دلیل سوختن کولرگازی چیست؟

به گزارش تاسیسات نیوز، سوختن کولر گازی، یکی از بدترین مشکلاتی است که در طول فصل گرما اتفاق می‌افتد و کل کولر گازی را از کار می‌اندازد. در این وضعیت، کولر گازی روشن نمی‌شود و شما نمی‌توانید از باد خنک کولر استفاده کنید. علائم سوختن کولر گازی مشخص است و بعد از خرابی قطعات مهم کولر گازی اتفاق می‌افتد.
قطعاً شما هم می‌دانید که هزینه خرید کولر گازی جدید و تعویض موتور سوخته کولر گازی بالا است؛ به همین دلیل بهتر است از کولر گازی منزلتان بهتر مراقبت کنید تا شاهد مشکلاتی مانند سوختن کمپرسور و از کار افتادن موتور کولر گازی نباشید.
در این نوشته می‌خواهیم دلایل و علائم سوختن کولر گازی را به شما توضیح دهیم. همچنین بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سوختن کولر گازی را به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید از تمام قطعات کولر گازی بهتر مراقبت کنید. اگر دوست دارید طول عمر کولر گازی را افزایش دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
علت سوختن فیش موتور کولر گازی
دلایل سوختن کولر گازی چیست؟
اگر در مراقبت از قطعات کولر گازی اهمال‌کاری می‌کنید، باید بدانید که موارد زیر باعث سوختن کولر گازی و توقف کار دستگاه می‌شوند:
۱- بسته بودن دریچه‌های هوا در کولر گازی:
بعضی از قطعات مهم کولر گازی مانند کمپرسور و کندانسور باید در معرض هوا باشند تا تبادل دمایی اتفاق بیفتد. در صورتی که دریچه هوایی کندانسور و راه‌های هوایی کولر گازی بسته شود، دمای کمپرسور بسیار بالا می‌رود و این گرمای شدید، موتور کولر گازی را می‌سوزاند. بسیاری از افراد، به دریچه‌های یونیت بیرونی کولر گازی توجهی ندارند و شستشوی کندانسور را انجام نمی‌دهند و دائماً از ضعیف شدن کمپرسور شکایت می‌کنند!
روش کار کولرهای گازی به این صورت است که گاز مبرد ابتدا در کمپرسور فشرده می‌شود و دما و فشار گاز بالا می‌رود. سپس گاز داغ و پرتراکم وارد کندانسور می‌شود. حالا اگر دریچه اطراف کندانسور کثیف باشد، گرمای گاز به هوای آزاد منتقل نمی‌شود و این موضوع، باعث گرم شدن گاز مبرد و باز هم افزایش فشار گاز می‌شود. بالا رفتن فشار گاز مبرد و افزایش دمای گاز، به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌کند و احتمال سوختن کولر گازی را افزایش می‌دهد.
گرفتگی دریچه های هوا و فشار آمدن به کمپرسور
۲- کم شدن یا تخلیه گاز مبرد کولر گازی:
کم شدن میزان گاز مبرد در کولر گازی با مشکلات زیادی مانند بالا رفتن دمای کمپرسور و فشار آمدن به کمپرسور همراه است. در صورت تخلیه گاز مبرد داخل کولر گازی، دستگاه به صورت خشک کار می‌کند و این خشک کار کردن به موتور کولر آسیب جدی می‌رساند. اگر کولر گازی، به مدت ۴۸ ساعت بدون گاز مبرد کار کند، قطعاً شاهد سوختن موتور کولر گازی و از کار افتادن دستگاه خواهید بود. به همین دلیل باید از وجود مقدار گاز کافی در کولر گازی مطمئن شوید و حداقل سالی یک بار برای شارژ گاز کولر گازی اقدام کنید.
۳- وجود هوا در لوله‌های کولر گازی:
کولر گازی، سیستمی بسته است و نباید هیچ ماده‌ای به جز گاز مبرد، در لوله‌های کولر وجود داشته باشد. زمانی که هوای اضافی وارد لوله‌های کولر گازی می‌شود، این هوا با روغن کمپرسور ترکیب می‌شود و خواص روغن کمپرسور را تغییر می‌دهد. همچنین وجود هوا در لوله‌ها، مشکل اکسید شدن قسمت‌های داخلی کمپرسور را نیز به همراه دارد و باعث کُند شدن حرکت قطعات فلزی می‌شود. به همین دلیل است که تعمیرکار کولر گازی و اسپلیت، در انتهای نصب یا سرویس کولر گازی، برای وکیوم کردن کولر گازی اقدام می‌کنند. وکیوم کردن کولر گازی حتماً باید توسط افراد متخصص و با کمک دستگاه‌های مخصوص انجام شود تا هرگونه هوای اضافی در داخل لوله‌ها تخلیه شود.
۴- وجود رطوبت در لوله‌های کولر گازی:
وجود رطوبت در کولر گازی نیز عملکرد کل سیستم را مختل می‌کند و یکی از دلایل داغ شدن کمپرسور کولر است. با وجود رطوبت در کولر گازی، لوله مویی کولر کیپ می‌شود و گاز مبرد به‌درستی داخل سیکل تبرید به گردش درنمی‌آید. در این وضعیت، کمپرسور کولر که مسئول آماده سازی و چرخش گاز مبرد است، با قدرت و توان بیشتری کار می‌کند تا بتواند گاز مبرد را در کل سیستم بچرخاند. بنابراین به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود و موتور بسیار داغ خواهد شد. در این حالت احتمال سوختن کمپرسور بیشتر می‌شود و آمپر کولر گازی بسیار بالا می‌رود.
۵- خرابی خازن:
در داخل برد کولر گازی، خازنی وجود دارد که وظیفه نگهداری و آزاد کردن بار الکتریکی را برعهده دارد. هنگام روشن کردن کولر گازی، کمپرسور کولر به ولتاژ بالایی نیاز دارد تا شروع به کار کند. خازن داخل برد الکتریکی کولر گازی، مقدار زیادی بار الکتریکی را داخل خود جمع‌آوری می‌کند و هنگام روشن کردن کولر، این مقدار ولتاژ را آزاد می‌کند تا کمپرسور شروع به کار کند.
شاید بپرسید که علائم سوختن خازن کولر گازی چیست و بعد از سوختن خازن، چه اتفاقی می‌افتد؟ در صورت خرابی خازن، کولر گازی در هنگام روشن شدن صدای زیادی می‌دهد و آمپر می‌کشد. آمپر کشیدن کولر گازی، یکی از مسائل جدی است که به عملکرد کولر گازی و موتور آن آسیب جدی می‌رساند. در صورت خرابی خازن کولر گازی، شما باید از افراد متخصص بخواهید که برد الکتریکی کولر را باز کنند و کار تعویض خازن کولر را انجام دهند.
علائم سوختن خازن کولر گازی
۶- وجود روغن بی‌کیفیت و نامرغوب در کولر گازی:
استفاده از روغن مناسب در کولر گازی، به افزایش بازدهی کولر گازی و روان‌تر شدن قطعات فلزی کولر کمک می‌کند. هر زمان که کیفیت روغن کولر پایین بیاید، با مشکلاتی مانند روغن ریزی کمپرسور و فرسودگی قطعات کولر مواجه خواهیم شد. همچنین استفاده از روغن بی‌کیفیت و نامرغوب باعث چسبندگی قطعات کولر می‌شود و به موتور کمپرسور کولر فشار می‌آورد. با اصطکاک قطعات کولر و چسبندگی آنها، موتور کولر گازی از کار می‌افتد و کولر گازی متوقف می‌شود.
۷- طولانی بودن طول لوله‌های کولر گازی:
در مقاله بهترین مکان برای نصب کولر گازی به شما توضیح دادیم که طول لوله‌های کولر گازی باید استاندارد باشد و استفاده از لوله‌های بسیار بلند یا بسیار کوتاه برای نصب کولر پیشنهاد نمی‌شود. فرض کنید که کولر گازی شما با لوله‌های بسیار بلند نصب شده است؛ در این حالت مقدار زیادی گاز در این لوله‌ها وجود دارد و کمپرسور کولر باید بسیار تلاش کند تا این حجم گاز را در تمام سیکل تبرید کولر بچرخاند. همین کار به موتور کولر گازی فشار می‌آورد و منجر به سوختن کولر گازی می‌شود.
۸- خرابی کنتاکتور:
رله یا کنتاکتور کولر گازی، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که کار قطع و وصل کردن برق را انجام می‌دهد. با روشن کردن کولر گازی، کنتاکتور کولر پایین می‌آید و به جریان برق اجازه می‌دهد تا وارد سیستم کولر شود. کنتاکتور از موتور کولر گازی در برابر اضافه بار محافظت می‌کند. حالا اگر کنتاکتور خراب شود، هیچ محافظی برای موتور کولر گازی وحود ندارد و احتمال سوختن موتور کولر و آتش گرفتن دستگاه بیشتر می‌شود. برای عیب‌یابی کنتاکتور کولر گازی، باید از تجهیزات ایمنی مانند مولتی متر، انبردست و دستکش عایق استفاده کنید و انجام این کار را به تعمیرکار متخصص بسپارید.
کنتاکتور کولر گازی
۹- نوسان‌های برق شهری:
احتمالاً شما هم نوسانات برق شهری را تجربه کرده‌اید و نگران سلامتی وسایل برقی خود شده‌اید. نوسانات برق شهری، یکی از دلایل سوختن کمپرسور کولر گازی است. زمانی که ولتاژ برق کم می‌شود، سرعت کار کردن کمپرسور پایین می‌آید. در این حالت سیم پیچ کولر آمپر می‌کشد و به مقدار برق بیشتری نیاز دارد تا قطعات را راه بیندازد. بنابراین قطعه اورلود وارد عمل می‌شود تا با قطع جریان برق، از موتور کولر محافظت کند. بهترین راه برای محافظت از موتور وسایل برقی در برابر نوسانات شدید، استفاده از محافظ برق است تا نوسان‌های برق به موتور کولر آسیب نرساند.
۱۰- خرابی فن کندانسور کولر گازی:
فن کندانسور کولر گازی یا فن یونیت بیرونی دستگاه، قطعه‌ای مهم است که دمای گاز داخل کمپرسور را کاهش می‌دهد. بعد از چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید و ورود گاز به کمپرسور، دمای گاز مبرد بسیار بالا رفته است و حالا این گاز به سمت کندانسور حرکت می‌کند. در داخل کندانسور و با چرخش پره‌های فن، گرمای گاز مبرد به بیرون هدایت می‌شود و گاز خنک خواهد شد. در صورت خرابی فن یونیت بیرونی کولر گازی، دمای گاز مبرد پایین نمی‌آید و این موضوع منجر به افزایش دمای موتور و سوختن کمپرسور کولر گازی می‌شود.
گاهی اوقات به دلیل استفاده از خازن نامناسب، فن کندانسور از کار می‌افتد. مثلاً با قرار دادن خازن با ظرفیت بیشتر از نیاز فن، گرمای زیادی در سیم پیچ فن ایجاد می‌شود و فن می‌سوزد. بعد از سوختن فن کندانسور هم باید در انتظار داغ شدن کمپرسور و سوختن کولر گازی باشید که مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، بهتر است از خازن با ظرفیت موردنیاز فن کندانسور استفاده شود.
سوختن کولر گازی به دلیل خرابی فن کندانسور
۱۱- اتصالی کردن سیم‌های داخل کولر گازی:
اگر در هنگام نصب کولر گازی به مراحل انجام این کار دقت کنید، متوجه خواهید شد که بین یونیت داخلی و یونیت خارجی کولر، تعداد زیادی سیم وجود دارد. در صورت اتصالی کردن این سیم‌ها، به برد الکترونیکی و موتور دستگاه صدمه‌های جدی وارد می‌شود و کولر گازی از کار می‌ایستد. گاهی اوقات نیز عایق سیم‌های کولر گازی از بین می‌رود و همین موضوع باعث اتصالی کردن سیم‌ها و سوختن فیش موتور کولر گازی می‌شود. اتصالی کردن سیم‌های برق با صدای وز وز و بوی سوختگی همراه است و خطر آتش گرفتن دستگاه را نیز به دنبال دارد. همچنین سیم‌کشی غیراصولی کولر گازی نیز منجر به اتصالی کردن سیم ها و سوختن کولر گازی می‌شود.
۱۲- کثیفی یونیت داخلی کولر گازی:
درون یونیت داخلی کولر گازی، اواپراتور قرار دارد که به صورت صفحه‌ای از کویل‌های آلومینیومی است. زمانی که یونیت داخل کولر گازی بسیار کثیف شود، سرما و باد خنک از اواپراتور عبور نمی‌کند و وارد محیط نمی‌شود. در نتیجه سرما با گاز مبرد برخورد می‌کند و گاز مبرد را به مایع تبدیل می‌کند. بازگشت مایع مبرد به موتور کولر گازی، باعث فشار آمدن به موتور، خرابی کمپرسور و حتی سوختن موتور کولر می‌شود.
پر شدن اواپراتور از آلودگی و گردوغبار
علائم سوختن کولر گازی
هر زمان که علائم زیر را مشاهده کردید، یعنی مشکلی جدی مانند سوختگی برای کولر گازی شما پیش آمده است:
۱- روشن نشدن کمپرسور کولر گازی:
رایج‌ترین نشانه سوختن کولر گازی، خاموش ماندن کمپرسور کولر است. یعنی با وجود زدن دکمه کولر گازی و روشن شدن دستگاه، فقط فن بلوور شروع به کار می‌کند و کمپرسور کولر خاموش می‌ماند. اگر به دنبال علت نرفتن کولر پنجره ای روی موتور هستید، باید بدانید که سوختن کمپرسور کولر در بروز این مشکل نقش مهمی دارد. خاموش بودن کمپرسور کولر گازی با مشکلاتی مانند تولید باد گرم همراه است و باد خنک کولر گازی را از شما دریغ می‌کند.
روشن نشدن کمپرسور کولر گازی
۲- سروصدای زیاد یونیت بیرونی کولر گازی:
یکی دیگر از علائم سوختن کولر گازی، سروصدای زیاد یونیت بیرونی کولر است. در این حالت بعد از روشن کردن کولر گازی، سروصدای بسیار بلندی از یونیت خارجی کولر می‌شنوید که بسیار آزار دهنده است. در مقاله بررسی علت لرزش و صدای کولر گازی به شما توضیح دادیم که سوختن موتور کولر گازی با صدای تق تق محکم همراه است. با شنیدن این صدای ترسناک، بهتر است برای تعمیر کولر گازی اقدام کنید.
باید بدانید که قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی از قیمت خرید کولر گازی جدید کمتر است و هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.
۳- کوبیده شدن و تکان خوردن شدید یونیت بیرونی کولر گازی:
یکی دیگر از علائم سوختن کولر گازی، کوبیده شدن و تکان‌های محکم یونیت بیرونی است که به شما هشدار می‌دهد مشکلی جدی برای موتور کولر گازی پیش آمده است. لرزش و تکان‌های شدید کندانسور، یکی از رایج‌ترین علائم سوختن موتور کولر گازی پنجره ای است. در این حالت شما باید کولر گازی را خاموش کنید تا تعمیرکار متخصص به منزل شما بیاید و عیب‌یابی موتور کولر گازی را انجام دهد.
ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی
۴- پریدن فیوز برق به محض روشن شدن کولر گازی:
زمانی که مشکلات جدی برای موتور کولر گازی پیش بیاید، موتور کولر بسیار داغ می‌شود و فیوز برق دائماً می‌پرد.
۵- خروج باد گرم و بی‌کیفیت:
تولید باد گرم، یکی از رایج‌ترین علائم سوختن موتور کولر گازی است. در این حالت، کمپرسور کولر قادر به چرخش گاز مبرد در سیستم و تولید باد خنک نیست و اصلاً فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد. بنابراین هوای محیط توسط بلوور فن وارد اواپراتور می‌شود و با همان دما به محیط خانه برمی‌گردد. به همین دلیل شما دائماً باد گرم کولر گازی را حس می‌کنید و از این موضوع کلافه می‌شوید. بهتر است بعد از تجربه خروج باد گرم از کولر گازی، دستگاه را خاموش کنید و با تعمیرکار کولر گازی و اسپلیت تماس بگیرید تا موتور و کمپرسور کولر گازی شما را بررسی کنند.
۶- بوی سوختگی از پنل کولر گازی:
گاهی اوقات بعد از روشن کردن کولر گازی، بوی سوختگی را حس می‌کنید و نگران می‌شوید که مشکلی در دستگاه شما پیش آمده باشد. باید بدانید که سوختن کمپرسور و اتصالی کردن سیم‌ها با بوی سوختگی همراه است و حتی احتمال وقوع آتش سوزی را بیشتر می‌کند. بنابراین به محض تجربه بوی سوختگی از کولر گازی، دستگاه را خاموش کنید و برق کولر را قطع کنید.
علائم سوختن موتور کولر گازی پنجره ای
۷- وجود نشتی‌های غیرعادی در اطراف پنل بیرونی کولر گازی:
همزمان با تولید باد خنک در کولر گازی، قطرات آب ایجاد می‌شود که از طریق لوله درین از سیستم تخلیه می‌شود و به بیرون می‌ریزد. اما زمانی که موتور کولر گازی می‌سوزد، شما نشتی‌های غیرعادی را در اطراف یونیت بیرونی کولر مشاهده خواهید کرد. عدم تخلیه درست آب و نشتی‌های غیرعادی در اطراف پنل بیرونی، شرایط را برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کند و در نتیجه اوضاع کولر وخیم‌تر می‌شود.
۸- بیشتر شدن قبض برق کولر گازی:
ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی و سوختگی تدریجی موتور کولر با افزایش مصرف برق دستگاه همراه است. در این وضعیت، شما مشاهده می‌کنید که علاوه بر پایین آمدن کیفیت باد کولر، میزان مصرف برق کولر گازی نیز بیشتر شده است. بنابراین افزایش قبض برق را به عنوان یکی از نشانه‌های سوختن کولر گازی در نظر بگیرید و سریع‌تر برای تعمیر کولر خود اقدام کنید.
عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی
بهترین راهکارها برای جلوگیری از سوختن کولر گازی
اگر می‌خواهید از کولر گازی بهتر مراقبت کنید و طول عمر دستگاه را افزایش دهید، به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید:
۱- نصب کولر گازی را به افراد متخصص بسپارید تا سیم‌کشی و لوله‌کشی کولر به صورت اصولی و دقیق انجام شود.
۲- یونیت بیرونی و پنل داخلی کولر گازی را به صورت مرتب تمیز کنید تا گردوخاک روی دریچه‌های هوا جمع نشود و تبادل هوا بهتر انجام شود. تمام کویل‌ها، فیلترها، اواپراتور و کندانسور کولر گازی باید تمیز باشند.
۳- از وجود مقدار کافی گاز مبرد در سیستم مطمئن شوید و از افراد متخصص بخواهید که کار نشت‌یابی و شارژ گاز مبرد کولر را انجام دهند.
۴- از روغن باکیفیت و مرغوب در کولر گازی استفاده کنید و روغن کاری کمپرسور را به افراد متخصص بسپارید.
۵- از محافظ برق برای کولر گازی استفاده کنید تا نوسانات برق به موتور کولر صدمه جدی وارد نکند.
۶- از سالم بودن قطعاتی مانند خازن‌ها، کنتاکتور و فن کندانسور مطمئن شوید تا از سوختن موتور کولر گازی جلوگیری کنید.
۷- سیم‌ها و اتصالات کولر را بررسی کنید و از عایق بودن تمام سیم‌ها مطمئن شوید.
۸- لوله‌های مویی کولر را بررسی کنید و راه لوله‌ها را باز کنید تا گاز مبرد به‌درستی داخل لوله‌ها به گردش دربیاید.
۹- به محض مشاهده خروج باد گرم از کولر، سروصدای کمپرسور و لرزش یونیت بیرونی کولرگازی، با تعمیرکاران باتجربه تماس بگیرید تا وضعیت دستگاه را بررسی کنند.
۱۰- به سرویس منظم کولر گازی اهمیت بیشتری بدهید تا تمام قطعات و لوله‌های کولر گازی بررسی شوند و رطوبت و هوای داخل لوله‌ها تخلیه شود. تمام موارد گفته شده در هنگام سرویس کولر گازی و اسپلیت انجام می‌شود. هزینه سرویس کولر گازی از هزینه تعویض کمپرسور و موتور کولر کمتر است و بازدهی کولر گازی شما را افزایش می‌دهد.
تعمیر کولر گازیدلایل سوختن کولر گازیسوختن کولر گازی
Comments (0)
Add Comment