دلیل جرقه نزدن فندک اجاق گاز چیست؟

تاسیسات نیوز:  ۹ علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز آشنا خواهید شد و می‌توانید در زمان بروز این مشکل، کار عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز را بهتر انجام دهید.
موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز صفحه ای و اجاق گاز معمولی هستند:
۱- فعال بودن قفل کودک:
اولین دلیل کار نکردن فندک اجاق گاز، فعال بودن قفل کودک است. زمانی که شما قفل فندک اجاق گاز را فعال کرده باشید، دیگر فندک جرقه نمی‌زند و کار نمی‌کند. بسیاری از والدین، قفل فندک اجاق گاز را فعال می‌کنند تا کودکان دست به فندک جرقه زن نزنند و با اجاق گاز، بازی نکنند. در صورت فعال بودن قفل کودک، فندک جرقه زن گاز هم کار نمی‌کند. برای رفع این مساله، بهتر است قفل فندک اجاق گاز را باز کنید تا فندک جرقه زن مجدداً شروع به کار کند و مشکل آن برطرف شود.
۲- خیس بودن سر شعله گاز:
گاهی اوقات، به دلیل ریختن آب یا سررفتن غذا و…، سر شعله‌های اجاق گاز خیس می‌شود. در این حالت، فندک جرقه زن اجاق گاز کار نمی‌کند و جرقه موردنیاز را تولید نخواهد کرد. برای بررسی سرشعله‌های گاز، بررسی کنید و ببینید فندک برای شعله‌های دیگر به‌درستی کار می‌کند یا خیر؟ اگر فندک برای سایر شعله‌های گاز مشکلی نداشت و فقط برای یکی از شعله‌ها کار نمی‌کرد، احتمالاً همان سرشعله خیس شده است. در صورتی که فندک اجاق گاز برای همه شعله‌ها کار نمی‌کرد، باید سایر دلایل را بررسی کنید.
عیب یابی و تعمیر اجاق گاز
۳- چرب بودن سر شعله:
زمانی که روغن یا چربی غذا روی شعله‌های گاز بریزد، فندک جرقه زن گاز مسدود می‌شود و دیگر نمی‌تواند جرقه موردنیاز را تولید کند.
در این حالت، برای رفع مشکل جرقه نزدن فندک اجاق گاز، باید اجاق گاز را تمیز کنید تا چربی‌های موجود روی سر شعله و روی سری فندک به‌صورت کامل پاک شوند و جرقه موردنیاز را تولید کند.
۴- خراب بودن فندک اجاق گاز:
یکی از دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز، خراب شدن فندک است. در صورتی که فندک جرقه زن خراب شود، دیگر نمی‌تواند کار کند.
اگر مشاهده کردید که فندک گاز کار نمی‌کند و جرقه‌ای روی هیچ کدام از شعله‌ها ایجاد نمی‌شود، فندک اجاق گاز خراب شده است. در این حالت، بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید که فندک جرقه زن اجاق گاز را تعمیر کند و کار عیب‌یابی این قطعه را انجام دهد.
تعمیر جرقه زن اجاق گاز
۵- خراب شدن اتصالات فندک:
فندک جرقه زن، با استفاده از جریان الکتریسته، جرقه موردنیاز را تولید می‌کند. این جرقه بعد از برخورد با جریان گاز، شعله گاز را روشن می‌کند و حرارت موردنیاز برای پخت غذا را ایجاد می‌کند. در صورتی که اتصال فندک جرقه زن با سرشعله‌ها قطع شود، شاهد جرقه نزدن فندک اجاق گاز و کار نکردن فندک خواهید بود.
برای بررسی این موضوع نیز باید از فرد متخصص کمک بگیرید تا در صورت وجود مشکل در اتصالات فندک، این مشکل را برطرف کند.
۶- نیم‌سوز شدن فندک:
یکی دیگر از دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز، نیم سوز شدن فندک است. در این حالت، فندک گاز جرقه را ایجاد می‌کند؛ اما این جرقه به رنگ نارنجی است و کیفیت خوبی ندارد. گاهی اوقات جرقه فندک به‌قدری ضعیف است که نمی‌تواند شعله گاز را روشن کند و منجر به نشتی گاز از اجاق گاز می‌شود.
این حالت‌ها، نشان‌دهنده نیم‌سوز شدن فندک اجاق گاز است. برای عیب‌یابی فندک اجاق گاز نیز باید از فرد متخصص کمک بگیرید تا در صورت نیاز، سیستم فندک اجاق گاز را تعویض کند.
علت جرقه نزدن بعضی از شعله های اجاق گاز
۷- نوسانات برق:
اگر مشکل جرقه نزدن فندک اجاق گاز به‌صورت مقطعی است و سایر وسایل برقی منزل نیز عملکرد نادرستی داشتند، احتمالاً جریان برق نوسان دارد. در این حالت، شما باید منتظر بمانید تا مشکل نوسان برق حل شود و جریان برق ثابت شود تا بتوانید مجدداً از اجاق گاز به‌درستی استفاده کنید.
اگر بعد از نوسانات برق باز هم این مشکل ادامه داشت، باید سایر دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز را بررسی کنید. در صورت مواجهه با اتصالی و نوسانات برق بهتر است که هر چه زودتر از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید تا خدای ناکرده این موضوع موجب آسیب به لوازم برقی منزل نشود
۸- مشکل در پریز برق:
اگر مشاهده کردید که فندک اجاق گاز کار نمی‌کند و دچار مشکل شده است، احتمالاً پریز برق اجاق گاز دچار مشکل شده است. برای بررسی وصل بودن جریان برق، چراغ فر را روشن کنید تا مطمئن شوید که برق اجاق گاز مشکلی ندارد. در صورت قطعی جریان برق اجاق گاز، منتظر باشید تا برق دوباره وصل شود و تمام قطعات اجاق گاز به‌درستی کار کنند.
چرا فندک گازم کار نمیکنه
۹- خراب‌ شدن دکمه فندک:
رایج‌ترین دلیل جرقه نزدن فندک اجاق گاز، خراب‌ شدن دکمه فندک جرقه زن است. مواردی مانند زیاد فشار دادن دکمه فندک، باعث خرابی دکمه فندک گاز می‌شود. در این حالت، فندک جرقه زن اجاق گاز به‌درستی کار نمی‌کند و جرقه موردنیاز تولید نخواهد شد.
در این وضعیت، بهترین کار این است که از یک متخصص کمک بگیرید تا فندک اجاق گاز را بررسی کند و کار عیب‌یابی و تعمیر فندک اجاق گاز را انجام دهد.
تعمیر فندک جرقه زن اجاق گاز
علت ضعیف شدن فندک جرقه زن اجاق گاز چیست؟
احتمالاً کنجکاو شده‌اید که بدانید چرا فندک اجاق گاز ضعیف می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. موارد زیر، از جمله دلایل ضعیف شدن فندک اجاق گاز هستند:
۱- استفاده طولانی مدت از اجاق گاز:
اگر مدتها است که از اجاق گاز استفاده می‌کنید، احتمالاً اکثر قطعات اجاق گاز مانند فندک، شعله‌ها، فر و… دچار مشکل شده‌اند و به‌درستی کار نمی‌کنند. قدیمی بودن اجاق گاز و بی توجهی به سرویس اجاق گاز، یکی از دلایل ضعیف شدن عملکرد فندک جرقه زن است. در این حالت، می‌توانید مشکل فندک اجاق گاز را با کمک تعمیرکاران اجاق گاز حل کنید یا برای خرید اجاق گاز جدید اقدام کنید.
ضعیف شدن جرقه زن اجاق گاز
۲- نیم‌سوز شدن فندک:
همانطور که گفتیم، یکی از دلایل ضعیف شدن فندک اجاق گاز، نیم سوز شدن فندک است. زمانی که فندک به صورت تدریجی خراب شود، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد. از نشانه‌های نیم سوز شدن فندک، تغییر رنگ جرقه است. اگر هنگام فشار دادن فندک جرقه زن اجاق گاز، مشاهده کردید که رنگ جرقه، آبی نیست و جرقه نارنجی رنگ تولید می‌شود، یعنی فندک گاز نیم سوز شده است. در این حالت باید سریع‌تر با تعمیرکار اجاق گاز تماس بگیرید تا فندک گاز را عیب‌یابی و تعمیر کند.
۳- قطع شدن جریان جرقه زن:
در صورت سالم بودن قطعه جرقه زن فندک، به محض فشار دادن دکمه جرقه زن، به صورت ممتد جرقه تولید می‌شود و این جرقه‌ها قطع نخواهد شد. اما گاهی اوقات حتی با وجود فشار دادن دکمه جرقه زن، جرقه‌های اجاق گاز قطع می‌شوند و شعله اجاق گاز ایجاد نخواهد شد. در این حالت نیز باید سرویس اجاق گاز را انجام دهید تا این مشکل حل شود.
اجاق گازجرقه نزدن اجاق گازفندک اجاق گازمشکل اجاق گاز
Comments (0)
Add Comment