دعوای شرکت توسعه نیشکر با سازمان آب وبرق خوزستان بر سر کیفیت آب

سد گتوند تاکنون 11 میلیون تن نمک واردکارون کرده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  زهاب نیشکر EC آب کارون را به بیش از 4000 میکرو موس رسانده و شور کرده است شرکت توسعه نیشکر: ما آب را برای 2 روز شور کردیم ولی مخزن سد گتوند شوری بیش 130 هزار میکرموس دارد و از آب اقیانوس شور تر است و روزانه 16000 تن نمک را وارد زمین های کشاورزی می کند.

سازمان آب و برق خوزستان مدعی شد که تغییر جهت زهاب صنایع نیشکر در خوزستان از تالاب شادگان به رودخانه کارون، باعث افزایش غلظت شوری آب رودخانه کارون شده است. این در حالی است که پس از آبگیری سد گتوند و بالا آمدن سطح آب کارون در پشت سد، گنبدهای نمکی موجود در مخزن سد گتوند در آب رودخانه حل شدند و باعث شوری آب شدند.

متن کامل گزارشی که سازمان آب و برق خوزستان روی خروجی وب سایت خبری خود قرار داده است، به شرح زیر است:

به دنبال ورود زه آب نیشکر واحدهای کشت و صنعت دعبل خزایی و سلمان فارسی به رودخانه کارون در شمال تالاب شادگان، میزان شوری آب این رودخانه افزایش یافت و کشاورزان منطقه متحمل خسارت شدند.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، این زه آب ها که تاکنون وارد تالاب شادگان می شد و احیای دوباره این زیستگاه طبیعی را به دنبال داشته، از یک هفته گذشته با تغییر مسیر، وارد رودخانه کارون شده و علاوه بر تحمیل خسارت به کشاورزان چند روستای منطقه، میزان شوری(EC) آب را به بیش از چهار هزار میکروموس رسانده است.

پیش از ورود این زه آب ها شوری آب رودخانه حداکثر 2300 میکروموس بود که این رقم هم اینک چهار هزار و 190میکروموس گزارش می شود.

به گفته کارشناسان و مسئولان، این افزایش شوری آب معضلی جدی از نظر محیط زیست و کشاورزی برای منطقه محسوب شده و تداوم آن ممکن است خسارت های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

“علی حزبایی” یکی از کشاورزان منطقه می گوید: ورود زه آب ها از یک هفته پیش شروع شده که در مواقع شب، شدت آن بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: شدت ورود زه آب ها به اندازه ای است که باعث تخریب دیواره کانال های آب بر شده و گل و لای را با خود به داخل رودخانه کارون می آورد.

این کشاورز با اشاره به پیگیری ساکنان و دیگر زارعان منطقه از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه گفت: این پیگیری ها که از روز دوم ورود زه آب ها انجام شده همچنان نتیجه ای نداشته و دلیل اصلی این اقدام هم هنوز مشخص نشده است.

“محمد بریحی” دیگر کشاورز منطقه نیز گفت: محصولات باغ های گوجه و بامیه ای که کاشته بودم به دلیل بالا رفتن شوری آب و ورود زه آب ها خسارت دیده و کسی پاسخگوی این مسئله نیست.

به گفته این کشاورز، اهالی روستاهای “ام الغزلان”، “ام الاحیار” و “سگاره” که هر کدام 50خانوار جمعیت دارند هم با این معضل دست به گریبان بوده و به دنبال حل آن هستند.

دامداران منطقه هم که پیشتر آب آشامیدنی احشام خود را از طریق رودخانه تامین می کردند به دلیل بالا رفتن شوری آب آن از ذخیره ای که دارند استفاده می کنند.

وی افزود: به دلیل بالا رفتن میزان شوری آب به ناچار برای دام های خود با سطل از کانالی که در آن آب ذخیره کرده ایم آب می بریم.

“عبدالرضا حزباوی” یکی از اهالی منطقه می گوید: شوری آب باعث شده تا بچه ماهی هم بناچار در کناره رودخانه جمع شوند چرا که شوری بیش از حد آب باعث مرگ آنها می شود.

مدیر امور آب منطقه مرکز سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفت: برداشت بی رویه آب توسط کشت و صنعت های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که از مهر سال 90 به صورت غیر مجاز صورت می گیرد باعث افزایش میزان شوری آب کارون شده و ورود زه آب ها این میزان را افزایش داده است.

“کامبیز حیدری” افزود: این مسئله میزان شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر را هم به دنبال دارد که لازم است تدبیری اساسی برای مهار زه آب ها اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: طبق قانون، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای برداشت آب لازم است نسبت به عقد قرارداد با سازمان آب و برق خوزستان اقدام کند.

حیدری حجم فعلی ورود زه آب ها به رودخانه کارون را پنج متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و از تشکیل جلسه اضطراری شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون برای پیگیری این مسئله خبر داد.

درخبری دیگر مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در واکنش به ادعای سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر افزایش شوری رودخانه کارون به دلیل انحراف زهاب صنایع نیشکر به این رودخانه گفت: مسئولان سازمان آب و برق، دست به فرافکنی خطرناکی زده اند.

 

 

 

به گزارش خبرنگار سبزپرس در خوزستان، «نسیم صادقی» دقایقی پیش در جمع خبرنگاران گفت: علی رغم ادعای سازمان آب و برق که زهاب نیشکر بیش از یک هفته وارد رودخانه کارون شده، بخش کمی از زهاب صنایع نیشکر به دلیل تعمیر کانال ها، فقط برای مدت دو روز وارد رودخانه کارون شده است.

 

او ادامه داد: تنها نقطه ای که زهاب نیشکر از سال های قبل وارد رودخانه کارون می شود در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی در منطقه «شعیبیه» شوشتر است که با توجه به قدیمی بودن این کشت و صنعت شوری زهاب آن ناچیز است تا جایی که این زهاب قابلیت استفاده در کشاورزی را دارد. در همین رابطه، سازمان حفاظت محیط زیست نیز تاییدیه ورود این زهاب به کارون را صادر کرده است.

 

صادقی تاکید کرد: به غیر از زهاب مجتمع کشت و صنعت نیشکر امام خمینی، هیچ زهاب دیگری در هیچ یک از واحدهای هفت گانه نیشکر وارد رودخانه کارون نمی شود.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: صنعت ما صنعتی سبز است و از زهاب های این صنعت استفاده های متعددی می شود. یکی از این استفاده ها، ایجاد یک کانال مرزی با هماهنگی ارتش، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح است. ما با ایجاد یک کانال در بخشی از مرز و هدایت زهاب به سمت خلیج فارس، مرزی آبی را ایجاد کرده ایم.

 

او ادامه داد: بخشی از زهاب صنایع نیشکر نیز به تالاب شادگان وارد می شود که حیاتی دوباره به این تالاب داده و مردم از آب تالاب برای کشاورزی و دامپروری استفاده می کنند. مابقی زهاب نیز از طریق کانال، به طرف خلیج فارس هدایت می شود.

 

صادقی با ابراز ناخرسندی از اظهارات مسئولان شرکت آب و برق خوستان اظهار کرد: مسئولان سازمان آب و برق خوزستان، افرادی با صلاحیت و متخصص هستند اما متاسفانه در این مورد دست به فرافکنی خطرناکی زده اند.

 

 

«مسئولان آب و برق بعضی واقعیت ها را پنهان می کنند»

 

او افزود:  متاسفانه دوستان ما در آب و برق خوزستان بعضی واقعیت ها را پنهان می کنند و سعی دارند ضعف خودشان را به ما نسبت بدهند.

 

صادقی تاکید کرد: ما حاضریم کارشناسان آب و کشاورزی، متخصصان دانشگاهی و اصحاب رسانه را برای بازدید از واحدهای نیشکر استان به خوزستان دعوت کنیم تا از نزدیک شاهد فعالیت های ما باشند و خودشان درباره این مسئله قضاوت کنند.

 

او همچنین گفت: شرکت توسعه کشت و صنعت نیشکر، یک شرکت دوستدار محیط زیست است و صنعت ما هم دوستدار محیط زیست است. ما به حفظ محیط زیست اعتقاد جدی داریم و تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان نیز برای فعالیت های حفاظت محیط زیست هزینه کرده ایم.

 

 

«شوری آب مخزن سد گتوند از اقیانوس بیشتر است!»

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: ما عامل اصلی شوری آب رودخانه کارون را سد گتوند علیا می دانیم. در این رابطه نیز نامه های متعددی به دفتر مقام معظم رهبری  سازمان ها و نهادهای مسئول در این زمینه نوشته ایم و مسئله را تشریح کرده ایم و بسیاری از این نهادها در حال بررسی موضوع هستند.

 

او خاطر نشان کرد: میزان EC آب در اقیانوس ها حدود 70 هزار میکروموس است در حالی که اطلاع دقیق از سد گتوند داریم که EC آب در مخزن این سد به 130 هزار میکروموس رسیده است.

 

صادقی گفت: روزانه 16 هزار تن نمک وارد رودخانه کارون می شود و تاکنون 11 میلیون تن نمک به این رودخانه و زمین های پایین دست آن وارد شده است.

 

 

«آب شور سدگتوند باید تخلیه شود»

 

در همین حال، روز شنبه 28 اردیبهشت ماه 1392، سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو از تخلیه آب شور سد گتوند علیا خبر داد.

 

«علیرضا دائمی» در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شیرین سازی آب سد گتوند که در ترازهای مختلف دارای ای.سی (سختی) متفاوت است، وجود دارد؟ گفت: به دلیل حجم زیاد آب شور نمی‌توان از روش شیرین سازی آب در گتوند استفاده کرد.

 

وی گفته بود: در سد گتوند علیا حتما باید سعی کنیم قسمت آب شور را تخلیه کنیم.

 

ایسنا در همین خبر نوشته بود: آب در مخزن سد گتوند علیا در شش تراز دسته بندی شده است که پایین‌ترین تراز این سد آب بسیار شور را در خود نگاه داشته است که در بخش صنعت نفت می تواند کارایی داشته باشد اما تراز بالای سد گتوند که آب از آن رهاسازی می‌شود دارای آب با ای.سی حدود 1500 و قابل شرب است. در حال حاضر نیز شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با صنعت نفت و پتروشیمی کشور در حال مذاکره است و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

 

دائمی پیش از این شور شدن آب کارون به دلیل احداث سد گتوند را تکذیب کرده بود.  

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment