رئیس پژوهشگاه نیرو از مدیریت نامطلوب انرژی در کشور خبر داد

رئیس پژوهشگاه نیرو به‌ضرورت بهره‌ور شدن بخش انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و برق قابلیت مدیریت وجود دارد؛ اما آن را از دست می‌دهیم.

به گزارش تاسیسات نیوز، «مجید عمیدپور» امروز یکشنبه در نشست خبری افزود: ظرفیت‌های مختلف برای جلوگیری از هدررفت انرژی و تعیین اقتصاد برق شناسایی شده و طرح‌های مختلفی را در این حوزه ارائه داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: باید مدیریت حوزه انرژی در بخش‌های یارانه و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌تواند صورت گیرد.

عمید پور با تأکید بر این که ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار در حوزه یارانه انرژی هزینه می‌شود، گفت: در پژوهشگاه نیرو طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوان بهینه‌سازی انرژی را محقق کرد و در این زمینه صندوق بهینه‌سازی به‌عنوان یک پروژه جامع با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) کلید خورده است.

وی افزود: طرح‌های متعددی در این حوزه آماده شده که اگر زیرساخت‌های آن ایجاد شود می‌توان برنامه‌های مختلفی که به‌منظور جلوگیری از هدررفت انرژی تدوین شده است را اجرایی کرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

عمیدپور در باره اقدام‌های صورت‌گرفته در حوزه حکمرانی انرژی خاطرنشان کرد: پژوهشکده‌ای را در این زمینه راه‌اندازی شده است که در حوزه حکمرانی انرژی فعال و بسته‌های سیاستی در این بخش آماده شده است که این موضوع می‌تواند اوضاع صنعت برق را سروسامان بخشد.

وی به راه‌اندازی مرکز هوشمند پایش نیروگاه‌ها در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که کل نیروگاه‌های کشور را وارد مرکز پایش کنیم که به‌صورت آنلاین بتوان نظارت در فعالیت نیروگاه‌ها داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو ادامه داد: سالانه حوادثی در صنعت برق رخ می‌دهد که از این طریق می‌توانیم مانع این حوادث شویم.

عمید پور با اشاره به مشکلات صنعت برق در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر با همین شرایط فعلی ادامه دهیم افرادی که مسئولیت اجرایی دارند همچنان با چالش‌ها روبرو هستند ضمن این‌که آینده صنعت برق نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ای را تدوین و در آن اعلام کرده‌ایم که در افق ۱۴۲۰ صنعت برق چه سیاست‌هایی را باید دنبال کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان این‌که در حال حاضر دنیا در دوره گذر انرژی قرار دارد، گفت: ظرف یک و دو دهه آینده چهره انرژی در دنیا تغییر می‌کند؛ لذا ما باید بدانیم که در زمینه هوشمندسازی شبکه برق هوش مصنوعی و برقی‌سازی چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: تاکنون نزدیک به یک‌هزار پروژه تحقیقاتی در بخش نیرو توسط متخصصان این پژوهشگاه انجام شده است که این پروژه‌ها در بخش‌های انتقال، توزیع و فوق توزیع و تولید بوده است.

وی، پژوهشگاه نیرو را بازوی پژوهشی، آموزشی وزارت نیرو برشمرد و ادامه داد: حل علمی چالش‌های بخش نیرو با کمک متخصصان داخلی، از جمله ماموریت‌های مهم این پژوهشگاه است.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: بخش انرژی کشور از ناترازی‌های متعددی رنج می‌برد که پژوهشگاه نیرو در تلاش است با یافتن راهکارهای مبتنی بر علم و فناوری این چالش‌ها را به حداقل ممکن برساند.

عمیدپور گفت: اکنون جهان به دوره گذار از انرژی‌های فسیلی رسیده است و تا یکی دو دهه آینده چهره بخش انرژی جهانی شاید تغییرات اساسی داشته باشد.

وی اضافه‌کرد: بر همین اساس در پژوهشگاه نیرو نیز فعالیت در این زمینه آغاز شده و تلاش بر این است که بخش انرژی‌های تجدیدپذیر توانمندتر از گذشته شود.

عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه تجدیدپذیرها

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه در حوزه تجدیدپذیرها یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم، ادامه داد: براین‌اساس پژوهشگاه برنامه‌های متعددی را در این حوزه تدوین کرده است.

عمیدپور افزود: در سال‌های گذشته اعتقادی به این مسائل وجود نداشت، به همین دلیل از برنامه‌های حوزه تجدیدپذیر عقب ماندیم و این در حالی است که پتانسیل‌های زیادی در حوزه تجدیدپذیر در ایران وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: نیازمند یک تلاش چند برابری برای توسعه تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی هستیم و باید بتوانیم توسعه تجدیدپذیرها را در برنامه‌های کلان کشور اجرایی کنیم.

توسعه زیست‌بوم علم و فناوری نیرو

عمیدپور ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌هایی که پژوهشگاه نیرو روی آن متمرکز شده، توسعه زیست‌بوم علم و فناوری است.

وی، تقویت صندوق نیرو و توسعه پارک علم و فناوری نیرو را از دیگر اقدام‌ها برشمرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: اکنون حدود صد شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور با حمایت این پژوهشگاه در حال فعالیت هستند.

عمیدپور خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه نیرو با زیرساخت پارک علم و فناوری نیرو حمایت شوند.

وی از ایجاد ۶۰ پارک علم و فناوری نیرو در استان‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: نزدیک به یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و برق فعالیت دارند.

فن‌بازار آب برگزار می‌شود

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به برگزاری نخستین فن‌بازار برق در سال گذشته، افزود: تلاش می‌شود امسال فن‌بازار آب هم برگزار شود.

انرژیبرقعمیدپورپژوهشگاه نیرو
Comments (0)
Add Comment