ردپای املاکی‌ها در التهاب بازار مسکن

به گزارش تاسیسات نیوز، عطا آیت‌اللهی، کارشناس بازار مسکن  گفت: مشاوران‌ املاکی که مجوز دارند، در چارچوب قوانین و ضوابط فعالیت می‌کنند و صلاحیت‌شان از سوی صنفشان مورد تایید است. در این میان تعدادی املاکی به چشم می‌خورند که از فعالیت قبلی خود مستأصل شده و با کمترین سرمایه دفتر مشاور املاک ایجاد کرده و درآمد بالایی با حداقل هزینه به دست می‌آورند. حتی دیده شده کارمندان دفاتر مشاور املاک علم کافی را ندارند و فعالیت‌شان در چارچوب قانون کار نیست، این در حالی است که باید دوره آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار شود تا شاهد بروز تخلف در این صنف نباشیم.
وی با بیان اینکه اگر تخلفی در خرید و فروش ملک انجام می‌شود، از سوی مشاوران املاک غیرمجاز است، اظهار کرد: چون در چارچوب قانون فعالیت نمی‌کنند، به طور حتم مشاوران املاک غیرمجاز مورد تایید صنفشان نیستند و مشخص نیست که آیا فرد صالح و موجهی هستند، یا خیر. از سوی دیگر به علت اینکه به سامانه‌ها متصل نیستند و کدرهگیری دریافت نمی‌کنند، دست‌شان در تخلف باز است.

آیت‌اللهی در پاسخ به این سوال که فعالیت غیرمجاز مشاوران املاک آیا تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد یا خیر، گفت: طبیعتا تاثیرگذار هستند، از آنجایی که نظارتی بر عملکردشان نیست، به راحتی بازارگرمی می‌کنند و به التهاب بازار مسکن دامن می‌زنند. البته نباید تصور کرد با پلمب املاکی‌های غیرمجاز همه مشکلات بازار مسکن رفع شود و تحولی رخ خواهد داد، بلکه مقداری از التهاب بازار مسکن فروکش می‌کند. چراکه شاهد بودیم املاکی‌ها برای فروش و یا اجاره یک ملک دست به چاپ آگهی هم می‌زدند؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر تحت ضوابط خاصی می‌توان ملکی را آگهی کرد.

گامی در جهت ساماندهی
این کارشناس بازار مسکن در پاسخ ‌به این سوال آیا اقدامات جدید دولت برای ساماندهی املاکی‌های غیرمجاز کافی است یا خیر، گفت: نباید دولت‌ها غفلت می‌کردند که در حال حاضر تعداد املاکی‌های غیرمجاز به ۱۶ هزار واحد برسد. مسئولانی که همواره در صحنه هستند، چرا اجازه دادند کار به اینجا برسد؟
وی افزود: دولت باید اقداماتی هدفمند انجام دهد تا عملکرد املاکی‌های غیرمجاز قانونی شود و از وقوع جرم جلوگیری شود. همچنین اقدامات دولت نظیر مهلت دریافت مجوز و پلمب املاکی‌های غیرمجاز اگر به صورت جدی و بدون ملاحظه انجام شود، می‌توان به ساماندهی‌شان امیدوار بود. در غیر این صورت باید شاهد تخلفات و رشد قارچ‌گونه املاکی‌های غیرمجاز باشیم.

از رتبه‌بندی غافل نشویم
آیت‌اللهی در پاسخ به این سوال که آیا رتبه‌بندی مشاوران املاک چالش‌های این صنف را برطرف خواهد کرد یا خیر، گفت: بحث رتبه‌بندی در بسیاری از صنوف مطرح است که در صورتی که به درستی اجرا شود، نتایج مطلوبی خواهد داشت. با رتبه‌بندی مشاوران املاک، کمیسیون براساس عملکرد و آموزشی که دیده‌اند، دریافت می‌شود. به عبارتی املاکی‌هایی که سابقه بیشتر و علم بالاتری دارند، می‌توانند نرخ بیشتری برای خدمات خود دریافت کنند. به این ترتیب مشاوران املاکی که در رده پایین‌تر قرار دارند، ترغیب می‌شوند تا اطلاعات خود را به‌روزتر کنند و عملکردشان را ارتقا دهند.  از سوی دیگر با آموزشی که می‌بینند، دیگر بسیاری از تخلفات ناخواسته را مرتکب نخواهند شد. در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری از آنها حتی نمی‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند، یا اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

املاکبازار مسکنبنگاه های مسکنتخلفات آزانس های مسکنخرید و فروش ملکمشاوران املاک مجاز
Comments (0)
Add Comment