رودخانه‌هایی كه با فاضلاب جاری است

اگر عكس‌های مهم‌ترین شهرهای مورد توجه گردشگران را در دنیا ببینید، نقطه مشترك اغلب آنها رودخانه‌هایی است كه از شهرهای لندن، پاریس، سن‌پترزبورگ، نیویورك و حتی شهرهای كوچك می‌گذرد و نماد گردشگری این شهرها محسوب می‌شود.

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز، نمونه های داخلی این دست از شهرها هم اصفهان و اهواز خودمان است كه دیدن شادی اصفهانی ها و توجه گردشگران داخلی با جاری شدن آب در زاینده رود، همیشه هیجان انگیز بوده است. حالا تصور كنید كه شهری دارای دو رودخانه باشد، اما این رودخانه نه تنها برای مردمش شادی و مناظر زیبا نداشته باشد بلكه سبب دردسر هم بشود.

 

رودخانه های زرجوب و گوهررود دو رودخانه بزرگ و معروفی است كه از مناطق اصلی و مركزی شهر رشت می گذرد، اما سال هاست به محلی برای فاضلاب و زباله های شهر تبدیل شده است.

 

شهردار رشت چندی پیش اعلام كرده بود: در شهری زندگی می كنیم كه فاضلاب و زباله های آن به رودخانه ها ریخته می شود و این امر معضلی جدی را پدید آورده است.

 

22 محله از 55 محله شهر رشت در بافت فرسوده و مجاورت رودخانه ها قرار دارد و برعكس همه جای دنیا، قیمت خانه ها مجاور رودخانه ها بسیار كمتر از سایر نقاط این شهر است؛ چراكه در فصل گرما بخصوص، بوی ناشی از فاضلاب موجود در رودخانه ها قابل تحمل نیست.

 

اما ماجرا فقط به این جا ختم نمی شود، پروژه جمع آوری، انتقال و تصفیه بهداشتی فاضلاب شهرهای رشت و انزلی از سال 1384 با حمایت های مالی بانك جهانی در شهرهای رشت و انزلی آغاز به كار كرد. در آن سال و براساس توافق بین ایران و بانك جهانی، 6.148 میلیون دلار بانك جهانی و 4.88 میلیون دلار دولت ایران؛ تعهد شد در بخش آب و فاضلاب گیلان سرمایه گذاری شود.

 

بر این اساس قرار بود این طرح در دی ماه 1389 به پایان برسد كه با گذشت حدود سه سال از موعد پایان، هنوز زرجوب و گوهررود بار فاضلاب شهری رشت را بر دوش می كشد.

 

تصورش حالا سخت شده اما بیایید روزی را تصور كنید كه گیلان به عنوان استان مورد توجه گردشگران، دو رودخانه مركزش، بدون فاضلاب باشد كنار روخانه ها مراكز چشم نوازی ساخته شود و قایق های روی رودخانه و بوی آب و ازدحام گردشگران رونق دوباره ای به زرجوب و گوهررود بدهد.

جام جم آنلاین:

جام جم آنلاین : مستوره برادران نصیری – دبیر گروه جامعه

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment