رسالت مهندسان در سازمان نظام مهندسی چیست؟

حمزه شکیب: رسالتی که ما در سازمان نظام مهندسی داریم، این است که اهمیت و جایگاه صنعت ساختمان را در جامعه خودمان به درستی معرفی کنیم. سازمان نظام مهندسی به هرحال ساختاری دارد که این ساختار با مهندسان ناظرمان، با مجریان، با طراح­ها در ارتباط است. نسبت به سازوکارهایی که در این فرایند داریم،
به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه ایمنی ساختمان و مقاوم‌سازی آن یکی از برجسته‌ترین موضوعات در مباحث شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان به شمار می‌رود؛ چیزی که به حفظ جان و سرمایه مردم می‌انجامد.

دکتر حمزه شکیب عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با خبرنگار ما در پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در خصوص ایمنی و  مقاوم‌سازی ساختمان­‌ها به گفت‌وگو نشست که در ادامه می­‌خوانید:

از نظر شما ساختمان‌­هایی که با وضعیت فعلی ساخته می‌­شوند، در مقابل بلایای طبیعی مثلا زلزله تا چه اندازه ایمن هستند؟

کشور ما در منطقه­ زلزله‌خیزی قرار دارد و شاهد هستیم هرازچندگاهی زلزله‌­هایی مخرب اتفاق می­‌افتند. تاریخ نشان می­‌دهد که هر ۱۰ سال یک زلزله نادر به وقوع می‌پیوندد. زلزله­‌ای که می­‌تواند آسیب­‌های زیادی را با توجه به شرایط فعلی که وجود دارد، ایجاد کند. ۵ دی ماه ۱۳۸۲ زلزله­‌ای در بم اتفاق افتاد که بزرگی آن ۶/۶ ریشتر بود و نزدیک به سی هزار نفر جان خود را از دست دادند. برای شرایط و وضعیتی که زلزله­‌ها بر تحمیل می­کنند، باید به دنبال راهکار باشیم. در حال حاضر در حد یک کشور در حال توسعه هستیم و بیش از ۴۰ درصد از درآمد یک خانوار صرف هزینه ساخت و ساز می­‌شود. این ساختمان­‌هایی که ساخته می­‌شوند با وضعیت فعلی در مقابل زلزله‌های نادری که هر ۱۰ سال یک‌بار اتفاق می‌­افتند، بسیار آسیب­‌پذیرند.

چه راهکاری به نظرتان می­رسد؟

برای این که بتوانیم ایمنی را تامین کنیم، دو راهکار را باید دنبال کنیم. راهکار اول این است که نگاهمان را در ساخت ساختمان­‌های جدید اصلاح کنیم. نگاهی که در حال حاضر در مقررات ملی ساختمان وجود دارد، صرفا یک نگاه ایمنی جانی است و به بعد اقتصادی، هزینه‌­ها و خساراتی که به حاکمیت، دولت و مردم تحمیل می­‌کند توجهی  ندارد. اخیرا در کشورهای در حال توسعه این مشکل را حل کرده‌اند. یعنی ایمنی جانی را از قبل تامین کرده بودند، اما حالا خسارتی که به شهرها و مناطق درگیر زلزله وارد می‌شود را به حداقل ممکن رسانده‌اند. در واقع رویکرد مقررات ملی ساختمان، رویکرد آیین­‌نامه­‌های طراحی­ در این کشورها همه عوض شده و برای سطوح مختلف خطر، طراحی می­‌کنند؛ هم برای زلزله­‌هایی که تکرارشان زیاد است اما شدتشان زیاد نیست، هم برای زلزله­‌هایی که می­‌تواند دوره بازگشتی مثلا در حدود ۴۵۰ ساله داشته باشد و هم برای زلزله‌­هایی که دوره بازگشتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارند. با رویکرد جدیدی که طراحی بر اساس عملکرد هست، می­توانیم علاوه بر ایمنی جانی، خسارت‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. برای مثال در زلزله‌­ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد، مسکن مهر به خوبی عمل کرد و انتظارات آیین‌­نامه‌­ای ما را برآورده کرد و ایمنی جانی را تامین کرد. سقف‌ها نریخت؛ اما اجزای غیر سازه‌­ای کاملا تخریب شدند. یعنی ما بایستی چیزی حدود ۷۰ درصد هزینه ساخت را تقبل می­‌کردیم تا این ساختمان­‌ها را به حالت اولیه برگردانیم که باز هم خیلی قابل اعتماد نیستند. اگر رویکرد عملکردی داشته باشیم قاعدتا می‌­توانیم این مشکل را حل کنیم. رویکرد دوم مربوط به نیروی انسانی است. نیروی انسانی که قاعدتا باید وجود داشته باشد علاوه بر مهندسان طراح، مهندسان ناظر و مجریان که این مجریان قاعدتا باید ذی‌صلاح باشند، کسانی که به صورت واقعی ساختمان­ها را می­سازند، باید تجربه کافی داشته باشند و کارگرانی که دست‌اندرکار کار ساخت هستند. بین مهندسان­ و کارگران­ نوعی خلا وجود دارد که آن هم تکنسین­‌ها هستند. در حال حاضر عملا نیروی تکنسین تربیت نمی­کنیم؛ یعنی سیستم آموزشی ما جایگاهی برای این بخش، متصور نیست. به شکلی به سمت مدرک‌گرایی و نه حرفه‌گرایی رفته‌ایم.

درباره مصالح چه نظری دارید؟

مصالحی که از منبعی چون شن و ماسه و… تولید می‌شود باید استانداردها و کیفیت مطلوب را دارا باشد تا زمانی که درون ساختمان استفاده می‌شود ایمنی لازم را ایجاد کند. در واقع کل اجزا و مصالحی که استفاده می­شود باید استاندارد باشد. به هر حال می­طلبد که سازمان استاندارد، مراکز تحقیقاتی، وزارتخانه‌­هایی که متولی این کار هستند، با هماهنگی و همکاری یکدیگر، سازو کاری تعریف کنند که مصالح استاندارد در ساختمان­‌سازی­‌ها استفاده شود.

درباره ماشین­‌آلات و سیستم‌­های سخت‌افزاری برای ساخت‌وسازها چه نظری دارید؟

در قدیم، ساختمان­‌ها عموما یک طبقه، دو طبقه تا سه طبقه بود و در حقیقت یک سیستم سخت‌افزاری داشتیم که با آن ساخت‌وساز انجام می‌­دادیم. الان وقتی که سراغ بلندمرتبه‌سازی رفته­­‌ایم، این سیستم سخت‌افزاری و ماشین‌آلات به اندازه این بلندمرتبه‌سازی دچار تغییر نشده؛ یعنی ما به روز نشده‌­ایم.

برای این که مواردی که گفتید چه سازو کاری نیاز هست؟

سازو کارش در حقیقت همان آموزش هست. آموزش­ها بایستی برای مخاطبان مختلف، متفاوت باشد. مثلا آموزش­های فارغ التحصیلان باید مرتب به روزرسانی شوند؛ یعنی باید در خصوص فوت و فن اجرا به روز باشند و آموزش­های مستمر ببینند. مدیرانی که تصمیم می‌گیرند باید وضعیت خطر و اتفاقات احتمالی ناشی از سوانح طبیعی را مد نظر قرار بدهند. چراکه نمی­توانیم ادعا کنیم که به دنبال توسعه هستیم؛ ولی به این بلایای طبیعی توجهی نکنیم. بایستی برنامه داشته باشیم و میزان خطرهایی که در نواحی مختلف وجود دارد را به درستی بررسی کنیم. به مدیران هم باید آموزش­های لازم داده شود. مهمتر از همه این­ها آموزش­هایی است که باید به مردم داده شود. این آموزش­ها هم باید مستمر باشد؛ یعنی آموزش­‌هایی باشد که مردم خودشان ساختمان استاندارد را مطالبه کنند. برای مثال وقتی می­خواهند در سوپرمارکت مواد غذایی بخرند، حتما نگاه به علامت استاندارد و تاریخ مصرف آن محصول توجه می‌کنند. به همان وسواس هم وقتی می­خواهند سرپناهی انتخاب کنند باید منزل و سازه استاندارد را انتخاب کنند. ما باید به انها آموزش بدهیم که وقتی ساختمانب را تحویل می‌گیرند، بایستی شناسنامه داشتهه باشد. علاوه براین که سند مالکیت به او داده می­شود، بایستی شناسنامه فنی را هم داشته باشد. یعنی خریدار باید بداند که سیستم سازه­ای، سیستم معماری، سیستم تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان چیست. باید به او آموزش داده شود که ساختمانی که به شما تحویل داده شده، نیاز به نگهداری دارد. در طول سال­‌های بعد باید شما باید به آن رسیدگی کنید، تعمیر کنید.

رسالت مهندسان در سازمان نظام مهندسی چیست؟

رسالتی که ما در سازمان نظام مهندسی داریم، این است که اهمیت و جایگاه صنعت ساختمان را در جامعه خودمان به درستی معرفی کنیم. سازمان نظام مهندسی به هرحال ساختاری دارد که این ساختار با مهندسان ناظرمان، با مجریان، با طراح­ها در ارتباط است. نسبت به سازوکارهایی که در این فرایند داریم، رسالت­مان باید خیلی بیشتر از این­ها باشد. رسالتی که ما می­توانیم داشته باشیم این است که ارتباط­مان را با جامعه بیشتر برقرار کنیم. باید خودمان را به مردم معرفی کنیم و بگوییم که خدمتگزار شما هستیم. این خدمات مهندسی را ارائه می­دهیم و سود حاصلش هم این­ها است؛ حفظ سرمایه، جان و مال شما. یعنی باید هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اقتصادی این را برای مردم توضیح دهیم.

نگاهی که به سازمان نظام مهندسی وجود دارد را چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

نگاهی که الان به سازمان نظام مهندسی می‌شود، متاسفانه چندان مطلوب نیست و این نشان می‌دهد که ما لازم است نسبت به رویکردهای­مان تجدید نظر کنیم. مردم بایستی در جاهایی ببینند که ما داریم هزینه می­کنیم. شاید هزینه مالی زیاد نباشد، اما همین که ما وقت می­گذاریم و نگاه تخصصی صرف می‌کنیم دارای اهمیت است. برای مثال فرض کنید در سازمان نظام مهندسی استان­مان اطلاع رسانی همگانی انجام دهیم یا در مدارس به آموزش پرورش کمک کنیم، به محله­ها و جاهای مختلف برویم و ارتباط اجتماعی را برقرار کنیم. اما مهم این است که ارتباط دوسویه باشد. می­خواهیم به مردم ثابت کنیم که ما بخشی از این جامعه هستیم ­که خدمات مهندسی ارایه می‌کنیم و این خدمات رسانی را با توجه به شرایط و وضعیت لرزه خیزی که وجود دارد، انجام می‌دهیم.

برای وضعیت آسیب‌پذیری ساختمان­‌ها و مقاوم سازی آن ها چه نظری دارید؟

در حال حاضر یک کشور در حال توسعه هستیم؛ یک سری ساختمان‌­های جدید اضافه می­‌شوند و یک سری ساختمان­‌ها با وضعیت موجود داریم. برای هردو باید برنامه داشته باشیم و این برنامه‌­ها را می‌توانیم در سازمان نظام مهندسی دنبال کنیم. برای ساختمان‌های جدید نیاز به یک اصلاح و بازنگری احساس می‌شود که بخشی از توضیحاتش را عرض کردم. در خصوص ساختمان­هایی که وجود دارد، می­‌‌توانیم کمک کنیم و ابتدا به صورت پایلوت یک غربالگری انجام بدهیم، میزان آسیب‌­پذیری را دسته‌بندی کنیم و بعد راهکارهای مقاوم‌سازی را پیشنهاد دهیم. راهکارهای مقاوم‌سازی می­‌تواند سطوح مختلفی داشته باشد. ممکن است ساختمان­هایی باشند که اساسا سیستم سازه­ای ندارند، آنها را با یک روشی می­توانیم مقاوم‌سازی کنیم. تعدادی هم ممکن است سیستم سازه­ای داشته باشند ولی مقاومت لازم را نداشته باشند یا ناقص باشند. یک سری هم هستند که ممکن است به صورت موضعی مشکل داشته باشند و تعدادی هم ممکن است اصلا مشکلی نداشته باشند. یعنی ما این دسته‌­بندی را در همه ساختمان­‌های موجود باید انجام دهیم.

سازمان نظام مهندسی چگونه می­‌تواند مقبولیت و جایگاه خود را بین مردم پیدا کند؟

علاوه بر همه کارهایی که باید انجام شود باید دانست که بدون انجام کار فرهنگی، کار اجتماعی و بدون آموزش همگانی قطعا اتفاق مثبتی میسر نخواهد شد. بایستی آگاهی و اطلاع رسانی انجام شود. بگوییم که شرایط این است، قبل از زلزله، حین زلزله، بعد از زلزله و شما باید چکار کنید. باید اهمیت همه این‌ها را برای مردم بیان کنیم. قاعدتا این می­‌تواند یکی از تکالیفی باشد که سازمان نظام مهندسی برعهده دارد و باعث می‌شود سازمان مقبولیت و جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند. یعنی تنها با یک سری از کارهایی که ما ظرفیت و پتانسیلش را داریم و صرفا یک برنامه­ریزی می­طلبد. با این برنامه‌­ریزی­‌ها می‌­توانیم خدمات خود را طوری عرضه کنیم که مردم مطالبات­شان را داشته باشند و از این طرف هم بتوانیم مدیران­مان را ترغیب کنیم که به دنبال پیاده کردن کارهای مقاوم‌سازی باشند.

رسالت مهندساننظام مهندسی ساختمان
Comments (0)
Add Comment