رعایت استانداردهای مصرف انرژی تنها در ۱۰درصد ساخت و سازها

 

احمدرضا توکلی مجری طرح های بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی گفت: به دلیل نظارت ضعیف، در کمتر از ۱۰ درصد از ساختمان های کشور به اجرای مواد قانونی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توجه می شود که آن هم بیشتر به دلایل علایق شخصی است.


 



به گزارش تاسیسات نیوز، احمدرضا توکلی مجری طرح‌های بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مبحث 19 مقررات ملی ساختمان اگر در ساختمان‌سازی اجرا شود، صرفه‌جویی بالای 30 درصدی را در مصرف انرژی ساختمان خواهیم داشت.

 

وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور در تمامی پروژه‌های ساختمانی اجرای مبحث 19 اجباری شده اما متاسفانه به دلیل نظارت ضعیف، اصول قانونی مندرج شده در این مبحث اجرا نمی‌شود.

 

مجری طرح‌های بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی ایران تصریح کرد: نظارت بسیار ضعیف است؛ مهندسان ناظرمان نظارت کافی را ندارند؛ به اضافه اینکه ما یک برنامه مدون برای سازندگان مسکن نداریم.

 

وی ادامه داد: سازنده یک ساختمان مسکونی در نقطه‌ای از کشور، سواد ندارد اما سازنده است؛ طرف دیپلم دارد و سازنده است؛ این افراد نمی‌دانند عایق چیست، نمی‌دانند بهینه‌سازی مصرف انرژی که در مبحث 19 تأکید شده به چه معنی است.

 

توکلی با بیان اینکه “یک فرد کم‌سواد نمی‌داند موتورخانه چگونه باید ساخته شود تا مصرف سوخت در آن بی‌رویه نباشد”، گفت: چون برخی سازندگان ما این‌گونه افراد هستند، مشکل ساختمان‌سازی همچنان به این شکل وجود دارد و می‌بینیم با اینکه اجرای مبحث 19 در ساختمان‌سازی اجباری شده اما اجرایی نمی‌شود.

 

 

وی افزود: برخی مهندسان نیز در ساخت واحدهای مسکونی به اجرای مبحث 19 اهمیت لازم را نمی‌دهند و به دلیل نظارت ضعیف در اجرای مقررات ملی ساختمان، در کمتر از 10 درصد از ساختمان‌هایی که در سراسر کشور ساخته می‌شوند، به اجرای مواد قانونی مبحث 19 توجه می‌شود که آن‌هم بیشتر به دلایل علایق شخصی است یا اینکه سازنده خود صاحب ملک است و دلش برای ساختمانی که قرار است در آن زندگی کند، می‌سوزد.

 

مجری طرح‌های بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی ایران اظهار داشت: متأسفانه در اکثر ساختمان‌سازی‌ها در کشور، سازندگان می‌خواهند با پایین‌ترین هزینه‌های ممکن ساختمان را بسازند و از آنجایی که سودی که از صرفه‌جویی انرژی در زمان استفاده از ساختمان به‌دست می‌آید، نصیب سازنده نمی‌شود، مبحث 19 را اجرا نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: البته اگر سازنده نسبت به اصول ساختمان‌سازی مطلع باشد، می‌تواند تحلیل کند که با استفاده از پنجره دوجداره با قاب UPVC استاندارد و استفاده از عایق‌های مناسب در دیوارهای خارجی، ضریب انتقال حرارتی و برودتی ساختمان به حداقل می‌رسد و می‌تواند ظرفیت موتورخانه را پایین‌تر طراحی کرده و تجهیز موتورخانه را با رعایت تمامی استاندارها ارزان‌تر تمام کند اما چون بعضا سازندگان اطلاعات کافی ندارند و اکثرا مهندسان معماری نیستند، نسبت به اجرای مقررات مبحث 19 بی‌توجه هستند.

پایان پیام /.

 

استانداردهایانرژیمصرفموتورخانه
Comments (0)
Add Comment