دستورالعمل تمدید قراردادهای نظارت

به گزارش تاسیسات نیوز، عبدالرسول جان‌نثاری گفت: مشکل تمدید پروانه‌های ساختمانی و قرارداد مهندسان ناظر با ابلاغ دستورالعمل تمدید قراردادهای نظارت نظام مهندسی برطرف شد.

 

 

 

 

عبدالرسول جان‌نثاری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: اصفهان میراث گران‌بهایی است که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و در آن آثار تاریخی بی‌بدیل و بی‌نظیری به صورت گسترده به چشم می‌خورد.





وی افزود: به عنوان میراث‌داران این میراث گران‌بها وظیفه سنگینی را بر عهده داریم و یکی از وظایف خطیر متولیان میراث فرهنگی پرداختن به مقاوم‌سازی این بناهاست و این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه برای حفظ این آثار است.




لزوم اختصاص بودجه برای مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی شهر اصفهان



رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این برنامه‌ریزی شامل شناسایی و برداشت اولیه این بناها، دسته‌بندی آن‌ها به نسبت میزان مقاوم‌سازی، ارائه طرح لازم با توجه به پیشینه تاریخی و میراثی آن‌ها، اختصاص بودجه لازم و متناسب و در نهایت اجرای طرح‌های ارائه شده است.




وی با مطرح کردن این سؤال که آیا تاکنون یک طرح کامل و جامع برای این امر مهم انجام شده است، خاطرنشان کرد: قطعاً این کار انجام نشده است و باید به این امر مهم پرداخته شود.




کسب تجربیات مفید در همایش مقاوم‌سازی ساختمان‌های تاریخی



جان‌نثاری عنوان داشت: در هفته‌های اخیر به همت دانشگاه اصفهان همایشی با موضوع مقاوم‌سازی و همسازی ساختمان‌های تاریخی با حضور متخصصانی از کشورهای صاحب تجربه برگزار شده که در آنجا تجربیات جهانی خوبی ارائه شده است.




وی متذکر شد: در چند ماه پیش بنده تذکری را در خصوص خطر فرونشست برای ساختمان‌های اصفهان خصوصاً ساختمان‌های تاریخی و به ویژه پل‌های زاینده‌رود گوشزد کردم و درخواست کردم که متولیان امر این موضوع را جدی گرفته و موضوع را پیگیری کنند اما ظاهراً گوش شنوایی نبود.




رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان داشت: به راستی متولیان میراث فرهنگی چه پاسخی برای اذهان عمومی دارند؟ اگر اتفاق خاصی بیفتد چه کسی پاسخگوی مردم و نسل‌های آینده است.




لزوم چاره‌اندیشی برای رفع فرونشست ساختمان‌های تاریخی



وی ادامه داد: ای کاش حداقل یک نشست تخصصی در این زمینه تشکیل شده بود و ابعاد مختلف این مشکل بررسی می‌شد؛ اکنون مجدداً این درخواست را تکرار می‌کنم که باید برای فرونشست ساختمان‌های تاریخی به ویژه پل‌ها یک چاره اساسی اندیشیده شود به این امید که متولیان امر حرکتی اساسی و جدی داشته باشند.





جان‌نثاری تصریح کرد: مدتی پیش که در شهر اصفهان به لطف الهی بارندگی داشتیم که به دنبال آن شاهد شور و شعف در بین مردم بودیم اما متعاقب آن شاهد قطع آب در بعضی از نقاط شهر بودیم که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شد.




ورود گل و لای به تصفیه‌خانه آب اصفهان تصفیه آب را مشکل کرده



رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ظاهراً به علت بارندگی گل و لای اطراف بستر رودخانه وارد رودخانه شده و به دنبال آن این گل و لای وارد تصفیه‌خانه آب اصفهان شده که به تبع آن کار تصفیه آب را سخت‌تر کرده است.




وی بیان کرد: در چند سال پیش نیز شاهد آلوده شدن آب تصفیه‌خانه بودیم؛ این مسائل نشان می‌دهد که اصول پدافند غیرعامل هنوز پیاده‌سازی نشده است، چرا باید آب شرب چند میلیون نفر به یک باره تحت‌الشعاع یک مسأله ساده قرار گیرد.




مشکل عمده پروژه انتقال آب اصفهان عدم تخصیص اعتبار است



رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ابرازداشت: سال‌هاست که قرار است سامانه جدید انتقال آب اصفهان شامل خطوط انتقال و تصفیه‌خانه انجام شود که به علت‌های گوناگون هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته است؛ این مشکلات نشان می‌دهد که این پروژه باید بیش از بیش جدی گرفته و دولت باید اعتبارات لازم را برای این پروژه تخصیص دهد.




جان‌نثاری تأکید کرد: جالب توجه است که مشکل عمده این پروژه عدم تخصیص اعتبار است و امیدواریم دولت اقدامات لازم را جهت تسریع بخشیدن به این پروژه تدبیر کنند.




ابلاغ دستورالعمل تمدید قراردادهای نظارت نظام مهندسی



رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: در سال‌های گذشته مشکلاتی در تمدید پروانه‌های ساختمانی و قرارداد مهندسان ناظر برای مردم به وجود آمده بود و مردم مراجعات زیادی به شورا داشتند که با پیگیری انجام شده و با تدبیر سازمان نظام مهندسی این مشکل برطرف شد و دستورالعمل تمدید قراردادهای نظارت نظام مهندسی ابلاغ شد.





وی متذکر شد: از همکاری سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم سایر مشکلات نیز برطرف شود.




جان‌نثاری یادآور شد: حفاظت از بناهای تاریخی امری میان‌رشته‌ای است و مشارکت تخصص‌های مختلف را می‌طلبد، در امر مقاوم‌سازی نیاز به انجام مطالعه‌ای جامع به منظور شناخت ویژگی‌های معماری و سازه‌ای بنا است.




وی ابرازداشت: بسیاری از بناها و مجموعه‌های تاریخی کشور در دوره‌های مختلف شکل گرفته و هر چند وقت که شاهد هماهنگی و استمرار اصول معماری در آن ها هستیم از نقطه نظر سازه‌ای، تفاوت‌های آشکاری در آن‌ها به چشم می‌خورد.







انتهای خبر

تاسیساتدستورالعملقراردادنظام مهندسی
Comments (0)
Add Comment