راه حل دوده های سیاه کولرگازی

تاسیسات نیوز: تصور کنید که یکی از روزهای گرم تابستان زیر کولر گازی نشسته‌اید و باد خنک کولر به صورتتان می‌خورد که ناگهان مقدار زیادی دوده و دانه سیاه از پنل کولر گازی بیرون می‌ریزد! خروج دوده‌ها و دانه های سیاه کولر گازی، نشان‌دهنده مشکل در فیلترهای هوا و سیستم داخلی کولر گازی است. در این حالت، هم کیفیت هوای کولر گازی پایین می‌آید و هم به علت ریختن این دوده‌های سیاه، زیر کولر گازی کثیف می‌شود. همچنین این مشکل به سلامتی افراد و سیستم تنفسی آنها آسیب می‌رساند و به‌تدریج، ریه‌های افراد را اذیت می‌کند. به همین دلیل باید سریع‌تر برای رفع دوده ها و دانه های سیاه کولر گازی اقدام کنید تا از وقوع مشکلات جدی جلوگیری کنید.
در این نوشته قصد داریم ۵ علت بیرون ریختن دوده و دانه های سیاه از کولر گازی را به شما توضیح دهیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید سریع‌تر این مشکل ناخوشایند را برطرف کنید و بدون نگرانی از سیاه شدن مبل و فرش و پارکت، کولر گازی را روشن کنید.
دلیل ریختن دانه های سیاه کولر گازی
۵ علت اصلی ریختن دوده و دانه های سیاه از کولر گازی
جمع شدن دوده و دانه‌های سیاه در کولر گازی، موضوعی آزاردهنده و خطرناک است که خیلی سریع افراد را درگیر واکنش‌های آلرژیک مانند عطسه، گرفتگی بینی، سرفه، خارش گلو و آبریزش بینی می‌کند. باید بدانید که موارد زیر از جمله اصلی‌ترین دلایل جمع شدن دوده و دانه های سیاه در کولر گازی هستند:
۱- کثیف شدن فیلترهای هوا
فیلترهای هوا، دروازه ورود و خروج هوا به داخل کولر گازی هستند. همواره مقداری گردوغبار و ذرات ریز در هوا وجود دارد که این ذرات کوچک به فیلترهای کولر گازی می‌چسبند. همچنین معمولاً به دلیل پخت غذا و روشن کردن اجاق گاز یا شمع، مقدار زیادی دوده و ذرات چربی وارد هوا می‌شود و به سمت فیلترهای هوا در کولر گازی حرکت می‌کند. با چسبیدن مقدار زیادی دوده، چربی، گردوغبار و آلودگی به فیلترهای هوا، راه ورود و خروج هوا مسدود می‌شود و لایه ضخیمی از گردوغبار روی فیلترها تشکیل می‌شود. این لایه آلودگی روی فیلترهای کولر گازی، پر از دوده و دانه های سیاه است. به همین دلیل است که کثیف شدن فیلترهای هوا، یکی از اصلی‌ترین دلایل ریختن دانه های سیاه کولر گازی است که کل سطح مبل و فرش را کثیف می‌کند. همچنین کثیفی فیلترهای هوا، یکی از دلایل بوی بد کولر گازی است.
در صورتی که میزان آلودگی فیلترهای کولر گازی زیاد شود، دیگر هوای موردنیاز به کویل‌های اواپراتور نمی‌رسد و دمای کویل‌های اواپراتور بسیار کم می‌شود تا جایی که یخ می‌زند. بنابراین کثیف شدن فیلترهای هوا با ریختن دوده و چربی و دانه های سیاه همراه است و کم کم مشکلات جدی‌تری مانند یخ زدن اواپراتور، کاهش بازدهی کولر، کاهش میزان پرتاب باد کولر و گرم شدن باد خروجی از کولر گازی را به دنبال دارد.
کثیفی فیلترهای هوا
۲- رشد کپک در کولر گازی
به صورت طبیعی در هوا، مقداری هاگ کپک وجود دارد. در خانه من و شما هم می‌توان مقدار کمی هاگ کپک را پیدا کرد که در حالت عادی هیچ خطری ندارند. زمانی که میزان رطوبت محیط بالا می‌رود و اکسیژن کافی نیز وجود داشته باشد، هاگ کپک روی سطوح می‌نشینند و شروع به رشد می‌کنند. کپک‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آنها حساسیت‌زا هستند. سرعت رشد و تولیدمثل کپک‌ها بالا است و می‌توانند کل سطح را کاملاً بپوشانند. دریچه هوای کولر گازی، یکی از مکان‌های مستعد برای رشد کپک است؛ زیرا رطوبت و اکسیژن زیادی در این ناحیه وجود دارد. بعد از رشد کردن کپک روی پنل کولر گازی، شما برآمدگی‌های زیادی را روی دریچه هوای مطبوع مشاهده خواهید کرد که به رنگ سیاه، سبز تیره یا خاکستری پررنگ است.
رشد کپک، یکی از دلایل اصلی ریختن دوده و گلوله‌های سیاه از کولر گازی است که سلامتی افراد و بهداشت محیط را به خطر می‌اندازد.
حالا چطور باید متوجه رشد کپک در کولر گازی شوید؟ اگر علاوه بر ریختن دانه های سیاه از کولر گازی، بوی کپک را در خانه خود حس می‌کنید و چند روزی درگیر سرفه و عطسه‌های زیاد و سردردهای مداوم و طولانی هستید، احتمالاً در داخل دریچه کولر گازی شما کپک رشد کرده است. در این حالت، شما باید سریع‌تر کارهای لازم را انجام دهید تا کپک وارد سیستم تنفسی شما نشود.
بهترین کار در صورت رشد کپک داخل دریچه کولر گازی، تماس با افراد متخصص است تا کل پنل داخلی کولر گازی شما را باز کنند و بعد از شستشوی اواپراتور و فیلترهای هوا، کلنی‌های کپک را از بین ببرند و دستگاه شما را تمیز کنند.
رشد کپک در یونیت کولر گازی
۳- قرارگیری کولر گازی در مکان مناسب
گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن کولر گازی در مسیر شومینه یا اجاق گاز، دوده و چربی وارد پنل کولر گازی می‌شود. همچنین روشن کردن شمع و عود زیر کولر گازی هم باعث ورود دوده به داخل کولر گازی می‌شود. در داخل کولرهای گازی، موتور دمنده وجود دارد که هوای محیط را به داخل می‌مکد تا بعد از کاهش دمای هوا و تولید هوای خنک، این هوای تازه و سرد را به بیرون منتقل کند. اگر در هوا، دوده های سیاه ناشی از روشن کردن شمع، اجاق گاز و شومینه وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که این دوده های سیاه از کولر گازی به بیرون بریزند و همه جا را کثیف کنند.
به همین دلیل بهتر است از نصاب کولر گازی بخواهید که پنل داخلی کولر گازی را در مکانی نصب کند که در معرض هوای آلوده و گردوغبار نباشد. همچنین از روشن کردن شمع زیر کولر گازی خودداری کنید تا مقدار زیادی دوده سیاه در داخل یونیت کولر گازی جمع نشود.
عدم عبور هوا به دلیل کثیفی قطعات کولر گازی
۴- باز بودن کانال کولر و ورود آلودگی به داخل کولر گازی
در صورتی که مشکل نشتی برای کانال کولر پیش بیاید، آلودگی و گردوغبار وارد سیستم کولر گازی می‌شود. زمانی که میزان گردوغبار داخل کانال کولر گازی زیاد می‌شود، شما شاهد ریختن دانه‌های سیاه کولر گازی خواهید بود. نشتی کانال کولر و ورود ذرات خارجی به داخل کولر گازی، با مشکلات دیگری مانند پایین آمدن بازدهی کولر گازی، فشار آمدن به کمپرسور و افزایش مصرف برق دستگاه همراه است. به همین دلیل باید محل نشتی کولر گازی را برطرف کنید تا توان خنک کنندگی کولر بیشتر شود.
ریختن دانه های سیاه کولر گازی به دلیل نشتی کانال کولر
۵- خرابی اجزای داخلی کولر گازی
گاهی اوقات دلیل ریختن دانه های سیاه از کولر گازی، خرابی و پوسیدگی اجزای داخلی کولر است. در این حالت، شما باید از تعمیرکار کولر گازی اسپلیت بخواهید که پنل داخلی کولر گازی را باز کند و مکان اصلی خرابی کولر گازی را پیدا کند.
تعمیر کولر گازی
چطور مشکل تجمع دوده و دانه های سیاه در کولر گازی را سریع‌تر حل کنید؟
اقدام سریع و هوشمندانه برای حل این مشکل اهمیت زیادی دارد و به سالم ماندن بدن شما و افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند. برای از بین بردن مشکل تجمع دوده و دانه های سیاه در کولر گازی، لازم است که کارهای زیر را انجام دهید:
۱- با افراد متخصص تماس بگیرید
بهترین کار برای حل مشکلات مختلف کولر گازی و اسپلیت، تماس با تعمیرکاران متخصص کولر گازی است. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه، با تمام مشکلات کولرهای گازی آشنا هستند و می‌توانند خطاهای کولر گازی را خیلی سریع برطرف کنند. بنابراین شما می‌توانید برای بررسی یونیت داخلی کولر گازی و منشا دوده و دانه های سیاه داخل کولر گازی، از افراد متخصص کمک بگیرید.
۲- فیلترهای کولر گازی را شستشو دهید
همانطور که به شما توضیح دادیم، جمع شدن گردوغبار و آلودگی روی فیلترهای کولر گازی با مشکلات تنفسی، آلرژی و حساسیت همراه است. همچنین این موضوع، بازدهی کولر گازی را پایین می‌آورد. به همین دلیل برای رفع مشکل تجمع دوده و دانه های سیاه در کولر گازی، شما باید فیلترهای هوا را به‌آرامی بیرون بیاورید و آنها را شستشو دهید تا گردوغبار روی فیلترها پاک شوند.
شستشوی فیلترها هوا کولر گازی
۳- فیلترهای هوا را تعویض کنید
گاهی اوقات عمر مفید فیلترهای کولر گازی تمام شده است و شما باید از فیلترهای جدید و سالم در کولر گازی استفاده کنید. در هنگام خرید فیلترهای جدید برای کولر گازی، بهتر است به سراغ فیلترهایی بروید که رتبه MERV بالاتری دارند. MERV مخفف عبارت Minimum Efficiency Reporting Value است و مشخص می‌کند که فیلتر هوا تا چه حد قدرت جذب ذرات کوچک آلودگی را دارد. عدد MERV فیلترهای هوا، بین ۰ تا ۲۰ است. بالا بودن عدد MERV به معنای قدرت بیشتر فیلتر در جذب مواردی مانند دوده، هاگ کپک، آلودگی و ذرات معلق است.
۴- تمام کپک‌های موجود در کولر گازی را از بین ببرید
اگر رشد کپک، دلیل ریختن دانه های سیاه کولر گازی است، باید سریع‌تر برای پاک کردن کامل کولر گازی اقدام کنید. در این حالت، لکه‌های داخل پنل کولر گازی را با محلول سفیدکننده و ضدعفونی کننده تمیز کنید. همچنین تمام یونیت داخلی کولر گازی را ضدعفونی کنید تا احتمال رشد کپک‌ها از بین برود.
شستشوی پنل داخلی کولر گازی
۵- نشتی‌های کولر گازی را برطرف کنید
برای رفع نشتی کانال کولر گازی، باید از تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید تا بعد از بررسی کامل کانال کولر، نشتی‌های داخل کانال را برطرف کند. گاهی اوقات لازم است بعد از ترمیم لوله‌ها و کانال کولر گازی، اقداماتی مانند شارژ گاز کولر هم انجام شود تا دستگاه با فشار گاز مناسب کار کند.
۶- سرویس دوره‌ای کولر گازی را انجام دهید
جالب است بدانید که با سرویس منظم و دوره‌ای کولر گازی، احتمال وقوع مشکلاتی مانند نشتی گاز مبرد از کولر، خرابی کمپرسور و آمپر کشیدن کولر گازی به حداقل می‌رسد. بنابراین حداقل سالی یکبار با سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید تا کار سرویس دستگاه شما را انجام دهد.
دوده کولر گازیکولر گازی
Comments (0)
Add Comment