دستاوردهای صنعت آب و فاضلاب

 حمیدرضا جانباز

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تهران

به گزارش تاسیسات نیوز، نخستين روزهاي شهريور ماه هر سال، مزين به پاس داشت دولتمردان خدومي است كه با بذل جان خويش، الگويي ارزنده از تلاش و خدمت صادقانه در پيشرفت كشور را پيش رو نهادند.


در چنين روزهايي، با نكوداشت نام و ياد آن مردان خدا و آموزگاران خدمت، آن چه را كه در عرصه‌ خدمت‌رساني اندوخته‌ايم، پيش‌رو مي‌داريم و دست مدد به لطف عنايت حق مي‌نهيم تا آن چه را كه در برنامه داريم، به عرصه‌ ظهور و خدمت به بندگان او و مردم شريف ايران درآوريم.

 

در دو سال تخست فعالیت دولت یازدهم، منتهی به پایان سال تیرماه سال جاری، آن چه در بخش آب و فاضلاب به انجام رسيده، به اختصار به شرح زير است:

 

• 11 تصفیه‌خانه‌ آب با مجموع ظرفیت 371 هزار و 875 مترمکعب در روز، در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، مرکزی، همدان، گیلان، کرمان، قم، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

 

• 19 تصفیه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع توان پالایش 289 هزار و 195 مترمکعب در روز در استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان، کرمان، کردستان، گیلان، همدان، یزد، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید.

 

• یک میلیون و 350 هزار انشعاب جدید آب در شهرها و 400 هزار انشعاب جدید آب در روستا واگذار شد.

 

در صورت تخصیص به موقع و کامل اعتبارات سال جاری، و تا پایان سال مالی 1394، اقدام‌هاي زير به انجام خواهد رسيد:

 

• در بخش طرح‌های آب‌رسانی، با اعتباري بالغ بر 1370 میلیارد ‌ریال، 12 تصفیه‌خانه‌ آب با مجموع ظرفیت معادل 770 هزار مترمکعب در روز به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

• در بخش طرح‌های فاضلاب شهری، با اعتباري بالغ بر 3532 میلیارد ریال، 27 تصفیه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع توان پالايش 330 هزار مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

در بخش آب روستایی، در قانون بودجه‌ سال 1394 کشور، مبلغ 4 هزار میلیارد ریال، در قالب ردیف اعتباري 40902237 و مبلغ 500 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، برای تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی در نظر گرفته شده است.


بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، عملیات اجرایی 730 مجتمع از مجموع 885 مجتمع آب‌رسانی روستایی کشور آغاز خواهد شد.


با اجرای این طرح‌ها، حدود 5.9 میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. در صورت تخصیص كامل و به هنگام اعتبارات این طرح، عمليات اجرایی 496 مجتمع در 625 روستا و با جمعیت 2.75 میلیون نفر تکمیل و به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

در بخش فاضلاب روستایی، در صورت تخصیص کامل اعتبار مصوب سال جاری، به میزان 340 میلیارد ریال، 11 تصفیه‌خانه‌ فاضلاب روستایی با مجموع ظرفیت 2480 متر مکعب در شبانه‌روز در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و اردبیل با احداث 100 کیلومتر شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب و خطوط انتقال، تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

در زمینه‌ جلب و جذب سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، طرح‌هاي زير محقق شود:

 

• 15 پروژه‌ نمک‌زدایی آب، به روش BOO، با سرمایه‌گذاری معادل 2 هزار میلیارد ریال و با مجموع ظرفیت 63 هزار مترمکعب در شبانه‌روز

 

• 4 پروژه‌ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، به روش BOT با سرمایه‌گذاری 420 میلیارد ریال با و مجموع ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز

 

• یک پروژه‌ تصفیه‌خانه‌ آب، به روش بیع متقابل، با سرمایه‌گذاری 380 میلیارد ریال و مجموع ظرفیت 50 هزار مترمکعب در روز

 

• 2 پروژه‌ جمع‌آوري و تصفيه‌ فاضلاب شهری، به روش بیع متقابل، با سرمایه‌گذاری 7200 میلیارد ریال و با مجموع حجم پساب خروجی 42 میلیون مترمکعب در سال







انتهای خبر

آبتاسیساتفاضلابیادداشت
Comments (0)
Add Comment