دستگاه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا

به گزارش تاسیسات نیوز، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت ایران با انجام تحقیقاتی به دانش فنی ساخت نیمه صنعتی دستگاه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا دست یافتند و قرار است نمونه صنعتی این دستگاه در قالب شرکت دانش بنیان دانشگاهی ساخته شود.




بنابر اظهار دکتر صادق صادق زاده، مدیر پروژه ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج و استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران: توسعه نیروگاه ‌ها به منظور تأمین برق با توجه به پتانسیل‌های موجود در هر منطقه و نیاز ساکنان، صنایع و مصرف ‌کنندگان ارزیابی و برآورد شده و یک یا چند گزینه به‌ عنوان اولویت ‌های تأمین انرژی مورد نیاز معرفی شده است.

 

 

 

 

وی با بیان این که اجرای پروژه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در مقیاس صنعتی در دانشگاه علم و صنعت ایران از سال 93 و با رویکرد توسعه دانش فنی ساخت نیروگاه ‌های تجدیدپذیر آغاز شد، می­گوید: سامانه تولید برق از امواج دریا که تحت عنوان “پلتفرم هیدرو لیکی” نیز شناخته می ‌شود در نزدیکی ساحل نصب می ‌شود.






این مبدل جزو مبدل‌ های کمتر پیچیده بوده و به نسبت سایر مبدل‌ها، دارای ابعاد کوچکتری است اما نصب تجهیزات و سامانه‌ های وابسته در ساحل، هزینه تولید انرژی را در مقایسه با سامانه‌ های دورتر از خط ساحلی کاهش می‌دهد، همچنین دسترسی به این سامانه برای بازدید و تعمیرات راحت ‌تر است.

 

 

 

 

دکتر روح الله احمدی، استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران و همکار بخش تبدیل انرژی، مهم­ترین ویژگی این پروژه را ماهیت هیبریدی آن و بهینه ­سازی سیستم برای رسیدن به بازدهی بسیار بالا دانست و یادآور شد: به همین منظور، با توجه به شرایط امواج خلیج ‌فارس و دریای عمان، طراحی نمونه آزمایشگاهی مبدل انرژی با استفاده از نرم ‌افزارهای تخصصی آغاز و پس از تحلیل مقدماتی، نمونه آزمایشگاهی در مقیاس 10وات ساخته و با موفقیت آزمایش شد.

 

 

 

 

احمدی اضافه کرد: در ادامه این تحقیقات، برای تولید نمونه نیمۀ‌ صنعتی این دستگاه، برنامه ‌ریزی صورت گرفت و درسال 1394 طراحی و ساخت مبدل انرژی در مقیاس متوسط با توان نامی یک کیلووات تولید و در تیرماه سال 1395 با موفقیت آزمایش شده است.

 

 

 

 

به گفته وی، رفع نیاز نیرو های نظامی و صنعتی به برق و آب ­شیرین، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق کمتر توسعه ­یافته جنوب کشور، کاهش مصرف سوخت‌ های فسیلی، تأمین بخشی از انرژی لازم جهت تولید آب شیرین موردنیاز کشور در سال ‌های آینده، حذف هزینه حمل و نقل سوخت برای تأمین انرژی مناطق ساحلی، آماده ­سازی بستر برای طراحی و ساخت نیروگاه امواج با ظرفیت بالاتر، بومی­ سازی طراحی و ساخت نیروگاه‌ های امواج در کشور، افزایش امنیت انرژی برای مناطق جنوب کشور، کمک به صنعت کشاورزی و اشتغال ­زایی در مناطق جنوب کشور و احیای زمین های بایر جهت کشت محصولات کشاورزی از جمله مزایای اجرای این طرح است.

 

 

 

 

محقق این طرح معتقد است: با دستیابی به فناوری ساخت دستگاه پیشرفته تولید برق و آب شیرین از امواج دریا، مسوولین دانشگاه علم و صنعت ایران، در صدد ساخت نمونه صنعتی آن هستند و بدین منظور با صنایع مربوط مذاکراتی را صورت داده ‌اند و بر این اساس احداث نیروگاه ‌های امواج در مقیاس صنعتی در قالب یک شرکت دانش ‌بنیان وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران در دستور کار است.

 

 

 

 

لازم به ذکر است که، فناوری ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج، تنها در اختیار چند کشور معدود مانند دانمارک، چین، انگلستان، ژاپن و ایالات ‌متحده آمریکا است.

 

 

 

منبع: سازمان بهره ­وری انرژی ایران

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

آببرقتاسیساتتولید کردن
Comments (0)
Add Comment