ركوردشكني توليد ماهانه در واحد گندله‌سازي فولاد مباركه

به گزارش تاسیسات نیوز ، واحد گندله‌سازي فولاد مباركه در ارديبهشت‌ماه سال جاري به ركورد جديد توليد 689 هزار و 100تن دست یافت كه به ميزان 1900 تن ركورد قبلي خود را كه در مرداد‌ماه سال 92 و به ميزان 687 هزارو 200 تن بود، بهبود بخشید.رضا اسماعيل‌پور رئيس واحد گندله‌سازي فولاد مباركه در این خصوص گفت: با مشاركت موثر پرسنل توليد و تعميرات واحد گندله‌سازي، مديريت مناسب منابع و تامين و ارسال به موقع مواد اوليه و قطعات و با حمايت واحدهاي خدمات فني و پشتيباني اين موفقيت بزرگ به‌دست آمد. جيلان، رئيس توليد واحد گندله‌سازي نیز افزود: پرسنل واحد با به‌كارگيري دانش فني ايجاد شده و با افزايش بهره‌وري همچنين با مراقبت از خطوط توليد در جهت كاهش توقفات اضطراري و به حداقل رساندن زمان‌هاي آماده‌سازي در رسيدن به اين ركورد تاثير بسزايي داشتند. انجام موثر تعميرات برنامه ريزي شده كه با مشاركت و همدلي نيروهاي توليد و تعميرات واحد و همكاري واحد تعميرات مركزي انجام شد يكي ديگر از دلايل كسب اين موفقيت بود كه مهاجري رئيس تعميرات ناحيه آهن‌سازي ضمن اشاره به آنها تصريح كرد: موارد فوق در بالابردن آمادگي تجهيزات و رسيدن به اين ركورد نقش موثري داشتند.

  كسب ركوردهاي جديد توليد در ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا

مدير ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا نیز با تاييد اين خبر و با بيان اين مطلب كه اين ركوردهاي ماهانه در ارديبهشت‌ماه 93 به دست آمد، گفت: خط نورد و احياي مستقيم اين ناحيه به ترتيب با توليد 65 هزارو 90 تن كلاف گرم و 83 هزار تن آهن اسفنجي توانست در راستاي دستيابي به اهداف سالانه اين ناحيه گام بردارد. احمد احمديان ركورد قبلي توليد آهن اسفنجي در اين ناحيه را مربوط به فروردين ماه 1393 به ميزان 81 هزار و 700 تن و ركورد قبلي توليد كلاف گرم را نيز مربوط به فروردين ماه و به ميزان 64 هزار و 550 تن بيان كرد.

 بومي‌سازي ماده مصرفي دريچه سرباره كوره‌هاي قوس الكتريكي

با بومي‌سازي ماده مصرفي دريچه سرباره كوره‌هاي قوس الكتريكي فولاد مباركه علاوه‌بر دستيابي به مزيت در دسترس بودن مواد اوليه درب سرباره، مزاياي ديگري از قبيل كاهش توقفات، ارتقاي ايمني، عدم صرف هزينه‌هاي مربوط به تامين، افزايش عمر اسلب درب سرباره و همچنين صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي قابل ملاحظه‌اي حاصل شد.  غلامرضا سليمي مدير بخش كوره‌هاي قوس الكتريكي فولاد مباركه با بيان اين موارد گفت: فرآيند سرباره‌سازي و تخليه سرباره همواره يكي از دغدغه‌هاي مهم در فرآيند توليد فولاد مذاب در كوره‌هاي قوس الكتريكي است و يكي از مواردي كه به اين مهم كمك شاياني مي‌كند. وی با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي بومي‌سازي اين دريچه‌ها افزود: طي سال‌هاي گذشته از الكترود گرافيتي خريد خارج از كشور استفاده مي‌شد، در دو سال اخير به دليل محدوديت‌ها و تحريم‌هاي اين ماده مصرفي توسط يكي از پيمانكاران داخلي طي يك‌دوره سعي و خط اين الكترود تهيه شد و در خط توليد مورد استفاده قرار گرفت. عمر متوسط اين نوع الكترود حدود 55 ذوب و زمان توقف توليد جهت تعويض و ترميم آن حدود 2 ساعت بود. اين واحد با توجه به افزايش توليد و لزوم كاهش هر‌چه بيشتر توقفات واحد كوره‌هاي قوس الكتريكي طرحي را ارائه كرد كه طي آن اسلب‌هاي موجود در ناحيه فولادسازي، جايگزين الكترود گرافيتي شد.  وی افزود: ‌اين طرح پس از گذراندن مراحل آزمايشي خود، موفقيت‌آميز بوده و در حال حاضر در 60 درصد موارد از آن استفاده مي‌شود. سليمي، در دسترس بودن مواد مورد نياز، عدم صرف هزينه تامين و افزايش عمر اسلب درب سرباره، كاهش توقفات توليد جهت تعويض اسلب كه معادل صرفه‌جويي به ميزان 15 ميليارد تومان در سال براي 8 كوره قوس است و كاهش خوردگي ساختمان كوره‌هاي قوس به دليل ريزش سرباره را از مهم‌ترين مزاياي اجراي اين طرح برشمرد. وي تصریح كرد: نصب اين تجهيز بسيار ايمن‌تر و آسان‌تر از روال قبل است. همچنین، براي اولين بار در شركت فولادمباركه اصفهان مخروطي ورودي آسياب خط 2 واحد گندله‌سازي كه از زمان آغاز بهره‌برداري تاكنون درمدار توليد قرار داشت، 45 ساعت زودتر از برنامه زمان‌بندي شده تعوض شد. حسين عابد كارشناس تعميرات مكانيك، پشتيباني تعميرات نواحي با اشاره به نقش اساسي گندله در فرآيند توليد فولاد در شركت فولاد مباركه خاطرنشان كرد: مدت زمان انجام اين پروژه براي ناحيه آهن‌سازي و كل خطوط توليد از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود لذا با نظارت تعميرات مركزي، كاركنان تعميراتي پيمانكار به صورت 24‌ساعته مشغول به كار شدند و سرانجام با انجام يك كار گروهي و منسجم، به‌رغم مشكلات موجود، تعميرات آسياب خط شماره دو 45 ساعت زودتر از برنامه زمان‌بندي به پايان رسيد و اين مدت زمان صرفه‌جويي شده به آغاز توليد گندله كمك شاياني كرد.

 

بومي‌سازي حسگرهاي حساس جرثقيل‌هاي سقفي در شركت فولاد مباركه

بومي‌سازي حسگرهاي دقيق جرثقيل‌هاي سقفيkone crane فولاد مباركه، ضمن قطع وابستگي به خارج، مبلغ يك ميليارد و هشتصد ميليون ريال صرفه‌جويي در سال براي شركت فولاد مباركه در پي داشته است.  رامين رامپناه كارشناس تعميرات برق و اتوماسيون و ابزار دقيق ناحيه نورد سرد گفت: تعداد 190 عدد از اين دستگاه در جرثقيل‌هاي نواحي مختلف شركت فولاد مباركه نصب است كه با توجه به اعمال تحريم‌هاي خارجي و عدم امكان تهيه آن، بومي‌سازي اين قطعه در دستور كار دفتر فني ناحيه نورد سرد قرار گرفت و با مشاركت كارشناسان فولادمباركه و سازندگان داخلي اين قطعه بومي‌سازي شد. وي افزود: اين حسگرهاي ساخته شده همراه با چرخنده مورد نظر آن و صفحه نگهدارنده، طبق استاندارد نمونه خارجي خود ساخته شد و روي جرثقيل نصب و در حين عمليات، تست و صحت عملكرد مطلب آن مورد تاييد قرار گرفت‌، اين دستگاه با هزينه‌اي در حدود 300 هزار ريال ساخته شد، در حالي كه نمونه خارجي آن 10 ميليون ريال هزينه در‌برداشت.  كارشناس تعميرات برق و اتوماسيون و ابزار دقيق ناحيه نورد سرد افزود: اين قطعه روي جرثقيل‌هاي سقفي قرار داشته و وظيفه آن فرمان دادن به موتورهاي پل، قلاب و برخي بخش‌هاي جرثقيل است كه با اين قطعه مي‌توان سرعت حركت تجهيزات ذكر شده روي جرثقيل سقفي را كنترل كرد.

ركوردشكني، توليد ماهانه ،گندله‌سازي، فولاد مباركه،
Comments (0)
Add Comment