راهکار تمیزکردن عالی شوفاژ در آغاز فصل سرد سال

تاسیسات نیوز: تمیز کردن شوفاژ علاوه بر این که ظاهری زیباتر به منزل شما می‌دهد، می‌تواند با بالابردن عملکرد، هزینه های گرمایش شما را به طور چشمگیری کاهش دهد. وجود گرد و غبار بین پره‌های رادیاتور باعث می‌شود که گرما به طور مستقیم از آن خارج نشود؛ به این معنی که رادیاتور برای بالابردن دما و گرمایش بیشتر به فرآیند سختی احتیاج خواهد داشت.
همیشه گرد و غبار در هوا وجود دارد. حتی موهای حیوانات خانگی (در صورت داشتن حیوان خانگی) و باقی مانده نیکوتین (در صورت سیگاری بودن) می‌تواند باعث تکثیر گرد و غبار خانه و محیط شما شود. همه این مواد می‌توانند با هم جمع شوند و با جریان هوا بر روی همه اجسام و لوازم مانند شوفاژ بنشینند و در محفظه پشتی آن به تدریج انباشته شود.
پس بهترین کار این است که حداقل سالی یک بار رادیاتور و شوفاژهای خود را سرویس و تمیز کنید و گرد و غبار و آلودگی را پاک کنید. البته اگر تمیز کردن هفتگی ای باشد بهتر است و اگر زمان کافی برای این کار ندارید حداقل با یک دستمال روی آن را پاک کنید تا گرد و خاکی که روی آن نشسته به مرور زمان به لوله‌های داخلی نفوذ نکند. بنابراین برای کاهش هزینه‌های گرمایش و افزایش طول عمر سیستم خود حتما به این توجه کافی را داشته باشید و در اولین فرصت لوازم آن را تهیه کنید.
بهتر است از چه ابزارها و لوازمی برای تمیز کردن شوفاژ استفاده کنیم؟
استفاده از جاروبرقی
الان زمان آن است که جاروبرقی را آورده و اطراف و درزهای شوفاژ را کاملا جارو بزنید. با کمک لوله بلند جاروبرقی پشت آن را نیز تا جایی که ممکن است جارو بکشید. با استفاده از سری های مختلف جاروبرقی داخل پره‌ها را هم جارو بزنید. اما اگر لوازم این کار را ندارید نگران نشوید و ادامه مراحل را اجرا کنید.
چوب گردگیری یا برس تمیزکننده
استفاده از برس تمیز کننده مخصوص رادیاتور می‌تواند در این مرحله مفید واقع شود. این ابزار با وجود قسمت‌هایی پر شکل می‌تواند به راحتی داخل پره‌ها و قسمت های داخلی شوفاژ وارد شود و گردوغبار آنجا را پاک کند. چنانچه این ابزار را ندارید میتوانید با استفاده از یک چوب با دسته‌ی بلند که رویش دستمالی بسته‌اید هم تمام بدنه پشتی شوفاژ را به طور کامل گردگیری کنید.
دمیدن هوا با سشوار
یکی دیگر از راه های پاک کردن گرد و غبار راه برعکس جارو برقی و فرستادن هوای خروجی به شوفاژ با استفاده از سشوار است. سریه سشوار را به سمت بالای شیارهای شوفاژ ببرید و هوا را با شدت بالا به آن وارد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا گرد و خاک درون شوفاژ نیز پاک شود. بهتر است قبل از این کار یک حوله مرطوب زیر شوفاژ بیاندازید تا گرد و خاک را به خود جذب کند و گرد و خاک در هوا پراکنده نشود.
استفاده از آب و صابون
سطلی با آب گرم پر کنید و داخل آن مقداری شوینده یا پودر صابون بریزید. اسفنج را داخل مایع زده، آب اضافی آن را بگیرید تا حدی که تنها مرطوب باشد. بدنه بیرونی شوفاژ را با استفاده از اسفنج مرطوب پاک کنید و مراقب باشید محلول زمین نریزد (می‌توانید حوله یا دستمال حوله‌ای زیر شوفاژ بیاندازید). بعد از اسفنج کشیدن، با یک دستمال خشک شوفاژ را خشک کنید تا از پوسیدگی و زنگ زدگی آن جلوگیری شود. در ادامه دیوار اطراف شوفاژ و بالای آن را هم دستمال بکشید. گرما می‌تواند گرد و غبار را به سمت بالا و دیوارهای بالایی شوفاژ منتقل کرده باشد. لازم به ذکر است با توجه به نوع کاغذ دیواری و دیوارها این کار را انجام دهید.
بعضی از مواردی که لازم است درباره سرویس کردن شوفاژ بدانیم:
اگر لکه ای بر روی شوفاژ وجود داشت، از ساییدن آن با ابزار خراش دهنده و تیزخودداری کنید و آن را با مواد پاک کننده از بین ببرید.
به طور مثال می‌توانید از یک محلول اسپری قوی برای تمیز کردن هم کمک بگیرید. مقداری اسپری روی شوفاژ بپاشید و بگذارید چند دقیقه ای بماند. بعد از مدتی اقدام به پاک کردن کنید.
برای تمیز کردن شوفاژ، هرگز پنل های شوفاژ را جدا نکنید. این کار می‌تواند به دستگاه آسیب بزند.
طریقه‌ی از بین بردن لکه لباس از روی شوفاژ
در اکثر مواقع به علت عجله داشتن برای خشک کردن لباسها ممکن است آنها را بوسیله شوفاز و با پهن کردن بر روی آن خشک کنیم. شاید با این کار لباس خیس، رنگی به شوفاز پس دهد، در اینگونه موارد باید به نکات زیر عمل کنیم :
نحوه ی پاک کردن رنگ لباس از روی شوفاژ
اگر لکه رنگ لباس روی شوفاژ شما باقی مانده است، اول با حفظ خونسردی سعی کنید که به روش های شیمیایی آنرا پاک کنید. هرگز از لوازمی مانند اسکاچ و سیم برای پاک کردن لکه استفاده نکنید. چرا که این کار باعث خش انداختن سطح شوفاز خواهد شد.
اول شوفاژ را خاموش کنید.
سطلی حاوی آب و وایتکس و مقداری شوینده آماده کنید.
با کمک یک ابر یا اسفنج نرم قسمتی که رنگ یا لک روی آن باقی مانده را بکشید.
این کار را به تکرار انجام دهید تا لکه کمرنگ شود.
می‌توانید از شوینده های شیمیایی موجود در بازار مانند پاک کننده های شیرآلات و پاک کننده های چند منظوره نیز روی لکه اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بماند.
با روش های پیشنهاد شده تا حدود زیادی لکه کمرنگ و محو خواهد شد.
اما اگر باز هم اثری از لکه باقی ماند می‌توانید به روش هایی دیگر مثل رنگ کردن شوفاژ روی بیاورید و تغییری نیز در دکوراسیون خانه خود بوجود بیاورید.
تمیز کردن شوفاژراه و روش تمیز کردن شوفاژ
Comments (0)
Add Comment