راز یک مبرد جدید

به گزارش تاسیسات نیوز، اعلام یک جایگزین جدید برای مبرد تهویه مطبوع R410A در سطح جهانی توجه زیادی به خود جلب کرده است.


این توجه خاص بیشتر از سمت اروپاست؛ چرا که در این منطقه HFC متوقف شده، R410A افزایش قیمت زیادی داشته و تولید و عرضه آن نیز با مشکلاتی مواجه گردیده است. تا به حال در سیستم های بزرگ تر نظیر VRF، هیچ جایگزین GWP پایینی وجود نداشته است.


مبرد جدید با نام Solstice N41 و با نام تجاری R466A احتمالاً تا سال آینده وارد بازار می شود. هانی ول تاکنون جزییات بیشتری از این ماده منتشر نکرده است؛ اما اطلاعاتی در مورد اجزای شیمیایی آن وجود دارد.


مبرد جدید دو بخش دارد که مصرف کنندگان R410A با آن به خوبی آشنا هستند: R32 و R125. با این وجود نسبت ترکیب این دو ماده بسیار متفاوت است: R32 تقریباً 50% ترکیب را تشکیل می دهد اما سهم R125 بسیار کم است.


بخش کلیدی سوم و علت اصلی غیر قابل اشتعال بودن این ماده، تری فلورومتان (CF3l) است؛ یک گاز نسبتاً جدید که پش از این در ترکیب هیچ مبردی استفاده نشده است. به نظر می رسد CF3l که یک خاموش کننده آتش است به عنوان جایگزینی برای هالون 1301 به کار می رود.


این گاز نقش مهم و اصلی در پایین بودن GWP مبرد جدید دارد. گاز جدید حداکثر 39.5% ترکیب مبرد را تشکیل می دهد، اما GWP 100 ساله آن کمتر از 1 (0.4) است.


این نسبت مواد، به مبرد جدید GWP حدود 733 می ردهد که کمی بیشتر از 675 R32 است که البته خاصیت اشتعال ناپذیری هم دارد.


هم Solstice N41 و هم CF3I هنوز در مراحل اخذ تاییدیه از ASHRAE هستند.


این اطلاعات در سایت Cooling Post منتشر شده اما شرکت هانی ول تاکنون آن ها را تایید یا تکذیب نکرده است. با این وجود این شرکت تایید می کند GWP این مبرد زیر 750 است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

برندتاسیساتمبرد
Comments (0)
Add Comment