دورنماي بازار مس، رشد قيمت‌ يا كاهش آن؟

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، كارشناسان زيادي در مدت اخير درباره اينكه قيمت مس در بازار آزاد افزايش مي‌يابد يا در مسير ثبات حركت مي‌كند، تحليل‌هاي متفاوتي ارائه كرده‌اند. آن طيف كه به ثبات قيمت‌ها معتقدند به مازاد عرضه فعلي بازار و ادامه آن براي سال‌هاي آينده اشاره مي‌كنند و بر اين باورند كه فعلا قيمت‌ها در همين سطوح باقي خواهد ماند، اما تحليلگراني كه احتمال رشد قيمت‌ها را مطرح مي‌كنند به رشد تقاضاي اين فلز سرخ اشاره مي‌كنند و پيش‌بيني آنها جهش تدريجي اين محصول تا پايان سال جاري است.البته اين در شرايطي است كه فعالان بازار نيز ديدگاه متفاوتي دارند و بر اساس كمبود موجودي انبارهاي خود نظرهاي متفاوتي ارائه مي‌كنند، به طوري كه برخي موقعيت بازار را طبيعي و روند رو به رشد قيمت مس را مناسب مي‌بينند و برخي ديگر از معامله‌گران التهاب فعلي بازار را بلاتكليفي قيمت‌ها مي‌دانند و عقيده دارند كه اگر روند فعلي قيمت‌ها ادامه دار باشد احتمال ركود طولاني مدت بازار وجود دارد.

از طرفي در حال حاضر وضعيت بازار به گونه‌اي شده كه به دليل مشخص نبودن روند قيمتي اين فلز سرخ، خريد و فروش زيادي انجام نمي‌شود. به گفته يكي از كارشناسان حوزه فلزات پايه در تاريخ 17/2/93 وزارت صنعت،معدن و تجارت نامه‌اي به ستاد تنظيم بازار فرستاد كه در آن خواستار اصلاح قيمت مس شده بود. اين در حالي است كه توليدكنندگان با توجه به شرايط فعلي بازارهاي داخلي و جهاني (به دليل افزايش نرخ جهاني مس و ثبت قيمت بالاي 7000 هزار دلاري براي آن) زير بار اين خواسته وزارتخانه نمي‌روند.بند 2 اين نامه كه مربوط به اصلاح قيمت مفتول و كاتد مس بود به شرح زير است: با توجه به گزارش ارائه شده به جلسه مبني بر افزايش قيمت كاتد و مفتول عرضه شده در بورس كالا كه به دليل تغيير فرمول قيمت پايه از ابتداي سال جاري تو‌سط شركت ملي مس ايران رخ داده است، صنايع پايين دستي مصرف‌كننده‌ به تصميمات مذكور اعتراض نموده‌اند. از طرفي بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي ستاد هدفمند سازي يارانه‌ها مبني بر عدم افزايش قيمت كالاهاي حساس و ضروري به لحاظ اجراي مرحله دوم هدفمند سازي يارانه‌ها از لزوم بازگشت قيمت‌ها به سال 1392 حكايت مي‌كند، بنابراين سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ضمن بررسي و پيگيري اين موضوع خواسته است اقدامات لازم در اين خصوص صورت گيرد. از سوي ديگر بر اساس اخبار انتشاريافته احتمال افزايش حجم توليد وجود دارد كه اين مطلب با فرض اصلاح قيمت‌ها تاثير محسوسي بر سود‌آوري شركت‌هاي توليدكننده نخواهد داشت. از طرفي با توجه به افزايش نرخ ارز در بازار آزاد و سود آوري صادراتي براي توليدكنندگان بعيد به نظر مي‌رسد كه اين كاهش قيمت يا همان تغيير روش قيمت‌گذاري توسط آنها صورت گيرد، اما در عين حال فشار وزارتخانه به قدري بوده كه براي آنها مهلتي چند روزه تعيين كرده است. بر اين اساس همين موضوع موجب اعتراض و عدم خريد معامله گران شده است. به گفته يكي از فعالان بازار معامله‌گران نگران خريدهاي هفته پيش از بورس كالا هستند؛ چرا‌كه اگر قيمت‌ها به شكل سابق بازگردد با ضرر و زيان زيادي رو به رو خواهند شد. هرچند در پاسخ به اين نگراني‌ها بايد گفت:‌افزايش هزينه‌هاي توليد به تبع اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها در كنار احتمال كاهش نسبي قيمت‌هاي بورس كالا باعث كاهش سودآوري توليدكنندگان خواهد شد، اما افزايش سود‌آوري به تبع افزايش حجم توليد در آينده و همين طور روند صعودي نرخ ارز باز هم افزايش سودآوري توليدكننده را به دنبال خواهد داشت، در نهايت سودآوري واحدهاي توليدي به تبعيت از اين شرايط كاهش نخواهد داشت.

 صعود قیمت مس در بازارهای جهانی

گروه بورس كالا: بازار جهانی مس با محوریت بورس فلزات لندن شرایط جذابی پیدا کرده است. برای اولین بار در 3 ماه گذشته قیمت مس در این بورس به بالای 7000 دلار در هر تن رسید و به نظر می رسد این روند صعودی ادامه‌دار باشد.در بازار شانگهای نیز شرایط مشابهی ثبت شد و قیمت مس تنها برای یک روز با 400 یوآن یا 81/0 درصد افزایش روبه‌رو‌ شد. در روزهای قبل و به تبع کاهش محسوس قیمت مس با کاهش شدید حجم تولید جهانی روبه‌رو‌ شدیم که بسیاری از معادن کوچک‌تر را از چرخه تولید حذف کرد. با توجه به قیمت بالای نفت و هزینه‌های جانبی ثابت از جمله دستمزد و بهره مالکانه دولتی هزینه تولید بسیار بالاست. از سویی بالا بودن عمر معادن در اقصی نقاط جهان در کنار کاهش نسبی عیار و مشکلات زیست محیطی استخراج و فرآوری با افزایش بیشتر هزینه تولید روبه‌رو‌ هستیم. این شرایط تا جایی پیش رفت که در قیمت‌های پایین مس خالص در بازارهای داخلی چین‌، تولیدکنندگان این کالا به صادرات روی آوردند. این مطلب به کاهش محسوس موجودی ذخایر مس خالص در بازار داخلی چین انجامید. در این حال بسیاری از تجار با سوء‌استفاده از این کاهش به خرید و احتکار مس روی آوردند که برآیند تمامی این موارد باعث شد قیمت مس در اقصی نقاط جهان صعودی شود.هم‌اکنون روند عمومی عرضه و تقاضای مس خالص در جهان با کمبود شدید عرضه در برابر تقاضا روبه‌رو است که به کاهش موجودی انبارها انجامیده است. هم‌اکنون و به‌صورت نسبی موجودی انبارهای مس در پایين‌ترین حد در چند سال گذشته قرار داشته و تنها شرایط وخیم اقتصاد جهانی باعث شده که افزایش چشمگیری در قیمت مس رخ ندهد. مس در کارنامه خود تجربه قیمت‌های بالای 10 هزار دلار را داشته است. تمامی موارد فوق از افزایش بیشتر قیمت مس حکایت می کند و شکسته شدن جو روانی 7000 دلار برای قیمت مس را باید یک نقطه قوت مهم تلقی کرد.

دورنماي ، بازار مس، رشد، قيمت‌ ،كاهش ،
Comments (0)
Add Comment