راهبردهای نظام مهندسی برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان

به گزترش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان نظام مهندسی تاکنون تلاش ها و اقدامات ارزشمندی برای اجرا و پیاده سازی مقررات ملی ساختمان انجام داده است؛ اقداماتی که  تاثیر آنها را در کیفی سازی و استانداردسازی ساخت وساز نمی توان نادیده گرفت. اجباری شدن صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، اجرای قانون به کارگیری مجری و سازنده ذیصلاح در پروژه های بالای هزار متر، کنترل نقشه های معماری و تاسیسات برای بناهای  2 هزار متر و بالاترو…، از جمله اقدامات مفیدی است که سازمان نظام مهندسی در راستای اجرای هرچه بهتر و دقیق تر مقررات ملی ساختمان انجام داده است. مهندس حجت عزیزی، نایب رییس دوم سازمان نظام مهندسی در گفت وگو با دنیای اقتصاد، به تفصیل در این مورد سخن می گوید و به راهبردهای سازمان برای اجرای کامل این مقررات اشاره می کند.

 آخرین اقدامات صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی در راستای اجرای هر چه بهتر مقررات ملی ساختمان چیست؟

شاه بیت اجرای مقررات ملی ساختمان و اقدامات صورت گرفته برای آن، صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است که در  مبحث 12 مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده. اجباری شدن صدور شناسنامه فنی و ملکی در سازمان برای پروژه های هزار متر و بیشتر، بزرگترین اقدامی است که برای اجرای هرچه بهتر مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است.

از اقدامات دیگری که در این حوزه صورت گرفته ، می توان به اجرای قانون به کارگیری مجری و سازنده ذیصلاح در پروژه های بالای هزار متر اشاره کرد.

موضوع بعدی، کنترل نقشه های معماری و تاسیسات برای بناهای  2 هزار متر و بالاتر است که از حدود یکسال پیش اجرا می شود و قصد داریم این کار را برای متراژهای بالای هزار متر هم اجباری کنیم. تمهیدات لازم نیز در نظر گرفته  شده است تا این کنترل ها در حداقل زمان و کمتر از 72 ساعت اعلام شود.

اقدام بعدی آزمایشگاه جوش و بتون است که از ابتدای سال آینده اجرایی می شود و موضع مبحث 9 و 10 مقررات ملی ساختمان است. مهمترین قسمت سازه های فلزی، کنترل جوش است زیرا مقاطع فولادی مورد استفاده که توسط کارخانه‌های فولاد تولید می‌شود، کاملا استاندارد است و جوش های مورد استفاده، تنها هنگام اتصال باید کیفیت لازم را دارا باشند. با نظارتهای صورت گرفته در 2 سال اخیر، کیفیت جوش های مورد استفاده در اسکلتهای فلزی بالاتر رفته است. همچنین بحث آژمایشگاه ژئوتکنیک که موضوع مبحث 7 مقررات ملی ساختمان است، از سال گذشته رعایت آن اجرایی شده است که طبق آن روی ظرفیت مجاز شرکتها  نظارت می‌شود.

از ابتدای سال نیز، بحث کنترل استاندارد مصالح ساختمانی برای اولین بار در تاریخ سازمان نظام مهندسی اجرایی شده است. براین اساس طراح پروژه موظف است مصالح استاندارد لحاظ کند و مجری پروژه نیز باید اطلاعات پروانه استاندارد مصالح مورد استفاده در پروژه را داشته باشد. در نهایت ناظر پروژه به عنوان ناظر سازمان، کد محصول استاندارد را کنترل ‌کرده و در گواهینامه نظارتی قید می کند.

در حوزه ایمنی کارگاه های ساختمانی، کنترلهایی که در حوزه گود برداری در دوسال اخیر انجام داده ایم، تاثیر شگرفی در کاهش خسارت های مالی و جانی داشته و طبق آمار صادره توسط سازمان آتشنشانی، حدود 60 درصد حوادث ساختمانی کاهش یافته است.

در بحث کنترل کیفیت، با کنترل ایمنی برای کارکنان ساختمان،حدود 70 درصد از حوادث کار برای کارکنان در ارتفاعات کم شده است. برای این موضوع چک لیست هایی، هم برای ناظران و هم برای سازندگان تهیه شده که امیدوارم شاهد کاهش هرچه بیشتر حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی باشیم.

اقدام مثبت دیگری که قصد داریم در سازمان نظام مهندسی استان تهران انجام دهیم، برقراری ارتباط بین دفاتر و کارتابل الکترونیکی مهندسان با شهرداری برای محدوده اطراف تهران است، چون این ارتباط برخلاف شهر تهران که به صورت الکترونیکی است، در اطراف تهران به صورت دستی انجام می شود.

 مبحث مقررات ملی ساختمان چقدر مورد توجه واقع شده است و سازمان چه راهبردهایی برای به اجرا درآمدن کامل آن دارد؟

ما قصد داریم اجرای مقررات ملی ساختمان را در تمامی ساختمان ها و با هر ابعادی کنترل کنیم و هر مهندسی که ساختمانی را نظارت یا اجرا می کند، موظف به رعایت آن است.

 امروز در ساخت و سازها چقدر از سازه های فولادی استاندارد استفاده می شود؟

با توجه به تولیدات کارخانه های فولادی کشور، مقاطع فولادی مورد استفاده کاملا استاندارد هستند، و تنها مشکل در بحث جوش است. در بحث جوش، در بندهای 1-4-4-10 مقررات ملی ساختمان به طور مشخص قید شده است که اسکلت های فلزی باید در کارخانه های معتبر و سرپوشیده تولید شوند. اما در بسیاری از ساختمانها مخصوصا ساختمانهای متراژ پایین، اسکلت فلزی بدون کیفیت لازم و به صورت کارگاهی تولید می شود. حتی برای نظارت بیشتر روی کارخانه های تولیدکننده سازه های فولادی، با همکاری انجمن صنفی سازه های فولادی کمیته ارزیابی تشکیل دادیم و از 450 نفر عضو انجمن، 250 نفر مورد ارزیابی مثبت قرار گرفتند. الباقی نیز لازم است برای گرفتن مجوز از سازمان صنعت،معدن و تجارت اقدام کنند.

از ابتدای سال جاری براساس تفاهم نامه ای که با انجمن صنفی سازه های فولادی منعقد و از سوی ریاست سازمان به خدمات مهندسی ابلاغ شده، قرار است اسکلتهای فلزی غیرکارخانه ای و غیر استاندارد، جمع آوری شود.

 در حال حاضر تعامل سازمان با شهرداری در چه سطحی است؟

این تعامل در وضعیت موجود، مطلوب است. البته در زمان معاونت قبلی شهرسازی شهرداری تهران ، ارتباط ما در سطح بالایی بود، ولی در زمان معاونت فعلی ، هیچ اقدام مثبتی در زمینه گسترش تعامل انجام نشده است.

ما ابزار لازم ر ا برای اجرای مقررات ملی ساختمان در اختیار داریم و شهرداری می تواند به عنوان ارگان همسو، به اقدامات ما سرعت دهد که متاسفانه همکاری لازم انجام نمی شود.

راهبردمقررات ملی ساختماننظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment