رنگ بندی

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز:به نام خدا/همکاران گرامی سلام و خدا قوت/آموزه‌های مدیریتی زمان‌های انجام کار را به سه قسمت قرمز، زرد و سبز تقسیم می‌کنند.
وقتی برای انجام پروژه‌ای سه ماه وقت داریم اکنون در محدوده سبز هستیم. وقتی یک ماه تا زمان پایان مانده است در محدوده زرد و در فاصله دو هفته مانده به پایان در محدوده قرمز هستیم. هنر مدیریت زمان این است که کار در محدوده مشخص‌شده انجام شود و قسمت اعظم کار در محدوده سبز تمام‌شده باشد. برنامه‌ریزی صحیح برای هر سه محدوده رنگی فعالیت‌های مشخصی را تعیین می‌کند.
در فرآیند ساخت هر سازه‌ای و با هر کاربردی، این برنامه زمان‌بندی پروژه است که مشخص می‌کند چه کسی و در چه زمانی باید به پروژه وارد شود. اتفاق تلخی که به یک‌رویه تبدیل ‌شده است، قرارگرفتن بخش طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی در محدوده قرمزرنگ زمان طراحی است. رفت‌وآمدهای فراوان پروژه در بخش معماری و سازه و اعمال سلیقه‌های افراد مختلف در این بخش زمان مفید زیادی را می‌گیرد و متأسفانه کارفرما باعجله پروژه را به تیم تاسیسات محول می‌کند. در این روند کاری فرآیند پیچیده و چندوجهی طراحی مانند دوی امدادی دیده می‌شود که هر تیمی چوب را باید به تیم بعدی بسپرد. درصورتی‌که این دیدگاه غلط است و طراحی پروژه در تیم معماری و سازه و تاسیسات باید هم‌زمان و یا باکمی فاصله پیش برود. با تصورات اشتباه، مدیریت غلط زمان و اشتباه در محاسبات زمان‌بندی، طراحی آسایش ساختمان به محاق می‌رود و کاری عجولانه و گاهی پراشتباه انجام می‌شود.
نمونه این تصور را می‌توان در مدیریت کلان هم مشاهده کرد. آب‌رسانی به خوزستان عزیز سال‌هاست که دچار تعلل است و اکنون با تلاش نیروهای مختلف جهادی و یا نظامی در حال انجام می‌باشد ولی انجام چنین پروژه عظیمی و در قسمت قرمز بسیار خطرناک و پرهزینه است و ای‌کاش در محدوده خود انجام می‌شد. ساخت مسکن مهر نیز نمونه‌ای از چنین پروژه‌هایی است.
شاید لازم باشد یک‌بار دیگر رنگ‌ها را مرور کنیم و مدیریت زمان را به برنامه ریزان بیاموزیم. این یعنی نظم و رعایت نظم وصیت مولا علی (ع) است در بستر مرگ! قدری باید شیعه‌تر باشیم!
تا بعد!
تاسیساتتاسیسات مکانیکیرنگ بندینظام مهندسیواصف
Comments (0)
Add Comment