راهکارهای پیش روی مهندسین عمران بیکار

به گزارش تاسیسات نیوز، آمارها نشان می‌دهد که تعداد مهندسان عمران بیکار روز به روز در حال افزایش است. اگر به عنوان یک مهندس عمران بیکار به دنبال راهی برای پیدا کردن شغل مناسب هستی این، مقاله رو حتما بخون.
از یک دانشگاه خوب مدرک لیسانس یا حتی ارشد عمران گرفتی، اما هنوز بیکاری؟ مدرک نظام مهندسی عمران گرفتی، اما تجربه کافی نداری؟ نمره‌های دانشگاهت خوبه، اما نمی‌تونی توی یه پروژه عمرانی موفق عمل کنی؟ شاید تو هم از اون دست مهندسین عمرانی باشی که در جستجوی شغل مناسب هستی، اما با وجود تحصیلات بالا و نمرات درخشان هنوز بیکاری یا در شغل غیر مرتبط با رشته‌ت فعالیت می‌کنی.
توی این دوره و زمونه، با بالا رفتن تورم و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، خیلی از پروژه‌های ساخت و ساز به تعویق افتاده یا لغو شدن؛ در نتیجه نیاز به مهندسان عمران کم شده. اما، چطور بعضی از مهندسای عمران در این بازار نه تنها بیکار نیستن، حتی انقدر شلوغن که کارهاشونو به بقیه ارجاع میدن؟ اگر میخوای بدونی چطور از یک مهندس عمران بیکار به مهندس حرفه‌ای تبدیل بشی؛ این نوشته را از دست نده!
بازار کار مهندس عمران
رشته مهندسی عمران یکی از رشته‌های بسیار محبوب و معتبر تو حوزه علوم ریاضی و فیزیک هستش. اخیراً دیدید که تعداد دانش‌آموزانی که به این رشته علاقه‌مند هستن، بی‌سابقه افزایش پیدا کرده. اما با زیاد شدن تعداد فارغ‌التحصیلان و اشباع شدن این رشته در دانشگاه‌ها، مشکلاتی مثل بیکاری در بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته به وجود آمده. ولی با وجود تمام این مشکلات واقعیت امر چیز دیگری است!!!
اگر چه در ظاهر امر علت بیکاری مهندسان حوزه عمران به زیاد شدن هزینه ساخت و ساز، کم شدن تقاضا در حوزه خرید ساختمان و تعدد مهندسین عمران تحصیل کرده مرتبطه؛ اما در واقع نبود نیروی کار ماهر در این حوزه نرخ مهندسان بیکار را افزایش داده.
پس معدل درخشان، داشتن مدارک تحصیلی بالا و یا به اصطلاح شاگرد اول دانشگاه بودن تضمینی برای موفقیت در بازار کار عمران نیست. اون چیزی که در بازار کار عمران شما را به یک نیروی کار متخصص و کاربلد تبدیل می‌کنه، دانش بالا در کنار مهارت و تخصص فنی شماست. اما چطور از یه مهندس عمران بیکار به یه مهندس حرفه‌ای تبدیل بشم؟؟ من یه چند تا پیشنهاد میدم که می‌تونه کمکت کنه. شاید خیلی‌هاشو خودتون بدونید، اما اگه حرفامو گوش بدید و خودتون هم کمی تلاش کنید، حتما موفق میشید.
یک مهندس عمران بیکار چطور می‌تونه وارد بازار کار بشه؟
خب. من یه سری نکته‌ی مهم میگم که می‌تونید ازش برای ورود به بازار کار استفاده کنید. پس برم سر اصل مطلب!!!
آموزش دانشگاهی کافی نیست!
با اینکه وقتی در دانشگاه، مهندسی عمران می‌خونیم، اصول اولیه این رشته رو یاد می‌گیریم، ولی این آموزش‌ها برای ورود به بازار کار کافی نیست. به عنوان مثال، اگر وارد بازار کار نظارت و اجرا بشید، متوجه می‌شید که وضعیت در محیط کار با چیزایی که در دانشگاه خوندیم، خیلی فرق داره. برای همین پیشنهاد می‌کنم یک دوره آموزش نظارت ساختمان رو بگذرونید تا شغل مناسب‌تری پیدا کنید. این نکته رو گوشه ذهنت داشته باش که همیشه به دنبال یادگیری بیشتر باشی و از تجربه افراد موفق استفاده کنی. بدون شک انگیزه و علاقه به یادگیری، باعث میشه که با سرعت بیشتر به هدفتون نزدیک‌تر بشید.
دوره کارآموزی رو جدی بگیرید!
اگه دانشجوی عمران هستی، حتما از فرصت کارآموزی در دانشگاه استفاده کن! اونجا می‌تونی تو پروژه‌های عملی شرکت کنی و تجربه خوبی کسب کنی. اما اگه مهندس عمران بیکاری هستی و چند سالی از فارغ‌التحصیلیت گذشته، حتما برو سراغ کاری آموزی توی پروژه‌های عمرانی. انجام کارهای عملی و به دست آوردن تجربه می‌تونه کمک بزرگی به پیشرفتت کنه. ممکنه برای مهندسان با مقام علمی بالا کارآموزی چالش برانگیز باشه، اما مهمه بدونی که راه پیشرفت فقط با مطالعه نیست؛ بلکه تجربه، مهارت و تخصص به ارتقا شغلی‌ت کمک می‌کنه.
تمام حوزه های کاری عمران رو بشناس!
اگر می‌خوای وارد بازار کار بشی به همه موقعیت‌های شغلی که برات در حوزه عمران پیش میاد توجه کن. قرار نیست تمام مهندسین عمران در همه حوزه‌ها تخصص داشته باشن. یه دوستی توی دانشگاه داشتم که از صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان رو از حفظ بود. اما وقتی رفت سر پروژه‌های عملی دید اصلا به درد این کار نمی‌خوره، پس رفت دنبال طراحی سازه و پل و الانم خیلی موفقه. این داستان دوستم رو گفتم که بهتون بگم؛ فرقی نمی‌کنه توی دفتر فنی باشی یا مهندس اجرا، در هر حال مهندس عمرانی. پس تجربه کن و راهی رو برو که بهش علاقه و اشتیاق بیشتری داری.
نرم افزارهای حوزه عمران رو یاد بگیر!
خب دیگه می‌دونید الان در عصر فناوری، تکنولوژی و هوش مصنوعی هستیم؛ پس نداشتن تخصص نرم افزاری در حوزه عمران هم یک ضعف بزرگ تلقی میشه. البته نیازی نیست تمام نرم افزارهای رشته عمران رو بلد باشید، فقط متناسب با کاری که دوست دارید یک یا چند نرم افزار یاد بگیری، کفایت می‌کنه. یادت باشه آموزش‌های سطحی و ناقص نبینی که کارت رو سخت می‌کنه. از همون اول یه آموزش کامل و جامع رو ببین.
مهارت های فردیت رو توسعه بده!
شاید شما از لحاظ فنی و تخصصی بالا باشید، اما هنوز هم یک مهندس بیکاری یا به دنبال کار بهتری!!!!! خب نگران نباشید، خیلی‌ها شرایط شما رو دارن. اون چیزی که اکثر مهندسا به اون توجه نمی‌کنن، مهارت‌های نرم از جمله توانایی برقراری ارتباط، مذاکره و حل مسئله ست. پس توصیه می‌کنم اگر دانش و تخصص دارید، به دنبال تقویت مهارت‌های فردی‌تون باشید.
از کار تیمی غافل نشو!
اگر چه از قدیم میگن: ایرانی جماعت کار تیمی بلد نیست، اما اینو بدونید که ساختن یه خونه، یه جاده و کلا ساختن هر چیزی بدون تیم و گروه اصلا غیر ممکنه!!! پس اگر دنبال یک موقعیت شغلی هستی، عضو گروه‌های مختلف در حوزه خودت بشو و از تجربیات بقیه استفاده کن. داشتن ارتباط در حوزه‌های ساخت و ساز خیلی می‌تونه به موفقیت کاریت کمک کنه.
حتما نباید در رشته عمران کار کنی!
شاید تعجب کنید، اما قرار نیست توی رشته مرتبط به عمران کار کنی. با خودتون روراست باشید و ببینید که واقعا مهندسی عمران رو دوست دارید یا نه! شاید موقعی که انتخاب رشته می‌کردی تحت فشار خانواده بودی یا فقط به حرف دوستات گوش کردی و این رشته رو انتخاب کردی!!! اینو یادت باشه قرار نیست همه مهندس عمران بشن، بگرد و علاقه‌ت رو پیدا کن. داشتن یه شغل بی ربط با رشته تحصیلی‌ت که بهش علاقه داری، خیلی بهتر از یک مهندس عمران بیکاره.
مخلص کلام
رسیدیم به انتهای قصه!!! راستش این مقاله نبود، یه جورایی دلنوشته و تجربه‌هایی بود که خودم توی حوزه عمران داشتم. همه‌ی این نکته‌ها رو گفتم اما آخرش می‌خوام بگم، هر چقدر هم سواد دانشگاهی بالا داشته باشی، بازم نیاز به تجربه و مهارت بیشتر داری.
مهندس عمران بیکارمهندسین عمران
Comments (0)
Add Comment