در جلسه مسئولان نظام مهندسی و آتش نشانی بر رعایت استانداردها تاکید شد

در جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با مسوولان آتش‌نشانی و شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، بر ضرورت استفاده از مصالح دارای استاندارد و ایمن در نما و اجرای ابعاد هلی‌پد مطابق ابعاد تایید شده جهانی تاکید شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، جلسه مشترک گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ریاست دکتر زهره ترابی با دکتر سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رییس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و دکتر کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان، در این جلسه در ابتدا دکتر بختیاری اطلاعاتی درخصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که در سال۱۳۸۰ ویرایش اول آن شکل گرفت ارایه کرد.
وی افزود: تغییراتی که در سال‌های بعد در مورد مبحث صورت گرفت و به آن اضافه شد این مبحث راکامل تر کرد.
 معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رییس کمیته تخصصی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا سال۹۲ کامل شد و در سال ۹۵ این مبحث با ویرایش جدید و با مطالب جامع تر ویرایش شد.
وی در ادامه در مورد فصل‌های مختلف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که می‌بایست توسط طراحان اجرا شود، صحبت کرد و متذکرشد که فصل هفتم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح، نازک‌کاری‌های داخلی و نما است، می‌بایست مورد توجه مهندسان ناظر و طراح قرار گیرد.
دکتر بختیاری در ادامه اضافه کرد: مصالحی که در نما استفاده می‌شود، باید استاندارد ایمنی مصالح و اجرای صحیح آن را داشته باشد.
در این خصوص اعضا سوالاتی مطرح کردند و ایشان در پاسخ به این سوالات گفت: ملاک عمل در طراحی و نظارت در ساختمان‌های کشور، باید طبق مباحث مقررات ملی ساختمان صورت گیرد و در مورد حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق، ملاک عمل مبحث سوم مقررات ملی ساختمان  است.
وی اضافه کرد: راهنمای مبحث سوم با ارائه عکس و توضیحات بیشتر در اختیار مهندسان قرار گرفته است.
در ادامه این جلسه دکتر امیرآزاد نیک کار در مورد الزام استفاده از هلی پد که در ساختمان‌های بالای۴۵  متر مقرر شده است، سوال کرد که دکتر کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی تهران پاسخ داد: در سال ۷۵ دستورالعملی مبنی بر اجباری بودن هلی پد در ساختمان‌های ۱۵ طبقه به سازمان آتش نشانی ابلاغ شده و ساختمان‌های مذکور را ملزم به اجرای هلی‌پد کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: درآن زمان ابعاد هلی‌پد ۱۲ متر در ۱۲ متر باید اجرا شده و توسط آتش نشانی و شهرداری کنترل می‌شد، ولی طی  جلساتی که با ستاد بحران و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام پذیرفت، ابعاد هلی پد به ابعاد تایید شده جهانی تغییر پیدا کرد.
عبدولی در انتها متذکرشد: ضوابط آتش‌نشانی کاملاً مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و فقط در مورد ضوابط هلی‌پد که در مبحث ذکر نشده به ضوابط هلی پد در سایت سازمان آتش‌نشانی استناد می‌شود.
در ادامه دکتر زهره ترابی نیز سوالی در مورد بار تصرف ساختمان از دکتر بختیاری پرسید.
دکتر ترابی مطرح کرد: ملاک عمل عرض خروج‌ها بار تصرف کل ساختمان است یا بار تصرف یک طبقه؟
دکتر بختیاری پاسخ دادند: عرض خروج‌ها با توجه به بار تصرف طبقه مورد نظر محاسبه می‌شود.
وی تاکید کرد: عرض راه خروج‌ها اگر در طبقات دیگر کمتر شود، شما مجاز به کاهش عرض خروج نبوده و باید بیشترین عرض خروج آن ساختمان، ملاک عمل قرار گیرد.
در انتهای جلسه دکتر ترابی از دکتر بختیاری و دکترعبدولی درخواست کرد کارگروهی در شورای مرکزی با حضور ایشان تشکیل شود تا اعضای نظام مهندسی کل کشور هرگونه سوال و ابهامی در مورد این مباحث دارند با شورای مرکزی مکاتبه کرده و در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت کنند که این امر نیز مورد موافقت قرار گرفت.
آتش نشانیسازمان نظام مهندسی ساختمانهلی پد
Comments (0)
Add Comment