رقم بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی اعلام شد

به گزارش تاسیسات نیوز، پیمان باقری رئیس سندیکای صادرکنندگان برق ایران با اشاره به اینکه صنعت برق از صنایع پیشرو در حوزه زیرساخت است ، افزود: این صنعت از وابستگی کامل در اوائل انقلاب هم اکنون به مرز خودکفایی رسیده است و 90 درصد تجهیزات صنعت برق در حوزه های مختلف تولید، انتقال و توزیع در داخل کشور تامین می شود.





رئیس سندیکای صادرکنندگان برق ایران با بیان اینکه صنعت برق یک صنعت درون زا و برون گراست ، گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد تامین برق کشور به وسیله بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی طلب زیادی از وزارت نیرو دارد، افزود: مطالبات 12 هزار میلیارد تومانی این بخش را تضعیف و بی رمق کرده است.

 

 

 

 

باقری درباره قراردادی 4.2 میلیارد دلاری بین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو و دولت ایران و شرکت ترکیه ای یونیت اینترنشنال برای احداث 5 تا 6 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در ایران هم گفت: چارچوب واگذاری این قرار داد برای بخش خصوصی مشخص نیست و اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نشده است.

 

 

 

 

وی افزود : در قالب این قرارداد شرایط ویژه ای از قبیل اجازه صادرات برق به ازای تولید برق و ضمانت های دولتی به منظور تضمین سرمایه و بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار خارجی در نظرگرفته شده که هیچ وقت چنین شرایطی برای بخش خصوصی داخلی عینیت پیدا نکرده است.

 

 

 

 

رئیس سندیکای صادرکنندگان برق ایران با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی از شاخص های مهم توسعه در دنیاست، گفت: بخش خصوصی هیچ وقت با جذب سرمایه گذاری خارجی مخالفتی نداشته اما همواره خواستار اصلاح و بازنگری روش جذب سرمایه خارجی بوده است.

 

 

 

 

وی افزود: روش جذب سرمایه خارجی باید بصورت مستقیم باشد به عبارتی در قراردهای خارجی باید الزاماتی همچون مشارکت با شرکای داخلی،ثبت شرکت و راه اندازی خط تولید مد نظر باشد تا سرمایه گذاران با کوچک ترین تکانه اقتصادی از کشور خارج نشود.

 

 

 

 

باقری تصریح کرد: جذب سرمایه بصورت فاینانس امروز جزء اولویت های اصلی جذب سرمایه گذاری در دنیا نیست و تمامی کشورها به دنبال روش جذب سرمایه خارجی بصورت مستقیم هستند.

 

 

 

 

وی ادامه داد : اطلاع رسانی از مکانیزم واگذاری پروژه ها به سرمایه گذاران خارجی و شفافیت قراردادها ، کمترین انتظار بخش خصوصی و تمامی آحاد مردم از وزارت نیرو است.

 

 

 

 

رئیس سندیکای صادرکنندگان برق ایران گفت: برگزاری مناقصه عادلانه در یک شرایط کاملا یکسان فی مابین شرکت های داخلی و خارجی از دیگر انتظارات بخش خصوصی داخلی از این وزارتخانه است.

 

 

 

 

وی در پایان با بیان اینکه بخش خصوصی به دنبال دریافت مجوز صادرات برق از وزارت نیرو ست، یادآورشد: هم اکنون درخواست 17 تا 18 هزار مگاوات صادرات برق از ناحیه بخش خصوصی داخلی در وزارت نیرو مطرح است.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما







انتهای خبر

بخش خصوصیبرقتاسیساتصادراتوزارت نیرو
Comments (0)
Add Comment