رمزارزها، فرصت یا تهدید؟

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: روزهای گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران، فضای رسانه‌ای را پر کرد. همین موضوع فعالان حوزه را به تکاپو انداخت و سرمایه‌گذاران را نگران کرد. قانون گذاری معاملات ارز دیجیتال در ایران چه می‌گوید؟ سکوت قانون در این‌باره سبب شده همه چیز در فضایی مبهم باقی بماند و نتیجه آن، وضعیت فعلی است.
آینده رمزارزها در عرصه بین المللی
فرزین رحیمی زنوز کارشناس اقتصادی گفت: مفهوم بلاک‌چین و مقولهٔ رمزارزها را باید در قاب بزرگتری نگریست. به طور کلی نبرد بر سر گذار از عصر دولت و ملت‌هاست. از یک سو شاهد تداوم سلطه نهادهای حاکمیتی از طریق تمرکز قدرت و انحصار چاپ پول هستیم و از سوی دیگر شهروندان به طرق مختلف سعی دارند روابطی را خارج از نظارت نهادهای دولتی برقرار نمایند. از آنجا که به نظر می‌رسد پیروز این نبرد علیرغم فراز و نشیب‌های آتی شهروندان آزاد خواهند بود، می‌توان آینده درخشانی را برای رمزارزها متصور شد. البته در این خصوص نباید راه اغراق در پیش گرفت. چرا که همچنان ریسک‌های متعددی متوجه شبکه بلاک‌چین است که از آن جمله می‌توان از تلاش دولت‌ها برای محدود کردن تولید و مبادله رمزارزها، رویافروشی و کلاه‌برداری‌های اینترنتی و خدشه‌دار کردن اعتبار این بازار و همچنین آسیب‌پذیری در مقابل حملات سایبری نام برد. با این حال، علاقمندان به این عرصه ریسک نگهداری پول‌های خود را نزد بانک‌های دولتی به جهت خلق تورم توسط دولت‌ها و همچنین احتمال ورشکستگی بانک‌ها را به مراتب بیشتر می‌دانند. روی هم رفته، فارغ از نوسانات قیمتی و با توجه ویژه به مارکت‌کپ و تعداد افراد درگیر در این حوزه، به وضوح می‌توان روند صعودی این بازار را مشاهده کرد.
ضرورت  توسعه رمزارزها در ایران
او افزود: بدیهی است باید هر چه زودتر با واقعیت مواجه شد، هیچ حکومتی در هیچ کشوری نمی‌تواند به صورت دیرپا مانع از رشد تکنولوژی شود. هر دولتی که بیشتر در مقابل امواج پیشرفت و توسعه فناوری‌های نوین ایستادگی کند، ضمن اتلاف منابع ملی، کاهش نرخ توسعه را به جامعه تحمیل کرده و مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد. با این همه نباید هیچ انتظاری از دولت‌ها برای کمک به توسعه رمزارزها داشت. چراکه اولاً در بهترین حالت نیز دایره دانش، درک و فهم دولت‌مردان و متخصصان تحت نگاه نظارت های دولتی از فضای بلاک‌چین به مراتب کمتر از فعالان این حوزه است. در نتیجه تصمیمات اخذشده  ولو از جنس حمایت و ترغیب هیچ گرهی از این معادله نمی‌گشاید.
رحیمی زنوز ادامه داد:  در ثانی دولت کارگروه های ویژه  مشخصی دارد که به طور قطع ترویج و حمایت از رمزارزها و حتی فراتر از آن، صیانت از فرهنگ و بسط ایدئولوژی جزو آن‌ها نیست. ازین رو تنها توقعی که از دولت‌ها می‌توان داشت این است که تا حد امکان در این عرصه مداخله نکنند و فقط  موانعی که یا توسط اسلاف‌شان ایجاد شده و یا از منابع دیگری تغذیه می‌شوند را مرتفع نمایند. بدین ترتیب امکان گسترش رمزارزها بین آحاد جامعه بیشتر می‌شود، به همان نسبت شهروندان احساس آزادی بیشتری خواهند داشت، دولت‌ با علم به حضور رقبای جدید در بازار پول بر چاپ پول و خلق تورم لگام زده و مسئولانه‌تر در قبال پول ملی رفتار خواهد کرد، که در مجموع ضمن افزایش سطح رضایت شهروندان دولت نیز یک گام مثبت برای خروج از بحران مشروعیت بر خواهد داشت.
ارزیابی زیرساخت کشور در حوزه رمزارزها
این کارشناس ادامه داد: بررسی زیرساخت های موجود در این عرصه از دو منظر قابل بررسی است؛ خوشبختانه شبکه اینترنت بخش‌های وسیعی از مناطق شهری و روستایی را پوشش می‌دهد. به علاوه سواد عمومی در این رابطه به شدت بالاست به نحوی که نام ایران همواره در بین کشورهای اصلی در حوزه استخراج و مبادله رمزارزها قرار دارد. افزون بر این ایران شبکه گسترده‌ای از برنامه‌نویسان دارد که در سطوح مختلف در حال کدنویسی بوده و شانه به شانه کشورهای پیشگام در صنعت آی‌تی در حال پیشروی هستند. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های داخلی (فیلترینگ) و تحریم‌های بین‌المللی شرایط اصلاً مساعد نیست.
تاثیر فیلترینگ بر رمزارزها
رحیمی زنور اضافه کرد: از یک سو به دلیل فیلتر بودن بسیاری از سایت‌ها و سخت‌تر شدن دور زدن آن، زمان و انرژی زیادی برای رفع این معضل صرف می‌شود. به‌علاوه به دلیل محدودیت سرعت و قطعی گاه و بیگاه نت، فشار روانی مضاعفی به تریدرها تحمیل می‌شود. تحریم‌های بین‌المللی نیز باعث شده است تا مبادلات بین بانکی و کار با صرافی‌های خارجی سخت‌تر شود و به دلیل احتمال بسته شدن اکانت‌هایی با آی‌پی ایران، عملاً ریسک سرمایه‌گذاری برای ما دوچندان باشد. در مجموع اگر سیاست‌گذاران مملکت به رفع همین موانع بیاندیشند، شرایط لازم جهت جهش گسترده در این حوزه برای عموم شهروندان فراهم خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ چنانچه از آغاز پیدایش رمزارزها نگاه مثبتی به این مقوله ‌داشتیم و شرایط بهتری برای علاقه‌مندان مهیا بود، به دلیل رشد فراتر از تصور رمزارزها امروز ایرانیان در زمره ثروتمندترین ملل جهان بودند. با این حال حتی ورود دیرهنگام به بازاری که هنوز مراحل طفولیت خود را طی نکرده است همچنان بسیار جذاب خواهد بود.
رمزارزرمزریالصرافی های دیجیتال
Comments (0)
Add Comment