپاس از جناب آقای محمودی نیکو

گوگل نیز اینگونه این روز را گرامی داشته است.

 

 

پایان پیام/.

 

 

نظارت، بتن، گاز، همایش، نمایشگاه، کنفرانس، آب، فاضلاب
Comments (0)
Add Comment