دستیابی محققان صنعت حفاری ایران به فناوری میکرو‏حباب‏‌های افرون گازی

محققان پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت موفق به طراحی، ساخت و راه ‏اندازی دستگاه افرون‏ساز(میکروحباب) برای مطالعات ویژه عملکرد سیالات حفاری با فناوری‌های نوین شدند.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز مهندس محمد سلیمانی، رییس طرح ‏های پژوهش فناوری حفاری پژوهشکده مهندسی نفت با اعلام این مطلب، خاطرنشان کرد: امروزه با گسترش روزافزون فناوری‌های پیچیده حفاری، سختی شرایط دسترسی به بسترهای هیدروکربنی، گسترش افق‏‌های تولید از مخازن، رقابت گسترده در اکتشافات (به ‏ویژه در مخازن مشترک) و نیازهای اساسی به مدیریت زمان لزوم انجام تحقیقات و مطالعات پیشرفته بنیادی و کاربردی برای بررسی و رفع مشکلات صنعت عظیم حفاری احساس می‏‌شود؛ لذا برحسب وظایف، رسالت‏‌ها و ماموریت‌‏ها، با برنامه‌‏ریزی‏ های لازم در زمینه فناوری ‏های نوین سیالات حفاری چاه‏ ها(به ‏ویژه در مخازن مشکل‏دار) و بومی کردن فناوری، فعالیت‌‏های تحقیقاتی آغاز شدند. در این روند، به منظور حفظ و صیانت از شرایط مخزن برای تولید بهینه(به ‏ویژه در مخازن کم‏ فشار، تخلیه‏ شده و دارای هرزروی بالا) برای اولین بار از فناوری نوین کاربرد میکرو‏حباب‏‌های افرون گازی در بخش تکنولوژی حفاری استفاده شد.

 

وی تصریح کرد: برای دست‏یابی به نتایج آزمایشگاهی دقیق‏تر و تعمیم و به‏ کارگیری آنها در شرایط واقعی میدانی و سرچاهی، طراحی و ساخت دستگاهی ویژه با امکانات کاملا بومی ضروری به نظر می‏‌رسید؛ لذا، با استفاده از نظرات مشاوران متخصص، دستگاه افرون‏ساز برای اولین بار در طرح‏‌های پژوهش فناوری حفاری پژوهشکده مهندسی نفت ساخته شد.

 

سلیمانی با بیان این که امروزه از فناوری افرون‏ های گازی در حفاری مخازن خاص استفاده می‏ شود به ایسنا اظهار داشت: افرون‏ ها حباب‏ هایی ریز با اندازه 10 تا 100 میکرومتر هستند که در مقایسه با فوم و کف‏‌هایی که در حفاری استفاده می‏ شوند از ویژگی‌های منحصربه‏ فردی برخوردارند.

 

به گفته وی، قابلیت استفاده در حفاری مخازن کم ‏فشار و تخلیه ‏شده، خاصیت غیرانعقادی و مقاومت در برابر حرکت(سیال غیرمهاجم)؛ پایداری و نیمه عمر بسیار بالا در حضور آلاینده‏ های مختلف، توانایی بی ‏نظیر در انسداد حفرات و کنترل هرزروی، قابلیت افزایش حجم قابل ‏ملاحظه(با آزاد شدن انرژی جمع‏ شده در داخل و کاهش فشار محیط)، رئولوژی و حضور حباب‏ ها در آن، کاهش گرانروی با افزایش نرخ برشی و بالعکس(خاصیت share thinning)، کاهش خوردگی در چاه و قابلیت تقلیل آسیب‏ دیدگی سازند از ویژگی‌های این فناوری است.

 

میکرو‏حباب‏‌های افرون گازی

 

سلیمانی در تبیین مشخصات دستگاه گفت: دستگاه شامل صفحه ‏ای نازک و جامد(صلب) از جنس فلز و با قطری استاندارد است که به یک محور عمودی (Shaft) و موتوری الکتریکی با توانایی چرخش تا چند هزار دور در دقیقه بسته شده است. سرعت دوران موتور با کنترل فرکانس جریان الکتریکی متناوب به دلخواه تنظیم می‏ شود. در طراحی ویژه آن برای ایجاد فاصله‏ از دیواره ظرف، دو تیغه(Baffel) عمودی نصب شده ‏اند که وقتی صفحه چرخشی سریع و کافی در دورهای بالا بر دقیقه داشته باشد، نیروی هیدرودینامیکی در نزدیکی صفحه چرخان موج‏ هایی پرقدرت در سطح ایجاد می‏ کند که این امواج با بافل ‏ها برخورد می‏ کنند و در بازگشت دوباره آب، گاز را به شکل حباب‏ های بسیار کوچک حمل می‏‌کند. تیغه‏ ها همچنین گرایش به تشکیل گردابه را کاهش می‏ دهند. اندازه حباب‏ های افرون کلوییدی نیز باید تا حد ممکن یکنواخت باشد.

 

وی در پایان انتخاب بهترین مواد شیمیایی، پایدارسازها و کاهنده‏ های کشش سطحی، تنظیم قطر و پایداری میکروحباب‏‌ها، دست‏یابی به فناوری نوین طراحی، تهیه و بومی‏ سازی ترکیبات سیالات افرون‏ های گازی متناسب با شرایط واقعی عملیاتی و ارایه خدمات و اجرای پروژه‏ های تحقیقاتی مرتبط و ضروری در صنعت عظیم حفاری به کمک نتایج و داده‏ های حاصل از دستاوردها و نتایج آزمایش این دستگاه منحصربه ‏فرد در کشور را از جمله دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد.

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment